Now Reading
[Video] Wanita Ini Bantu Sekat Kad Bank Tercicir Kerana Tak Mahu Orang Lain Salah Guna

[Video] Wanita Ini Bantu Sekat Kad Bank Tercicir Kerana Tak Mahu Orang Lain Salah Guna

Wanita itu turut bertindak membuang kad terbabit di dalam tong sampah agar ia tidak dikutip oleh individu lain selepas gagal mematahkan kad itu sepenuhnya.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Ramai dari kita pasti pernah kehilangan kad pengenalan diri (IC) atau kad bank akibat kecuaian diri sendiri seperti tercicir atau tertinggal di sesuatu tempat.

Lebih membahayakan, apabila kad itu ditemui oleh individu tidak bertanggungjawab yang mungkin akan menyalahgunakannya.

Jika lambat sedar, pasti duit di dalam bank boleh lesap begitu sahaja lebih-lebih lagi dengan adanya kaedah pembayaran secara ‘paywave’. Sekadar peringatakan, kejadian sebegini telah banyak yang berlaku.

Tular wanita rosakkan kad bank yang dijumpai tercicir supaya tidak disalah guna orang lain

Bagaimanapun, baru-baru ini tular di media sosial video seorang wanita merosakkan sekeping kad bank yang ditemui tercicir agar tidak disalah guna oleh individu lain.

Menerusi hantaran video yang dimuat naik di akaun TikTok @shintyann, wanita itu berkata dia menjumpai kad berkenaan di sekitar kawasan bangunan Empire Damansara.

“Untuk sesiapa yang kehilangan kad di Empire Damansara, jangan risau saya sekat kad awak jadi saya akan rosakkannya sekarang,” katanya.

Cuba patahkan kad sebelum buang dalam tong sampah

Dalam video terbabit, kelihatan wanita itu cuba mematahkan kad berkenaan dengan melipatnya agar ia tidak dapat berfungsi.

Wanita itu turut bertindak membuang kad terbabit di dalam tong sampah agar ia tidak dikutip oleh individu lain selepas gagal mematahkan kad itu sepenuhnya.

Berharap orang lain melakukan perkara sama jika dia kehilangan kad

Jelas wanita itu, dia pada mulanya hanya ingin mengabaikan kad tersebut dan balik ke rumah, namun dia melakukan perkara tersebut kerana berharap individu lain turut melakukan perkara sama sekiranya dia kehilangan kad bank.

Di akhir perkongsian, dia turut menasihati orang ramai agar sentiasa memeriksa dokumen penting seperti MyKad dan kad bank di dalam dompet.

https://www.tiktok.com/@shintyann/video/7350611514241371399

Bantu sekat kad bank terbabit dari disalah guna, netizen pakat beri pujian

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata pengguna media sosial memberi pujian kepada wanita itu kerana membantu ‘menyekat’ kad berkenaan daripada digunakan oleh individu yang tidak bertanggungjawab untuk berbelanja sesuka hati.

Ada juga yang menasihati wanita itu agar merosakan cip kad terbabit dengan mengguris atau memotongnya untuk memastikan ia benar-benar tidak boleh digunakan lagi.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd