Now Reading
41 Akaun Aman Palestin Dibekukan SPRM, Disyaki Seleweng Dana RM70 Juta

41 Akaun Aman Palestin Dibekukan SPRM, Disyaki Seleweng Dana RM70 Juta

Sebelum ini, Mufti Perlis meminta JAIPs agar tidak membenarkan kutipan Tabung Aman Palestin dilakukan di mana-mana premis agama Islam di negeri terbabit kerana mempunyai keraguan.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membekukan akaun pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Aman Palestin selepas pertubuhan itu didakwa menyalahgunakan wang sumbangan orang ramai.

SPRM menerusi satu kenyataan hari ini (23 November) memaklumkan sebanyak 41 akaun bank syarikat pertubuhan amal tersebut dan beberapa entiti syarikat lain dengan jumlah keseluruhan RM15,868,762 dibekukan.

SPRM geledah premis Aman Palestin, temui dokumen kewangan & pengurusan operasi

Pihak SPRM turut menggeledah premis Aman Palestin dan memperolehi beberapa dokumen berkaitan kewangan serta pengurusan operasi bagi tempoh lima tahun terdahulu.

“Siasatan berkenaan dijalankan bagi mendapatkan keterangan berhubung kesalahan mengikut Akta SPRM 2009, Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA 2001) dan Kanun Keseksaan (Akta 574),” katanya dalam kenyataan.

Dianggarkan RM70 juta wang dana disalurkan untuk tujuan lain

SPRM juga telah merakam keterangan beberapa saksi penting dan hasil siasatan awal telah mengenalpasti isu-isu melibatkan penyelewengan dana dianggarkan berjumlah RM70 juta yang disalurkan bagi tujuan selain daripada objektif penubuhan syarikat tersebut.

Terdahulu, media melaporkan siasatan SPRM terhadap dakwaan salah guna kuasa oleh NGO yang mengutip derma untuk Palestin tertumpu kepada penelitian dokumen membabitkan dana wang itu.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki dilaporkan berkata, ia tindakan di peringkat awal siasatan sebelum pihaknya memanggil individu yang terbabit bagi merakam keterangan, lapor Harian Metro.

Mufti Perlis minta JAIPs tidak benarkan Aman Palestin kutip derma di negeri terbabit

Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin sebelum ini juga meminta Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Perlis (JAIPs) agar tidak membenarkan kutipan Tabung Aman Palestin dilakukan di mana-mana premis agama Islam di negeri terbabit.

Mohd Asri atau lebih dikenali sebagai Dr. Maza menyatakan keraguannya terhadap pengumpulan dan pengagihan dana oleh Aman Palestin dan menuntut lebih banyak ketelusan dalam perkara berkenaan.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd