Now Reading
Keliru Apa Erti Dato’ & Datuk? Baca Penjelasan Ringkas Ini

Keliru Apa Erti Dato’ & Datuk? Baca Penjelasan Ringkas Ini

Menarik juga baca tentang gelaran-gelaran yang dianugerahkan di Malaysia ni sebenarnya.

Jangan lupa follow channel Telegram kami untuk berita dan cerita terkini yang baru dan menarik!


Apa perbezaan antara Datuk dan Dato’?

Jangan risau jika anda tidak tahu atau masih keliru kerana memang tidak dapat dinafikan bahawa Malaysia mempunyai sistem gelaran dan anugerah yang kompleks.

Umum sedia maklum, kita mempunyai gelaran keturunan – yang diturunkan dalam keluarga dari generasi ke generasi. Kita juga mempunyai gelaran dan penghargaan bukan keturunan yang diberikan oleh kerajaan.

Tambahan pula, gelaran dan anugerah bukan keturunan telah dikelaskan lagi kepada dua jenis iaitu: persekutuan dan negeri.

Dah macam ‘tongue twisters’.


Cara dapatkan pangkat

Secara amnya, anugerah persekutuan diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong (Raja Malaysia) dan anugerah negara diberikan oleh ketua negara, seperti sultan atau gabenor (Yang di-Pertua Negeri).

Kesemua anugerah ini diasaskan oleh Yang di-Pertuan Agong, sultan-sultan, dan ketua-ketua negeri yang lepas dan dimulakan semasa pemerintahan mereka untuk memberi ganjaran kepada mereka yang telah memberikan sumbangan besar kepada negara. Calon adalah berdasarkan cadangan yang diterima daripada kerajaan persekutuan atau negeri.

Lelaki dan wanita boleh menerima anugerah ini dan apabila seorang lelaki mendapat gelaran, isterinya akan mendapat gelaran yang sama. Namun, apabila seorang wanita mendapat gelaran, suaminya tidak mendapat gelaran melaluinya.

Penyanyi popular di Malaysia, Siti Nurhaliza menerima pangkat Dato-Sri dari Pahang pada tahun 2017.
(Kredit: Twipu)

Bertentangan dengan kepercayaan popular, memperolehi gelaran sebenarnya tidak ada faedahnya. Ia hanyalah penghargaan untuk mengiktiraf sumbangan.

Johor merupakan negeri pertama yang mengadakan anugerah pada tahun 1886 dan tidak lama kemudian, negeri-negeri Melayu yang lain mengikutinya. Kini, gelaran diberikan setiap tahun pada ulang tahun rasmi Yang Di-Pertuan Agong, Sultan, atau Gabenor, bergantung pada negeri.

1. Dato/Dato’ (Negeri)

Shah Rukh Khan menerima kehormatan Datuk Seri pada tahun 2008 dari Yang di-Pertua Negeri Melaka (Kredit: Olive QA)

Pangkat yang mungkin paling mengelirukan di Malaysia adalah gelaran Datuk/Dato’ kerana terdapat versi anugerah persekutuan dan negeri serta variasi mengikut negeri.

Cara mudah untuk mengetahui perbezaan antara Datuk dan Dato’ ialah pada umumnya ‘Datukships’ merupakan gelaran persekutuan yang diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong, sementara ‘Dato’ships’ adalah gelaran negeri yang diberikan oleh sultan.

Namun begitu, ini adalah generalisasi yang tidak ketat kerana (seperti yang anda lihat dalam jadual di bawah) ianya sangat berbeza mengikut negeri.

Ia rumit kerana setiap negeri memutuskan untuk menghasilkan terma mereka sendiri.
(Kredit: TRP)

Untuk memudahkan anda, kami akan memberi penjelasan versi anugerah negeri terlebih dahulu dan versi persekutuan seperti di bawah (kedua-dua versi sama rata sahaja sebenarnya).

Kekeliruan tidak berakhir di situ, kerana selain itu, gelaran Dato’ juga boleh diturunkan dari ayah ke anak.

Ya, gelaran Dato’ boleh menjadi turun-temurun. Jika anda keliru sama ada kami membincangkan mengenai “Datuk” tidak rasmi yang anda gunakan untuk memanggil datuk, tidak sama sekali ya.

Bekas Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Razak juga mempunyai keturunan Dato’ship.
(Kredit: Today Online)

Salah satu contohnya adalah dalam kes bekas Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Abdul Razak. Selain penghargaannya yang lain, Najib juga mewarisi gelaran Dato’ dari bapanya kerana mereka berdua adalah sebahagian daripada keluarga Orang Kaya Indera Shahbandar dari Pahang, salah satu daripada empat keluarga elit negeri ini.

Bagi gelaran Dato’ yang tidak turun-temurun, ia juga berbeza-beza mengikut kedudukan dan nama mengikut setiap negeri. Contohnya: Dato’ Paduka, Wira, Diraja dan Pahlawan.

Isteri lelaki Datuk/Dato’ mendapat gelaran Datin, atau To’ Puan (Terengganu).

Kami tidak akan pergi terlalu mendalam kerana ia sangat panjang dan rumit. Namun, jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, boleh semak mengikut setiap negeri di sini.

Secara amnya, tiada batasan ditetapkan bagi jumlah penerima gelaran/pangkat tersebut, namun ia telah menjadi masalah sejak akhir-akhir ini.

Seorang Datuk Seri yang menjadi terkenal selepas ditangkap menyerang anggota RELA di CCTV.
(Kredit: Twitter dan mStar)

Terdapat beberapa khabar angin bahawa ada di kalangan Dato’ yang mendapat gelaran itu dengan cara mencurigakan dan Dato’ tersebut juga terlibat dalam kegiatan haram atau melakukan kesalahan jenayah.

Perkara ini juga menyebabkan beberapa negeri mengenakan syarat yang lebih ketat dalam memberikan gelaran tersebut. Selangor telah menguatkuasakan had jumlah penerima setahun (40 orang penerima) dan menyerahkan nama-nama tersebut untuk diperiksa oleh pihak polis, Jabatan Insolvensi, dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

2. Datuk (Wilayah)

Jackie Chan menerima ‘Datukship’ dari Yang di-Pertuan Agong pada tahun 2015
(Kredit: Vulcanpost)

Gelaran Datuk anugerah persekutuan diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong dan boleh dibahagikan kepada dua peringkat: anugerah Panglima Jasa Negara (PJN) dan Panglima Setia Diraja (PSD).

Anugerah PJN terhad kepada 200 penerima dan kadangkala diberikan kepada penerima asing sebagai anugerah penghargaan. Walau bagaimanapun, bilangan penerima asing tidak mempengaruhi had 200 penerima.

Tidak ada batasan untuk jumlah penerima anugerah JPA dan ia juga dapat diberikan kepada warganegara asing sebagai anugerah penghargaan.

Anugerah ini dikenali sebagai Datuk, tetapi kerana timbulnya beberapa kekeliruan – pihak media masa kini memutuskan bahawa pangkat Datuk dan Dato’ akan ditulis dan digelarkan sebagai ‘Datuk’. Pendek kata, anda mungkin akan dapat baca tentang gelaran/pangkat Datuk itu, tetapi tidak tahu jenis Datuk yang dipegang oleh seseorang itu.

3. Datuk Seri/Dato’ Sri

Dato’ Sri Vida menerima Dato’ Sri-ship daripada Sultan Pahang pada 2014.
(Kredit: Apa Kata Orang)

Datuk Seri merupakan gelaran anugerah negara peringkat tertinggi yang diberikan oleh ketua negara atau sultan. Manakala, Datuk Seri pula berada di kedudukan yang sama dengan gelaran persekutuan Tan Sri.

Sama seperti Datuk/Dato’ships, ada varian pangkat mengikut setiap negeri. Variasi ini juga digunakan untuk isteri penerima lelaki. Sebilangan besar negeri menggunakan Datin Seri, tetapi di Kedah dan Terengganu, isteri Dato’ Seri disebut sebagai To’ Puan Seri.

Fakta menarik: Aturan ini tidak dipraktik di negara Kelantan kerana mereka tidak memberikan gelaran Dato’ Seri sedangkan Sarawak sebenarnya mempunyai gelaran yang lebih tinggi daripada Dato’ Sri yang dipanggil Pehin Sri.

4. Tan Sri

Tan Sri Tony Fernandes menerima gelaran Tan Sri pada 2011 melalui anugerah PSM.
(Kredit: mStar)

Tan Sri adalah gelaran persekutuan yang dianugerahkan oleh Yang di-Pertuan Agong. Ia juga merupakan gelaran kedua tertinggi di negeri ini.

Gelaran ini mempunyai dua peringkat: Panglima Mangku Negara (PMN) dan Panglima Setia Mahkota (PSM).

Isteri lelaki Tan Sri digelar Puan Sri.

Terdapat had untuk berapa ramai penerima Tan Sri boleh dilantik pada satu masa, tetapi berbeza mengikut peringkat. Untuk PMN Tan Sri, mungkin hanya ada 75, manakala had untuk PSM Tan Sri adalah 250.

5. Tun

Tun Dr Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah kedua-duanya menerima gelaran Tun atas hak mereka sendiri. (Kredit: The Straits Times)

Penerima anugerah Tun adalah gelaran tertinggi yang diberikan di Malaysia. Ia merupakan gelaran persekutuan dan diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Terdapat dua barisan Tun: Seri Maharaja Mangku Negara (SMN) dan Seri Setia Mahkota (SSM).

Dimaksimumkan seramai 25 pemegang setiap anugerah ini dalam satu masa dan apabila seorang lelaki menerima gelaran ini, isterinya mendapat gelaran Toh Puan.

SMN selalunya dianugerahkan kepada Yang di-Pertua Negeri yang baru dilantik dan Perdana Menteri yang telah bersara, seperti Tun Dr Mahathir yang menerima anugerah itu setelah pertama kali menjadi Perdana Menteri, dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri kelima Malaysia.

Tun Dr Mahathir dan isterinya, Tun Dr Siti Hasmah kedua-duanya dipanggil Tun kerana mereka berdua mendapat Tunship atas hak mereka sendiri.


Walaupun Tunship adalah gelaran tertinggi di negeri ini, ia bukanlah penghargaan tertinggi yang boleh diterima.

Ironinya, walaupun obsesi negara adalah dengan pangkat, tiga anugerah tertinggi di negara ini adalah anugerah persekutuan yang sebenarnya tidak membawa apa-apa gelaran. Malah, ketiga-tiga kedudukan ini adalah lebih tinggi daripada Tunship.

Anda boleh ketahui lebih lanjut di sini.


Kongsi pendapat anda bersama kami di media sosial TRPBM: Facebook, Twitter dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd