Now Reading
AirAsia Perjelas Isu ‘Refund’

AirAsia Perjelas Isu ‘Refund’

Hanya 0.8% daripada jumlah bayaran balik tunai masih belum dijelaskan akan diselesaikan dalam beberapa bulan akan datang.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


“Refund” merupakan perkataan paling popular jika dikaitkan dengan syarikat penerbangan murah, AirAsia.

Oleh itu, AirAsia Aviation Group Limited (AAAGL) hari ini (29 Mac) menjelaskan bahawa pihak mereka telah menyelesaikan lebih 99% pertanyaan tetamu berkenaan permintaan bayaran balik yang disebabkan oleh pandemik Covid-19 sejak dua tahun lalu.

Sebagai salah sebuah syarikat penerbangan terbesar di dunia yang membawa hampir 100 juta penumpang setahun sebelum Covid, kami menerima jumlah pertanyaan yang amat tinggi dengan purata kira-kira 200,000 setiap hari tema semasa tempoh puncak. Kami telah berhubung dengan lebih lima juta tetamu sejak wabak Covid bermula dan menyelesaikan sebahagian besar permintaan mereka berkaitan penerbangan yang dibatalkan dengan memberikan kembalian dalam bentuk akaun kredit, bayaran balik tunai ataupun penukaran penerbangan.

Bo Lingam, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group Limited.
Kredit: Miera Zulyana/Malay Mail

Bo dalam masa yang sama turut menjelaskan bahawa keupayaan menangani jumlah permintaan yang teramat tinggi ini dengan sendirinya merupakan suatu pencapaian luar biasa bagi pihak mereka.

Secara keseluruhannya, bagi semua syarikat penerbangan bawah AAAGL, mereka setakat ini telah memberikan kembalian kepada lebih 3 juta tempahan tiket sama ada dalam bentuk bayaran balik tunai ataupun akaun kredit.

Pihak mereka juga menerima permintaan untuk bayaran balik sebanyak AS$1.80 bilion daripada para tetamu sejak 2020.

Bagi permintaan bayaran balik tunai, lebih 99% daripadanya telah berjaya diselesaikan dengan hanya AS$14.66 juta atau 0.8% masih dalam proses pembayaran  dan ianya dijagka selesai dalam beberapa bulan sahaja lagi. Dengan pembukaan semula banyak negara yang membolehkan kami mempertingkatkan perkhidmatan penerbangandi semua pasaran utama, kami akan berupaya mempercepatkan proses pembayaran balik yang berbaki ini dengan secepat mungkin. Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk memastikan tetamu kami sentiasa mendapat maklumat terkini mengenai status bayaran balik mereka melalui e-mel, dan mereka juga boleh menyemak status tersebut pada bila-bila masa melalui chatbot berasaskan AI (Artificial Intelligence) iaitu AVA (Allstar Maya AirAsia) yang mempunyai kemampuan untuk menguruskan pertanyaan tetamu dalam pelbagai bahasa.

Bo Lingam, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group Limited.

Sementara itu, sebahagian besar tetamu AirAsia merentasi seluruh Kumpulan telah memilih akaun kredit yang diproses serta-merta dan sah sehingga dua tahun untuk tempahan dari ianya dikeluarkan.

Pihak AirAsia turut mengucapkan terima kasih kepada berjuta-juta tetamu yang bersedia menerima bayaran balik mereka dalam bentuk akaun kredit dan merupakan cara terbaik untuk membantu menyokong pemulihan mereka.

Dengan penyambungan semula penerbangan domestik dan pembukaan semula sempadan di kebanyakan pasaran utama kami, kami amat berbesar hati bahawa 88% daripada akaun kredit yang kami keluarkan telah digunakan, menandakan keinginan dan keyakinan yang kukuh terhadap perjalanan udara dalam kalangan orang ramai.

Bo Lingam, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group Limited.

Bo turut merakamkan penghargaan kepada semua tetamu atas kesabaran mereka dan berharap untuk mengalu-alukan mereka semua kembali dalam penerbangan AirAsia selaras komitmen teguh mereka untuk menyediakan perkhidmatan perjalanan udara terbaik yang mudah diakses, berpatutan dan inklusif di rantau ini.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd