Now Reading
Hospital Assunta & Fujifilm Bakal Sponsor 100 Wanita Untuk 3D Mammogram, Beri Kesedaran Tentang Kanser

Hospital Assunta & Fujifilm Bakal Sponsor 100 Wanita Untuk 3D Mammogram, Beri Kesedaran Tentang Kanser

Fujifilm (Malaysia) Sdn. Bhd. bakal menaja 100 orang wanita untuk menjalani pemeriksaan mamogram 3D di Hospital Assunta dan peluang bakal tersedia sehingga akhir tahun ini.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Hospital Assunta sukacitanya mengumumkan kerjasama dengan Fujifilm bagi menjayakan misi bersama bagi meningkatkan kesedaran mengenai kanser dan turut menawarkan sokongan melalui pemeriksaan mamogram.

Inisiatif kerjasama ini sejajar dengan Pink October dan akan dilanjutkan kepada 100 orang penerima mulai Oktober ini dengan menyediakan prosedur pengesanan awal serta bantuan kepada mereka menghidap kanser.

Fujifilm (Malaysia) Sdn Bhd bakal menaja 100 orang wanita untuk menjalani pemeriksaan mamogram 3D di Hospital Assunta dan peluang akan tersedia sehingga akhir tahun ini.

Penerima manfaat merangkumi mereka yang dikenal pasti di bawah Assunta Integrated Social Perkhidmatan (ASSISS). Untuk rekod, anggaran nilai sumbangan ini adalah sebanyak RM18,800.


Kes Kanser Dijangka Meningkat 2 Kali Ganda Menjelang Tahun 2024

Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Assunta, Wilson Choo menegaskan bahawa terdapat 48,639 kes baharu kanser telah didiagnosis di Malaysia dengan 39,530 kes kematian berkaitan kanser berdaftar pada 2020.

Angka ini dijangka akan meningkat dua kali ganda menjelang tahun 2040.

Jelasnya lagi, pemeriksaan kanser pada peringkat awal memainkan peranan penting dalam meningkatkan kadar kelangsungan hidup, mengurangkan intensiti rawatan dan meningkatkan kualiti hidup secara keseluruhan.

Dalam pada itu, beliau mengucapkan kepada sokongan Fujifilm dalam menjayakan misi bagi memberi kesan positif kepada masyarakat.

Turut hadir pada pelancaran itu ialah Ketua Perkhidmatan Perubatan ASSISS, Dr. Darshininia Ballasingam, Pengarah Urusan Fujifilm Kensuke Aragane, Pengurus Besar untuk Sistem Perubatan Edmoon Gooi, Pengurus Besar untuk Sistem Perubatan dan Timbalan Pengurus Besar untuk Sistem Perubatan. K.L. Chan.

Dr. Darshinia menekankan kepentingan untuk mendekati masyarakat yang kurang berkemampuan untuk mendapat perkhidmatan pemeriksaan mamogram.

Akses kepada sumber penjagaan kesihatan boleh dihadkan dalam komuniti ini dan pengesanan awal terbukti memainkan peranan penting dalam menyelamatkan nyawa. Dengan memberi tumpuan kepada komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan, kita boleh membuat impak yang besar dalam memerangi kanser payudara, memastikan bahawa setiap wanita mempunyai peluang untuk pemeriksaan yang berpotensi menyelamatkan nyawa.

Ketua Perkhidmatan Perubatan ASSISS, Dr. Darshininia Ballasingam.

Peserta Kempen Hargai Usaha Untuk Beri Kesedaran Tentang Kanser

Salah seorang peserta kempen iaitu N. Chandhara Moohiny yang merupakan suri rumah berusia 67 tahun telah memuji usaha kolaboratif ini.

Saya mempunyai fibroid di kedua-dua belah payudara saya dan mengalami ketidakselesaan terutamanya semasa tidur, seolah-olah saya dicucuk. Pada mulanya, saya terganggu dengan berita itu, tetapi saya lega apabila doktor mengesahkan ia bukan kanser. Saya boleh meneruskan kehidupan seperti normal.

Peserta kempen iaitu N. Chandhara Moohiny.

Adik perempuannya pula iaitu N. Mohalatchemy, 65, mempunyai ketulan bersaiz sebesar kacang tanah di payudara bahagian kirinya. Wanita berkenaan meluahkan kebimbangannya dan berkata, “Saya berasa kecewa. Saya mahu menjalani saringan kerana saya masih rasa sakit di dada saya.”

Bagi membantu mereka, kedua-dua adik wanita berkenaan dijadualkan untuk mendapatkan rawatan.


Tentang Hospital Assunta

Hospital Assunta merupakan penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan yang sudah menawarkan khidmat selama lebih enam dekad di Petaling Jaya. Diasaskan pada tahun 1954 oleh sekumpulan mubaligh dari Franciscan Missionaries of Mary (FMM), Hospital Assunta berkembang menjadi kemudahan pelbagai disiplin yang menempatkan sebanyak 245 katil dan mengkhususkan dalam bidang kardiologi, hematologi, pembedahan penggantian sendi, nefrologi, neurologi, oftalmologi, pembedahan pediatrik, obstetrik dan ginekologi, reumatologi, dan pernafasan.

Di bawah Perkhidmatan Sosial Bersepadu Assunta (ASSISS), pesakit dengan pendapatan keseluruhan keluarga kurang daripada RM2,500 sebulan boleh mengakses perkhidmatan penjagaan kesihatan tanpa sebarang kos.

Perkhidmatan tersebut merangkumi perundingan, rawatan, pembedahan, pemantauan perubatan primer, penjagaan geriatrik, pendidikan, penjagaan luka, penjagaan akhir hayat, dan sokongan emosi. ASSISS telah menyediakan berusaha menyembuhkan dan memberi keselesaan kepada beribu pesakit yang kurang berkemampuan dan memanfaatkan lebih 39,000 individu setakat ini.

[ASSISS]


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd