Now Reading
Ini Sebab Kenapa Bacaan Sewaktu Solat Zohor & Asar Dibaca Perlahan

Ini Sebab Kenapa Bacaan Sewaktu Solat Zohor & Asar Dibaca Perlahan

Untuk makluman membaca surah ketika menunaikan solat Zohor dan Asar merupakan sunnah Rasulullah SAW dan ia tidak batal jika seseorang itu tidak melakukannya.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Umum mengetahui setiap umat Islam diwajibkan untuk menunaikan ibadah solat lima waktu iaitu pada waktu Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Asar.

Bukan sekadar menunaikan tanggungjawab mereka yang menunaikan solat juga turut dijanjikan ganjaran pahala, rezeki serta banyak lagi baik secara bersendirian atau berjemaah.

Bercerita tentang solat, pasti anda menyedari kebiasaannya bacaan ayat ketika dalam solat Zohor dan Asar atau dikenali sebagai solat sirriyah dibaca lebih perlahan berbanding solat jahriyyah (waktu Subuh, Maghrib dan Isyak).

Perkara ini kadangkala menimbulkan pertanyaan kepada segelintir umat Islam yang ingin mengetahui apakah maksud disebalik perbuatan itu.

Mengapa bacaan sewaktu solat Zohor dan Asar berjemaah dibaca secara perlahan?

Baru-baru ini, tular di X (Twitter) satu klip video podcast dari Singapura yang dihos oleh Juffri Ahmad bersama seorang pendakwah dikenali sebagai Ustaz Fadhly bertajuk ‘Rasulullah SAW dahulu berdakwah dalam senyap’ untuk episod yang ke 51.

Dalam video tular itu Juffri telah bertanya kepada Ustaz Fadhly mengapa bacaan ayat sewaktu menunaikan solat Zohor dan Asar berbunyi perlahan. Ini kerana, perbuatan itu dilihat sedikit berbeza apabila umat Islam berjemaah pada waktu subuh, maghrib dan juga isyak.

Rasulullah SAW pada suatu ketika dahulu berdakwah secara senyap-senyap

Jelas Ustaz Fadhly, bacaan ayat pada waktu Subuh, Maghrib dan Isyak boleh dibaca secara kuat (jahar).

“Perkara ini disebabkan semasa Rasulullah SAW menerima wahyu pertama kali kemudian sejak itu adanya solat kemudian ada Israk Mikraj ketika Nabi SAW diberikan wahyu oleh Allah SWT untuk solat 50 waktu kemudian jadi lima waktu.

“Kemudian di Mekah dahulu, Nabi SAW berdakwah secara senyap dan baginda tidak terus menyuruh orang ramai solat atau jangan menyekutukan Allah (secara kuat). Tak, senyap-senyap dulu,” jelas Ustaz Fadhly.

Ujarnya sekiranya Nabi SAW membaca (bacaan dalam solat) secara kuat, ramai yang akan mengetahui mengenai dakwahnya. Malah waktu zohor dan asar merupakan waktu aktif orang ramai (kaum musyrikin) dalam melakukan rutin harian mereka.

“Jadi ketika waktu subuh, masih gelap dan semua orang tiada. Tak ada masalah boleh keraskan (kuat) sikit (bacaan ayat dalam solat). Waktu Zohor tengah ada orang, orang tengah kerja jadi senyap senyap.

“Asar pun sama masih ada orang lagi kerja, manakala Maghrib orang sudah balik ke rumah dan tidak ada orang kerja dekat luar apa semua. Jadi boleh keraskan suara. Isyak pun boleh keraskan suara.

“Itulah jawapannya (mengapa bacaan ayat dalam solat zohor dan asar dibaca perlahan),” katanya.

@ohyeke_sg

Kenapa solat zohor dan asar harus baca perlahan eh? Dengarkan episod 51 di Spotify Ramadan Kareem to all✨ #fypsg #fypmalaysia

♬ original sound – Ohyeke? – Ohyeke?

Perbuatan membaca dalam keadaan perlahan semasa solat zohor dan asar adalah sunnah

Menurut Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri menjelaskan di dalam Maktabah Al Bakri adalah sunnah untuk menguatkan suara ketika solat jahriyyah dan memperlahan suara pada solat sirriyyah.

Namun jika seseorang itu menguatkan suara ketika solat Zohor dan Asar, ibadah mereka masih sah dan tidak terbatal bahkan tidak perlu untuk sujud sahwi berdasarkan pendapat dalam mazhab Syafi’i.

Walau bagaimanapun, perbuatan itu dianggap sebagai makruh kerana menyalahi perkara sunnah (tidak mengikut amalan Nabi SAW).

Malah jawapan itu senada dengan penjelasan pendakwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus dalam satu kuliahnya. Walau bagaimanapun, kedua-dua ulama berkenaan tidak menyebut tentang kisah Rasulullah SAW ketika berdakwah suatu masa dahulu seperti yang dikongsikan Ustaz Fadhly.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd