Now Reading
Betul Ke Nombor 4 Bawa Nasib Malang? Ini Kata Feng Shui Master Joey Yap

Betul Ke Nombor 4 Bawa Nasib Malang? Ini Kata Feng Shui Master Joey Yap

Kebanyakan orang berpendapat bahawa nombor lapan sinonim dengan ‘bertuah’ manakala nombor empat pula dianggap tidak bernasib baik.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Simbolisme adalah komponen penting dalam budaya Cina terutamanya nombor kerana dikatakan mempunyai nilai tahyul dan ramai yang percaya bahawa ia mempengaruhi pelbagai aspek dalam kehidupan seseorang.

Sebagai contoh, nombor lapan dianggap sebagai nombor ‘bertuah’ kerana intonasinya hampir sama dengan sebutan perkataan yang bermaksud kekayaan dan kemakmuran.

Pada masa yang sama, angka empat pula dianggap tidak bernasib baik kerana ia hampir menyerupai bunyi kematian dalam bahasa Kantonis.

Sumber: Freepik

Walau bagaimanapun, Ahli Feng Shui tempatan iaitu Joey Yap berkata dakwaan mengenai nombor 4 mempunyai nasib malang adalah tidak benar.

Ketika berbual dengan pelawak Douglas Lim, Yap menjelaskan bahawa nombor ini mempunyai perspektif berbeza dari pandangannya.

Ketika menjelaskan mengapa lif pejabatnya mempunyai nombor empat dan bukannya 3A, Yap menghuraikan bahawa nombor tersebut tidak membawa nasib malang seperti yang difikirkan oleh rata-rata masyarakat Cina.

“Nombor empat tidak ada kaitan dengan Feng Shui. Jumlah itu sendiri tidak menjejaskan tenaga sama sekali,” kata Yap.

Walaupun bunyi sebutannya seakan-akan sama, Yap menyatakan bahawa nombor itu tidak mempunyai kesan atau pengaruh pada feng shui seseorang.

Malah, ia hanya berkongsi bunyi sebutan yang serupa dengan perkataan ‘kematian’.


Terkenal Dalam Kalangan Kantonis

Sentimen Yap sememangnya logik kerana nombor empat juga boleh dianggap sebagai nombor bertuah berdasarkan cara sebutannya.

Sebagai contoh dalam skala muzik, 4 disebut sebagai Fa yang berbunyi seperti perkataan nasib dalam bahasa Mandarin dan dalam dialek Cina Teochew pula, 4 disebut hampir sama dengan sebutan perkataan kebahagiaan atau kegembiraan.

Sumber: Freepik

Dalam dialek Teochew, nombor empat juga disebut sama dengan perkataan ‘sutera’ (絲) atau meterai maharaja’ (璽) yang melambangkan royalti, kuasa, dan kemakmuran.

Selain daripada aspek linguistik, nombor empat juga dilihat sebagai nombor keramat kerana ia mempunyai kaitan dengan ideologi agama.

Dalam agama Buddha, kepentingan nombor empat ditonjolkan dalam ideologi seperti Empat Kebesaran dan empat Kriteria Moral.

Empat Kehebatan dalam Buddhisme menggambarkan kuasa semula jadi yang boleh diperolehi oleh seseorang dalam kehidupan ini, yang merangkumi Bumi, air, angin, dan api.

Apa pendapat anda tentang perspektif ini?

Baca Artikel Berkaitan: [Video] Komuniti Bangsa Cina Muslim Perbetulkan ‘Mindset’ Tentang Budaya Mereka Sempena Tahun Baru Cina

Baca Artikel Berkaitan: Tular Foto Kalendar 2023A, Ini Sebab Kenapa Orang Cina Tidak Gemarkan Nombor 4


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd