Now Reading
Pinjaman Rumah Tanpa Kerja Tetap & Slip Gaji. Bagus Atau Tidak?

Pinjaman Rumah Tanpa Kerja Tetap & Slip Gaji. Bagus Atau Tidak?

Peminjam Skim Jaminan Kredit Perumahan (HCGS) tidak perlu mempunyai kerja tetap atau slip gaji untuk memohon pinjaman ini.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Rata-rata rakyat Malaysia mesti ada kemahuan untuk memiliki rumah suatu hari nanti. Dan nampaknya kerajaan telah memudahkan impian anda untuk dicapai.

Orang ramai yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan slip gaji kini boleh membuat pinjaman perumahan di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan (HCGS).

Pinjaman itu disediakan melalui Syarikat Jaminan Kredit Perumahan Berhad (SJKP), yang dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata skim pinjaman itu merupakan salah satu usaha kerajaan bagi membantu lebih ramai orang membeli rumah sendiri, termasuk mereka yang menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman bank.

SJKP menawarkan pembiayaan sehingga RM300,000.00 (termasuk MRTA/ MRTT), dengan jaminan 100% jumlah pembiayaan daripada institusi kewangan yang mengambil bahagian.

Hartanah yang boleh dibeli di bawah skim pinjaman itu termasuk Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA).

Mereka yang tiada kerja tetap dan slip gaji boleh memohon dengan surat pengesahan daripada mana-mana pihak berkuasa yang berkelayakan.

Pihak berkuasa termasuklah penjawat awam Kategori A (Gred 41 dan ke atas), pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), penghulu, wakil rakyat dan pengurus cawangan bank.

Pelbagai pendapat yang berbeza daripada orang ramai sama ada ianya bagus atau tidak memberi pinjaman perumahan kepada pembeli yang tiada jumlah kredit yang baik.

Mereka yang menyokong inisiatif ini memuji kerajaan kerana bersikap peka dan prihatin terhadap keperluan rakyat.

Ramai berpendapat bahawa rumah mampu milik perlulah menjadi hak setiap golongan dan bukannya sebagai sesuatu yang dianggap ‘privilege’.

Pada masa yang sama, mereka yang menyokong skim pinjaman itu memuji kemudahan permohonannya.

Adakah kita menuju ke arah krisis gadai janji subprima?

Walaupun berita itu nampak seperti memberi kebaikan, namun ada yang menyatakan bahawa terma dan syarat masih terpakai seperti rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit (CCRIS) dan nisbah hutang kepada pendapatan.

Ada yang mendakwa berita baik ini sebagai tindakan golongan populis memandangkan pilihan raya semakin hampir.

Namun, sesetengah individu juga tertanya-tanya sekiranya ada pihak bank yang akan memberikan pinjaman tanpa slip gaji untuk menyokong permohonan tersebut.

Ada yang membangkitkan isu tentang kesan jika pemohon gagal membayar pinjaman kerana mereka tidak mempunyai pekerjaan tetap. Dan sebab itulah pihak bank enggan memberi pinjaman pada mulanya.

Pada masa sama, ada yang mempersoalkan mengapa kerajaan boleh melonggarkan syarat untuk mendapatkan pinjaman, tetapi bukan pengeluaran simpanan sendiri daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Perunding hartanah dan pengurusan hartanah profesional Calvin Chai Kuen Keong berkata secara umumnya adalah lebih sukar bagi mereka yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan berpendapatan rendah untuk mendapatkan pinjaman perumahan daripada bank.

Keputusan untuk membeli hartanah adalah komitmen kewangan serius yang tidak boleh dipandang ringan kerana akan mengikat anda dengan bayaran bulanan tetap untuk 30 tahun akan datang atau lebih. Oleh itu, bank lebih yakin dengan peminjam berpendapatan tetap dan membenci hutang kerana boleh menjejaskan keuntungan mereka.

Perunding hartanah Calvin Chai beri penjelasan mengapa keupayaan peminjam untuk membayar pinjaman mereka secara konsisten penting kepada bank.

Chai berkata bakal pembeli rumah akan sentiasa menghadapi kesukaran bagi mendapatkan pinjaman jika mereka tidak memenuhi skor kredit yang diperlukan kerana mempunyai masalah dengan hutang.

Perkara ini boleh dibandingkan dengan dengan krisis gadai janji subprima yang melanda Amerika Syarikat dari tahun 2007 sehingga 2010 apabila pemilik rumah gagal membayar pinjaman mereka.

Krisis gadai janji subprima 2007–2010 adalah disebabkan oleh perkembangan pinjaman perumahan termasuk kepada peminjam yang sebelum ini menghadapi kesukaran mendapatkan kelulusan daripada bank.

Perunding hartanah Calvin Chai beri pendapat mengapa bank menafikan pinjaman kepada peminjam yang dianggap berisiko tinggi.

Chai berpendapat ianya lebih berbaloi dari segi ekonomi bagi kerajaan untuk menyewakan rumah mampu milik dengan pilihan untuk penyewa membeli hartanah itu apabila mereka stabil dari segi kewangan.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd