Now Reading
Nama ‘San Peng’ Bawa Maksud Aktiviti Samseng? Ini 5 Fakta Tentang Filem Trending: Budak Flat

Nama ‘San Peng’ Bawa Maksud Aktiviti Samseng? Ini 5 Fakta Tentang Filem Trending: Budak Flat

Budak flat mengisahkan kehidupan dua adik-beradik yang terperangkap dalam kekacauan di tempat kediaman iaitu rumah pangsa sekitar Kuala Lumpur.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Budak Flat kini telah mendapat permintaan dan sambutan hangat di Prime Video sebagai Amazon Original filem pertama dari Malaysia. Dan lebih menarik, filem tersebut sedang trending sebagai rancangan nombor satu dalam Malaysia di platform berkenaan.

Diterbitkan oleh Skop Productions, Syafiq Yusof adalah penasihat filem Budak Flat manakala Eugene Lim, Woo Ming Jin, dan Faizal Ishak sebagai pengarah.

Filem ini turut dibintangi oleh pelakon terkenal seperti Zahiril Adzim, Pablo Amirul, Nabila Huda, Balan Kash, dan Aaron Aziz.


Plot & Kisah Filem Budak Flat

Diilhamkan oleh kisah sebenar, pengarah Eugene Lim telah membawakan anda ke dalam cerita fiksyen tentang satu kediaman yang bergelut dengan aktiviti jenayah di mana ia mendorong penduduknya untuk berjuang bagi meneruskan kehidupan.

Budak Flat turut dipenuhi dengan konflik, pertarungan, serta liku-liku emosi yang akan membuatkan sesiapa sahaja berasa tidak senang duduk.

Kisah ini terbongkar menerusi kehidupan yang dilalui oleh dua adik-beradik, Aman (Zahiril Adzim) sebagai seorang pencuri reformasi dan Riz (Pablo Amirul) yang merupakan seorang pengedar dadah.

Terperangkap dalam kekacauan di persekitaran kehidupan mereka, adik-beradik itu perlu mengharungi cabaran yang semakin meningkat sambil bertentangan antara satu sama lain.

Mereka juga terpaksa bergelut dengan realiti pahit yang mengancam untuk memisahkan hubungan adik-beradik itu.


Ini 5 Fakta Anda Tidak Tahu Daripada Filem ‘Budak Flat’

#1. Kemunculan Unggul Eugene Lim – Diilhamkan Oleh Kisah Kehidupan Sebenar

Sebagai penampilan unggul arahan Eugene Lim, Budak Flat ialah naratif fiksyen yang diilhamkan daripada pertemuan kisah sebenar oleh pengarah.

Setelah menghabiskan bertahun-tahun di rumah pangsa yang terlibat dengan masyarakat pelbagai, Lim menggunakan pengalaman peribadinya untuk mencampurkan unsur realiti ke dalam karya fiksyen ini.

Sebagai penasihat filem Budak Flat, Syafiq Yusof didorong untuk menggambarkan cabaran dihadapi oleh golongan miskin bandar yang tinggal di perumahan kos rendah sekitar Kuala Lumpur.

Yusof dalam masa sama telah memanfaatkan ulasan Eugene Lim mengenai budaya rumah pangsa bagi mempamerkan keadaan membesar dalam suasana sedemikian untuk memastikan filem itu dilihat ‘original’ di mata penonton.

#2. Tempat Ikonik: Rumah Pangsa San Peng Yang Legend

Dibina pada tahun 1972, rumah pangsa dikenali sebagai Flat San Peng atau Flat Sri Selangor telah menjadi satu simbol ketahanan.

Setiap malam, ahli persatuan penduduk dengan gigih membuat rondaan di kawasan itu dan bersungguh-sungguh menjaga keselamatan kawasan setempat.

Pada 1990-an, nama ‘San Peng’ di Kuala Lumpur membawa maksud aktiviti kumpulan samseng.

Walau bagaimanapun, kawasan ini telah mengalami pembangunan ketara, mengatasi reputasinya terdahulu dan muncul sebagai komuniti yang lebih selamat.

Semasa penggambaran Budak Flat juga, penduduk Flat San Peng telah memberikan layanan yang luar biasa bagi memastikan kesejahteraan pelakon dan para kru.

#3. Penggambaran Berlangsung Pada Bulan Ramadan!

Satu kelainan yang mengejutkan berlaku apabila penggambaran filem penuh aksi ini dilakukan semasa bulan puasa iaitu Ramadan. Keputusan yang tidak dijangka itu telah meningkatkan kesungguhan memandangkan adegan tertentu memerlukan komitmen tidak berbelah bahagi daripada pelakon dan kru dari waktu senja hingga subuh.

Dedikasi luar biasa ditunjukkan oleh kedua-dua pihak dalam tempoh berkenaan wajar diiktiraf dan diberi tepukan gemuruh.

#4. Bakat Luar Biasa Seorang Rapper, Balan Khash

Penyanyi rap Balan Khash menyahut cabaran untuk mempersembahkan watak gangster dengan menceburi bidang lakonan iaitu genre aksi lagak. Bukan itu sahaja Pablo dan Zahiril yang menyedari kepentingan keaslian dalam adegan secara peribadi meminta agar diberikan pukulan yang meyakinkan.

Hal ini bertujuan untuk memastikan konfrontasi pada skrin dirasakan oleh penonton dan keaslian kisah tersebut tidak diragui. Bukan sahaja penyanyi rap ini menyahut cabaran, malah dia juga mampamerkan bakat luar biasa dan tulen semasa berlakon.

#5. Aksi Berani Mandy

Mandy (Joyce Harn) mempamerkan prestasi berani apabila dia dengan rela terjun dari flat tingkat enam untuk memperlihatkan keaslian cerita itu. Walaupun berasa takut dengan ketinggian, dia dengan beraninya memilih untuk melakonkan watak seorang lagak ngeri bagi adegan khas tersebut.

Apa yang lebih hebat adalah apabila Mandy bukan sahaja bersetuju untuk menyahut cabaran berkenaan tetapi telah mengulangi adegan itu beberapa kali bagi mendapatkan aksi pukulan yang sempurna.

Lebih menarik, adegan itu dilihat seperti berada di tingkat enam, namun sebenarnya dilaksanakan dari tingkat tiga. Adegan tersebut dengan berjayanya menghasilkan klip tambahan kepada persembahan yang cukup mengagumkan.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd