Now Reading
Elon Musk Cadang Bawa Keluar Aplikasi X Selepas Kesatuan Eropah Lulus Akta Perkhidmatan Digital (DSA)

Elon Musk Cadang Bawa Keluar Aplikasi X Selepas Kesatuan Eropah Lulus Akta Perkhidmatan Digital (DSA)

Akta tersebut menetapkan peraturan berkaitan penyebaran kandungan berbahaya, larangan serta mengehadkan amalan yang mensasarkan kepada pengguna tertentu.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Kecanggihan teknologi pada masa kini sememangnya menyenangkan individu dalam menjalani kehidupan seharian.

Contohnya platform media sosial yang sangat membantu memudahkan seseorang untuk berhubung antara satu sama lain dengan pantas walaupun berbeza lokasi dan masa.

Antara media sosial yang sinonim dengan masyarakat di seluruh dunia adalah Facebook, TikTok, Instagram dan Twitter (X).

Namun, penggunaan platform ini adalah berbeza di setiap negara dan ia bergantung kepada undang-undang dan akta yang ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Elon Musk Umum Mahu Bawa Keluar Aplikasi X Dari Eropah

Terbaharu, pemilik platform media sosial X yang dahulunya dikenali sebagai Twitter Elon Musk, bercadang mahu membawa keluar aplikasi itu daripada negara Eropah.

Ia susulan daripada peraturan baru yang ditetapkan oleh Kesatuan Eropah (EU) bagi platform internet di wilayah tersebut.

Menurut sumber, Elon dikatakan telah mengadakan perbincangan bagi mengeluarkan aplikasi itu serta menghalang pengguna daripada Kesatuan Eropah dari menggunakannya.

Pada Ogos yang lalu, EU telah meluluskan Akta Perkhidmatan Digital (DSA). Akta itu telah menetapkan peraturan berkaitan penyebaran kandungan berbahaya, larangan serta mengehadkan amalan yang mensasarkan kepada pengguna tertentu.

Malah, undang-undang tersebut turut melarang perkongsian data bersama pihak tertentu seperti pihak berkuasa dan penyelidik.

Walau bagaimanapun, Reuters masih lagi menunggu jawapan daripada pihak X berhubung perkara ini.

Terdahulu, Ketua Perindustrian EU Thierry Breton pada 10 Oktober telah meminta Musk menangani isu penularan ‘maklumat palsu’ di aplikasi X susulan konflik di Palestin.

Tindakan itu kononnya bagi mematuhi peraturan kandungan dalam talian EU yang baharu namun permintaan ditolak oleh Musk yang menganggap ia sebagai usaha barat dalam mengawal penyebaran maklumat mengenai konflik Israel-Palestin.

Tegas Breton, beliau mempunyai bukti kukuh bahawa platform itu dijadikan tempat penyebaran kandungan haram dan maklumat salah mengenai konflik Israel-Palestin di EU.

Namun, Musk menyatakan pendirian bahawa syarikatnya berpegang teguh kepada pendirian menyediakan sumber berita terbuka lagi telus.

Sumber: Reuters, Sinar Harian


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitterThreads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd