Now Reading
Wanita Ini Diceraikan Suami Kerana Buang Sebelah Payudara Akibat Kanser Tahap 4

Wanita Ini Diceraikan Suami Kerana Buang Sebelah Payudara Akibat Kanser Tahap 4

Apa yang lebih parah, sebelum berlakunya penceraian, si suami difahamkan mengeluarkan kata-kata tidak elok dengan memberitahu isteri bahawa individu yang menghidap kanser tersebut hanya berpeluang untuk hidup selama setahun sahaja.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Setiap pasangan suami isteri pastinya ingin bahtera perkahwinan yang dibina kekal hingga ke akhir hayat

Namun siapa tahu bahagia yang diimpikan terhenti di tengah jalan selepas perkahwinan diuji dengan dugaan sehingga membuatkan pasangan suami isteri akhirnya bercerai.

Suami sanggup ceraikan isteri kerana nekad buang sebelah payudara

Perkara sama turut berlaku dilakukan oleh seorang lelaki apabila sanggup menceraikan isterinya, Mimi Mohd selepas dia nekad membuang sebelah payudaranya.

Tindakan itu dibuat oleh wanita berkenaan Selepas doktor mengesahkan si isteri menghidap kanser payudara tahap empat.

“Selepas pembedahan membuang sebelah payudara akibat kanser tahap empat, saya diceraikan suami,” ujar Mimi.

Doktor sarankan untuk buang sebelah payudara agar kanser tak merebak

Kata wanita itu, dia telah disahkan menghidap kanser payudara tahap empat dan membuat keputusan dengan menjalani rawatan untuk merawat penyakit dihidapinya.

Doktor kemudian menasihatkannya untuk membuang sebelah daripada payudara dan ia bertujuan untuk mencegah daripada sel kanser tersebut merebak.

Suami tak bagi buang payudara

Walau bagaimanapun perkara itu mendapat tentangan daripada suaminya (ketika itu) apabila dia enggan si isteri melakukan pembedahan tersebut sebelum wanita itu nekad untuk membuangnya demi menyelamatkan nyawa sendiri.

“Namun dalam masa sama suaminya (bekas) tidak mahu dia membuang payudara yang mempunyai sel kanser itu.

“Saya nekad, walaupun tidak dibenarkan suami, namun saya teruskan pembedahan membuang sebelah payudara kerana nyawa adalah lebih penting,” ujarnya, dipetik Harian Metro.

Berang isteri tetap buang payudara, lelaki tuntut penceraian

Wanita itu mendakwa, tindakan membuang sebelah payudara telah membuatkan sang suami berang sehingga dia akhirnya bertindak menuntut penceraian gara-gara tak setuju dengan perbuatannya.

Namun dia akur dengan permintaan suami yang mahu menceraikannya.

Malah dia dalam masa sama tidak dapat menerima apabila lelaki itu memberi cadangan agar dia melakukan perubatan secara tradisional.

Suami turut beri kata-kata yang tidak membantu menaikkan semangat untuk lawan penyakit

Malah, sebelum penceraian, si suami pernah mengeluarkan kata-kata tidak elok seperti individu menghidap kanser tersebut hanya berpeluang untuk hidup selama setahun sahaja.

Namun wanita itu menganggap bahawa jodoh dan ajal adalah ketentuan tuhan dan selepas sekian lama menjalani pembedahan tersebut dia masih lagi bernafas.

“Sebelum lafaz cerai, dia (suami) pernah berkata orang yang menghidap kanser payudara macam saya hanya mampu hidup setahun sahaja.

“Bagi saya ajal, maut, jodoh itu ketentuan Allah SWT dan selepas tujuh tahun pembedahan saya masih bernafas seperti biasa dan akibat tekanan daripada suami ketika itu, saya kini menghidap pebagai penyakit termasuk kemurungan, penyakit sendi, tekanan perasaan dan pelbagai lagi,” jelasnya.

Lelaki itu juga tidak memberikan semangat ketika dia sedang diuji dengan kesihatan diri malah turut menambahkan beban.

Kini lebih tenang duduk dengan anak kedua dan hanya mahu tuntut nafkah anak dari bekas suami

Ujarnya dia kini menetap bersama anak keduanya dengan tenang selepas bercerai dengan suami.

Tindakan lelaki berkenaan turut membuatkan tiga lagi anak mereka terkejut apabila bapa sanggup melakukan hal sedemikian kepada ibu mereka selepas wanita itu nekad membuang sebelah payudara.

“Kini saya anggap sudah terlepas dari ‘neraka dunia’ kerana tersalah dalam berkongsi hidup dengan manusia yang tidak pandai menghargai,” jelasnya semasa ditemui selepas Penyampaian Bantuan Nafkah Bahagian Sokongan Keluarga Jabatan Kehakiman Syariah, Terengganu.

Tidak mahu memanjangkan lagi konflik antara bekas suami, wanita itu hanya ingin mendapatkan hak nafkah penjagaan anak daripada bekas suaminya.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd