Now Reading
Akhbar Melayu Lejen Guna ‘N-Word’ Dalam Tajuk Berita Undang Kemarahan Netizen

Akhbar Melayu Lejen Guna ‘N-Word’ Dalam Tajuk Berita Undang Kemarahan Netizen

Artikel tersebut membincangkan tentang bagaimana rakyat Malaysia cenderung mempunyai persepsi buruk terhadap Afrika dan Afrika.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


“This is racist,” itulah perkara yang terlintas di fikiran apabila rakyat Malaysia terjumpa tajuk artikel terbaru yang diterbitkan oleh akhbar Bahasa Malaysia tertua negara, Utusan Malaysia.

Dikarang oleh Thaqib Shaker, cerita bertajuk “Bukan semua Negro jahat” telah diterbitkan pada 24 November 2021 dan bercakap tentang wawancara pengarang dengan seorang warga Malaysia yang melancong di benua Afrika untuk bekerja.

“Mungkin pembaca tertanya-tanya, bagaimana kehidupan di Afrika? Bagaimana budaya dan cara berfikir mereka? Untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas, saya menemu bual salah seorang warga kami yang melancong di Uganda atas urusan perniagaan, Nora Afzam Abdul Wahab.” tulis pengarang selepas menerangkan bagaimana nampaknya majoriti rakyat Malaysia cenderung mempunyai persepsi negatif terhadap orang Afrika secara umumnya.

Namun, rata-rata rakyat kita melihat benua berkenaan dari sudut pandang negatif atas dasar penilaian mereka terhadap sikap segelintir warga Afrika di negara ini yang terlibat dengan pelbagai jenayah terancang seperti Love Scam, dadah dan sebagainya. Penilaian seperti ini sudah tentu tidak boleh diterima kerana terdapat 54 buah negara di Afrika dan mereka yang melakukan jenayah di tempat kita kebanyakannya datang dari negara-negara tertentu. Mereka ini sama sekali tidak mewakili keseluruhan warga Afrika.

Kenyataan dari Utusan Malaysia.

Cerita diteruskan dengan Nora Afzam, 37, berkongsi pengalaman peribadinya semasa bekerja sebagai penasihat pembangunan perniagaan untuk sebuah syarikat minyak dan gas antarabangsa di sana.

Dia menerangkan betapa gementarnya dahulu apabila rakyat Malaysia yang dikenali akan memberitahu dirinya supaya tidak mempercayai sesiapa di sana – sebelum dia benar-benar pergi ke Afrika.

Jangan sesekali percaya dengan orang Negro. Kata-kata sebegini membuatkan saya rasa cuak. Tetapi disebabkan amanah kerja, maka saya nekad.

Nora Afzam Abdul Wahab menerusi Utusan Malaysia.

Artikel itu seterusnya memberi perhatian kepada pengalaman positif Nora Afzam di rantau ini, rakan-rakan yang dia temui sepanjang perjalanan dan bagaimana rakyat Malaysia sebenarnya salah faham tentang kehidupan di Afrika.

Inilah antara salah faham besar pada pandangan saya. Mungkin juga media sering memaparkan gambar kanak-kanak berkulit hitam tidak berbaju, berperut buncit menangis sambil menghulurkan mangkuk kosong merayu makanan.

Nora Afzam Abdul Wahab menerusi Utusan Malaysia.

Netizen di media sosial, bagaimanapun, kelihatan kurang selesa dengan penggunaan ‘N-word’ penerbitan itu.

“How was this even approved to be published?” tulis seorang individu.

Manakala seorang lagi menulis “Dalam mempertahankan artikel ini, penulis ingin menangkis persepsi negatif rakyat Malaysia terhadap warga Afrika, khususnya kulit hitam. Malangnya, dia menggunakan perkataan N, kerana, pada hakikatnya, kebanyakan orang Melayu masih bersikap ‘racist’ terhadap mereka dan masih menggunakan perkataan N secara bebas.”


Memandangkan kami bukan pakar, kami akan menampilkan petikan dari Wikipedia ini untuk menjelaskan secara terperinci.

Ringkasnya, perkataan ‘negro‘ ialah istilah yang digunakan dalam sejarah untuk menunjukkan orang yang dianggap sebagai warisan Afrika Hitam.

Perkataan negro bermaksud “hitam” dalam bahasa Sepanyol dan Portugis, dan boleh digunakan sama ada secara ofensif atau tidak – bergantung kepada siapa anda dan dari mana anda berasal.

Perkataan “nigger” juga biasa digunakan sebagai penghinaan kaum terhadap orang kulit hitam, terutamanya orang Afrika-Amerika.


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd