Now Reading
Hari Raya AidilAdha Jatuh Pada 10 Julai

Hari Raya AidilAdha Jatuh Pada 10 Julai

Hari Raya AidilAdha bertujuan untuk memperingati kesediaan Nabi Ibrahim AS mengorbankan anaknya, Nabi Ismail AS dalam penyerahan diri kepada Tuhan dan menandakan berakhirnya musim haji di Mekah.

hari raya aidiladha

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Penolong Setiausaha Majlis Raja-Raja Mohd Aseral Jusman membuat pengumuman semalam (29 Jun) bahawa sambutan Hari Raya AidilAdha di Malaysia akan berlangsung pada Ahad, 10 Julai.

Setiap kalendar Islam bermula dengan kemunculan bulan sabit yang pertama kali dilihat di langit pada waktu malam. Dalam Islam, kemunculan bulan sabit ini dipanggil sebagai Hilal dan ianya hanya boleh dilihat selepas fasa bulan baru.

Bulan Sabit juga dikenali sebagai Anak Bulan di Malaysia

Sumber: Malay Mail

Berikutan pihak berkuasa Islam Malaysia tidak melihat Anak Bulan awal petang semalam (29 Jun), maka bulan Zulhijjah tahun 1443 dalam kalendar Islam Hijrah akan jatuh pada hari Jumaat (1 Julai).

Hari Raya AidilAdha atau juga dikenali sebagai Hari Raya Haji adalah berbeza dengan Hari Raya Aidilfitri yang disambut selepas berakhirnya bulan puasa Ramadan.

Hari Raya AidilAdha bertujuan untuk memperingati kesediaan Nabi Ibrahim AS mengorbankan anaknya, Nabi Ismail AS dalam penyerahan diri kepada Tuhan dan menandakan berakhirnya musim haji di Mekah. Ia disambut pada 10 Zulhijjah setiap tahun kira-kira 70 hari selepas Ramadan.

BACA JUGA: Berniat Untuk Lakukan Ibadah Korban? Ini Antara Perkara Sunat Yang Dianjurkan Dalam Islam


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd