Now Reading
Pasukan Pengaman Malaysia Bersedia Bantu Palestin Atas Permintaan PBB

Pasukan Pengaman Malaysia Bersedia Bantu Palestin Atas Permintaan PBB

Malaysia mempunyai pengalaman menghantar pasukan pengaman melalui PBB ke beberapa negara termasuk Lebanon, Filipina, Sudan, dan Sierra Leone.

Jangan lupa follow channel Telegram kami untuk berita dan cerita terkini yang baru dan menarik!


Menteri Pertahanan Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tentera Malaysia bersedia untuk misi pengaman di Palestin sekiranya diminta oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Beliau menekankan bahawa keputusan itu harus diserahkan kepada PBB dan tidak akan dibuat sewenang-wenangnya.

Beliau memberitahu wartawan selepas taklimat mengenai kesediaan perkhidmatan perubatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam membantu negara menghadapi Covid-19 di Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan semalam – bahawa keputusan untuk menghantar anggota tentera ke Palestin juga melibatkan undang-undang antarabangsa.

Malaysia mempunyai pengalaman menghantar pasukan pengaman melalui PBB ke beberapa negara termasuk Lebanon, Filipina, Sudan, dan Sierra Leone.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dalam Perutusan Khasnya mengenai isu-isu Palestin mengatakan bahawa keganasan Israel terhadap Palestin adalah jenayah perang yang melanggar Konvensyen Geneva Keempat 1949 dan Malaysia amat sedih dan kecewa dengan ketidakmampuan Majlis Keselamatan PBB untuk menghentikan kekejaman itu dengan segera.

Menurut laporan, pencerobohan dan serangan rejim Zionis Israel terhadap Palestin bermula dengan serangan di Masjid Al-Aqsa pada 7 Mei, dan serangan udara di Gaza sejak 10 Mei.

Setakat ini, hampir 200 orang penduduk Palestin terkorban dalam serangan itu termasuk wanita dan kanak-kanak, manakala Israel melaporkan 10 orang terkorban termasuk dua orang kanak-kanak.


Sekiranya anda ingin menyumbangkan wang untuk membiayai aktiviti memboikot Israel, anda boleh menghantar wang ke BDS Malaysia di SINI.

Sekiranya anda ingin mengirim wang secara terus bagi membantu rakyat Palestin yang menderita di Gaza, anda harus menghantar wang anda ke MyCARE kerana mereka mempunyai pejabat di sana. Untuk melakukannya, klik SINI.


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRP: Facebook, Twitter, and Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd