Now Reading
Seolah-Olah Sokong Perkongsian Oleh Peguam Pro-Israel, Siti Kasim Diserang Netizen

Seolah-Olah Sokong Perkongsian Oleh Peguam Pro-Israel, Siti Kasim Diserang Netizen

Seorang peguam Israel berkata dia mempercayai bahawa Gaza tidak mengalami pembunuhan beramai-ramai mahupun kebuluran.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Siti Kasim merupakan seorang peguam dan aktivis hak kemanusiaan yang terkenal dengan kelantangan bersuaranya.

Dia sering mengemukakan pendapat mengenai isu yang hangat sehingga keretanya pernah dipasang dengan bahan letupan.

Baca Artikel Berkaitan: PDRM Sahkan Objek Ditemui Di Kereta Siti Kasim Adalah Bahan Letupan Jenis IED

Baca Artikel Berkaitan: Pihak Hotel Jawab Persoalan Siti Kasim Tentang Wujudnya Lif ‘Non-Halal’


Peguam Israel Dakwa Keadaan Di Gaza Tidak Teruk

Baru-baru ini, satu hantaran olehnya di laman X yang seolah-olah menyokong perkongsian oleh seorang pro-Israel, telah menerima kecaman ramai.

Merujuk kepada satu hantaran oleh seorang peguam Israel, Gal, tentang keadaan ‘sebenar’ di Gaza, Siti berkata, “Inilah keadaan di Gaza sekarang. Terpulang jika anda mahu percaya atau tidak”.

Di dalam hantaran tersebut, Gal yang berkongsi gambar orang sedang makan dan berada di tepi pantai, merasakan Gaza tidak mengalami pembunuhan beramai-ramai atau kebuluran.

Katanya, dalam ‘lawatan rangkaian sosial’ ketika itu, dia telah bertemu dengan penduduk ‘autentik’ Gaza dan mendakwa bahawa makanan yang sepatutnya diberi secara percuma dijual dengan harga mahal oleh pejuang Hamas.


“You Call Yourself An Activist?” – Netizen

Perkara ini menyebabkan netizen ‘menyerang’ Siti yang seolah-olah mempertikaikan apa yang terjadi di Gaza sehingga beberapa individu mempersoalkan kerjayanya sebagai seorang aktivis.

“Awak memperjuangkan hak kemanusiaan, tetapi sekarang seolah-olah mencadangkan bahawa keseksaan rakyat Palestin hanyalah penipuan? Di manakah komitmen awak terhadap hak kemanusiaan?”, persoal seorang pengguna X, Nadia.

Ada juga yang mempersoalkan mengapa dia memperjuangkan tanah hak milik Orang Asli di dalam negara, tetapi bersikap sedemikian terhadap keadaan di Gaza.

Malah, ada yang mengingatkan bahawa bayi tidak bersalah terbunuh setiap hari dan terdapat kes kebuluran kanak-kanak yang dilaporkan.


Netizen Kongsi Keadaan Sebenar Di Gaza

Di ruangan balas, pempengaruh Ceddy yang sentiasa bersuara tentang keadaan di Gaza, memerli Siti dengan menggunakan semula kata-katanya dengan berkongsi semula hantaran mengenai pengeboman ke atas Gaza.

Sumber: X

Seorang pengguna X lain, Kay, berkongsi berita tentang penemuan kubur beramai-ramai di Khan Younis, Gaza dengan tubuh badan tidak berkepala dan berkulit. Dia berkata berita sedemikian kerap timbul di garis masa tetapi Siti memilih untuk mempercayai propaganda Israel.

Sumber: X

Di samping itu, tidak kurang ada juga yang mencadangkan agar Siti sendiri ke Gaza untuk melihat keadaan di sana secara langsung. Seorang individu juga berkata bahawa tiada orang yang waras akalnya akan mempercayai kata-kata seorang penyokong Zionis.

Sumber: X

“Rakyat Gaza Ada Makanan, Mesti Tak Sengsara” – Netizen

Dalam pada itu, terdapat beberapa pengguna X yang memerli Siti menerusi siri dialog antara keadaan di Palestin dengan apa yang ‘difikirkan’ wanita itu.

Palestin: Akhirnya ada makanan untuk 100 orang setelah 30 hari.

Siti Kasim: Rakyat Palestin sedang makan! Tak mungkin mereka kelaparan. Mereka sepatutnya telah hancur dibom.

“Gaza ada makanan, ada khemah, ada orang main kat pantai! Mesti la maksudnya mereka tak sengsara dibedil oleh Israel,” perli seorang individu.

Sumber: X

3 Juta Rakyat Palestin Perlukan Bantuan

Untuk makluman, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah memohon dana untuk menyediakan “bantuan yang terdesak” kepada tiga juta rakyat Palestin.

Dalam satu laporan oleh AP, Ketua Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan PBB di Wilayah Palestin yang diduduki, Andrea De Domenico, berkata sebanyak $2.8 juta (RM13.33 juta) diperlukan bukan hanya untuk makanan, tetapi juga kebersihan, air dan fasiliti kesihatan.

Beberapa hari lalu, sepuluh orang termasuk enam kanak-kanak terbunuh setelah Israel membedil sebuah rumah di Rafah, lapor Al Jazeera.

Peperangan itu tidak pernah terhenti walau seketika.

Koresponden Al Jazeera, Tareq Abu Azzoum

Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd