Now Reading
Henti Mainkan Lagu Dangdut, Pengusaha Beca Di Melaka Diminta Buka Lagu Tradisional

Henti Mainkan Lagu Dangdut, Pengusaha Beca Di Melaka Diminta Buka Lagu Tradisional

Bukan hanya itu, kerajaan negeri turut meminta agar pengusaha beca tidak mengenakan caj yang mahal kepada pelanggan sebaliknya mengekalkan harga RM25 bagi kurang sejam manakala RM40 untuk sejam.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Jika disebuat mengenai beca kebisaaannya rakyat di negara ini akan mula membayangkan negeri Melaka dan juga Pulau Pinang.

Ini kerana, dua buat negeri ini sinonim dengan kenderaan tersebut.

Malah pelancong dapat melihat para pengusaha beca menghiasa kenderaan mereka dengan pelbagai tema dan lampu.

Lebih menarik perhatian, mereka juga turut memainkan beberapa muzik untuk menghiburkan pelanggan ketika menaiki beca seperti lagu-lagu seperti Top 40, Balada, dan yang paling popular Dangdut.

Seramai 370 pengusaha beca disarankan main lagu tradisional Melaka

Walau bagaimanapun, kerajaan negeri pada hari ini telah meminta seramai 370 pengusaha beca di Bandar Hilir untuk menggunakan lagu tradisional Melaka dan bukannya muzik dangdut.

Antara lagu tradisional yang disarankan itu adalah seperti Dondang Sayang.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Warisan Seni dan Budaya negeri iaitu Datuk Abdul Razak Abdul Rahman saranan untuk memasang lagu tradisional itu perlu untuk diikuti oleh pembawa dan pengusaha beca bersempena denga sambutan Tahun Melawat Melaka (TMM) 2024.

Usaha untuk perkenalkan budaya negeri Melaka kepada pelancong

Malah cadangan untuk menggunakan lagu bergenre seperti itu adalah salah satu usaha dalam memperkenalkan budaya Melaka apabila tampil dengan lagu-lagu Melayu asli khususnya Dondang Sayang untuk didengari oleh pelancong luar.

“Mereka juga diminta untuk tidak memasang lagu terlalu kuat sehingga boleh menimbulkan rasa kacau dan ganggu kepada pelancong yang menaiki beca mengelilingi kawasan Bandar Hilir.

“Kita ada menerima banyak aduan daripada pelancong yang berasa tidak selesa dengan bunyi lagu yang dipasang terlalu kuat dan bingit, terutama bila mereka memasang lagu dangdut.

“Bukan tak boleh pasang lagu tetapi biarlah cukup setakat boleh didengar oleh pelancong yang menaiki beca itu,” ujarnya, lapor Kosmo.

Dinasihatkan untuk tidak mengenakan caj yang mahal kepada penumpang

Selain itu, pengusaha beca juga dinasihatkan untuk tidak mengenakan caj perkhidmatan yang terlalu mahal sebaliknya mengekalkan harga asal iaitu RM25 bagi perjalanan yang kurang sejam dan RM40 pula untuk sejam.

Hal ini kerana, kerajaan negeri telah mendapat aduan apabila terdapat beberapa pengusaha beca yang mengenakan caj yang mahal kepada para pelancong.

“Saya harap ikutlah harga standard kalau pelancong tularkan isu negatif ini, secara tidak langsung perkhidmatan beca di Melaka akan memberi kesan kepada semua industri beca.”

Ada cadangan untuk buka laluan baru

Kata Abdul Razak lagi, pihak MBMB dalam masa sama ada membuat perancangan untuk membuka laluan baru serta lima pusat hentian beca untuk mengambil dan menurunkan penumpang.

Walau bagaimanapun, cadangan itu masih lagi dalam perbincangan dan hanya akan diketahui keputusannya sebelum 25 Disember nanti.

“Laluan asal dari Dataran Quayside melalui Medan Samudera, Menara Taming Sari dan Bastion House dikekalkan serta ditambah laluan baharu dari Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan melalui Muzium Kesultanan Melayu Melaka serta masuk semula ke Bangunan Stadthuys,” katanya.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitterThreads dan Instagram

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd