Now Reading
[Video] Situasi Jika Makmum Tersujud Ketika Imam Baca Doa Qunut Sering Terjadi, Ini Cara Untuk Anda Perbaiki

[Video] Situasi Jika Makmum Tersujud Ketika Imam Baca Doa Qunut Sering Terjadi, Ini Cara Untuk Anda Perbaiki

Sekiranya seorang makmum itu mendahului imam secara tidak sengaja semasa solat berjemaah, maka terdapat dua cara yang boleh dilakukan olehnya.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Agama Islam amat menitik beratkan tentang adab dan disiplin umatnya, maka tidak hairanlah jika ada rukun serta syarat yang harus diikuti terutamanya ketika beribadah.

Sebagai contoh, dalam salah satu syarat solat berjemaah, pergerakan makmum harus mengikut semua rukun fi’il imam selepas sempurna pergerakannya.

Maka, pergerakkan bagi makmum mestilah tidak mendahului imam. Namun bagaimana pula jika situasi tersebut berlaku secara tidak sengaja? Contohnya, imam membaca doa qunut selepas bangun dari rukuk, tetapi makmum sudah terlajak ingin sujud.

Hukum makmum mendahului imam ketika solat secara sengaja adalah haram

Menerusi perkongsian video di akaun TikTok @masjid.kg.nakhoda, difahamkan hukum mendahului imam adalah haram, namun dimaafkan sekiranya ia berlaku secara tidak sengaja.

“Dalam satu hadis sahih Muslim, Nabi Muhammad SAW bersabda, bahawa Allah SWT tidak mengambil kira mana-mana perbuatan yang tersalah ataupun tidak sengaja,” jelasnya.

Maka sekiranya seorang makmum itu mendahului imam secara tidak sengaja semasa solat berjemaah, terdapat dua cara yang boleh dilakukan olehnya.

Cara yang boleh dilakukan sekiranya makmum tidak sengaja mendahului imam

Cara pertama ialah makmum perlu kekal pada kedudukannya dan tungggu sehingga imam sampai pada kedudukan tersebut.

Apabila imam sudah berada pada kedudukan tersebut, maka makmum terbabit boleh mengikuti semula imam pada pergerakkan seterusnya seperti biasa.

Cara kedua pula sekiranya tidak sengaja mendahului imam, makmum itu dibolehkan untuk berpatah balik mengikut kedudukan imam.

Untuk contoh, boleh lihat pada video di bawah ini:

@masjid.kg.nakhoda

Dekat masjid pun kena scam Masalah tak sengaja mendahului imam rujukan : Qaulutam fi ahkam makmum walimam #masjid #imam #makmum #ilmuagama

♬ original sound – Masjid Kg Nakhoda – Masjid Kg Nakhoda

Manusia memang tak boleh lari daripada melakukan kesilapan, termasuklah ketika beribadah. Maka diharapkan perkongsian ini bermanfaat buat anda semua.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd