Now Reading
STDC Selangor, Orangeleaf Consulting & Mendix Bekerjasama Untuk Teknologi Serta Transformasi Digital

STDC Selangor, Orangeleaf Consulting & Mendix Bekerjasama Untuk Teknologi Serta Transformasi Digital

Kerjasama strategik antara STDCx, Orangeleaf Consulting, dan Mendix bertujuan memacu kemajuan teknologi menggunakan platform kod-rendah Mendix, memupuk bakat tempatan, dan mempromosikan inisiatif transformasi digital dalam industri di Selangor, Malaysia.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Pusat Pembangunan Profesional Teknikal Kerajaan Negeri Selangor (STDCx) dan platform pembangunan aplikasi kod-rendah global, Mendix – di bawah Siemens, baru-baru ini telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan firma perundingan kod-rendah terkemuka di Malaysia, Orangeleaf Consulting.

Pemeteraian itu berlangsung semasa pameran teknologi industri terbesar dunia, Hannover Messe 2024 di Jerman – di mana syarikat-syarikat dari pelbagai sektor seperti tenaga, digital, mekanikal, dan kejuruteraan elektrik berkumpul membincangkan penyelesaian masa depan dalam bekalan tenaga dan pembuatan.

Kerjasama strategik antara STDCx, Orangeleaf Consulting, dan Mendix bertujuan memacu kemajuan teknologi menggunakan platform kod-rendah Mendix, memupuk bakat tempatan, dan mempromosikan inisiatif transformasi digital dalam industri di Selangor, Malaysia.

Topik yang dibincangkan merangkumi digitalisasi, kecerdasan buatan (AI), dan pembelajaran mesin.


Peningkatan Pendidikan Teknikal & Vokasional Di Selangor

Dalam pembentangan Belanjawan Negeri Selangor 2024, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari mengalu-alukan dana sebanyak RM13.85 juta untuk meningkatkan pendidikan teknikal dan vokasional di Selangor ke tahap lebih tinggi.

Gambar sekadar hiasan.

Platform kod-rendah Mendix telah menarik perhatian di Parlimen sebagai teknologi canggih yang bersedia mengubah pembangunan teknologi negeri.

Perjanjian ini selaras dengan visi dan misi Selangor.

Amirudin Shari turut berkata, “Apa yang membezakan Mendix sebagai platform kod-rendah adalah kelajuan masuk pasaran berbanding kaedah pengekodan tradisional.

“Mereka yang tak ada latar belakang dalam kod boleh sesuaikan diri dengan mudah guna platform kod-rendah Mendix untuk bangunkan perisian. Dengan kecekapan dan kemahiran yang kukuh, kerjasama ini seiring dengan misi Selangor untuk majukan teknologi, kurangkan jurang digital, dan kembangkan ekonomi.

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari.

“Kami komited untuk rapat dengan Mendix dan pihak lain untuk maksimumkan manfaat kerjasama ini. Selangor akan tingkatkan peranan kami untuk capai kejayaan masa depan perniagaan tempatan, selar silibus dengan institusi pendidikan, dan kemukakan potensi bidang teknikal dan vokasional yang belum diterokai.

“Perjanjian dengan Orangeleaf Consulting tunjukkan komitmen kami. Kami berhasrat adakan kerjasama serupa dalam ekonomi digital yang pesat berkembang ini.

“Kerjasama begini buka peluang pekerjaan dan gaji tinggi untuk anak muda Selangor. Kami mahukan platform terbaik untuk bakat Malaysia bersaing dengan yang terbaik dunia,” jelas beliau.

PRN2023 menteri besar selangor
Gambar sekadar hiasan.

Pengasas Orangeleaf Consulting Ellice Ng Pui San berkata, “Kami gembira diiktiraf sebagai perunding tunggal di Malaysia yang kerjasama dengan STDCx untuk latih tenaga kerja dalam teknologi kod-rendah Mendix, penting dalam ekonomi digital kini.

“Misi kami dorong perniagaan capai kejayaan dengan teknologi canggih. Transformasi digital bermula dengan langkah progresif. Kerjasama kami cepatkan kemajuan teknologi di Malaysia. Ada potensi besar dalam bakat Malaysia, dan kod-rendah berperanan besar dalam saingan tempatan dan global.

“Kod-rendah ubah cara bina sistem dan aplikasi. Tak perlu pengetahuan kod, cepat dan efisien. Sesuai untuk pelbagai tahap kemahiran, guna platform Mendix,” ujarnya.

Orangeleaf Consulting

Orangeleaf Consulting menumpukan pada pembangunan bakat kod-rendah (low-code) di Malaysia melalui inisiatif berikut:

  1. Program Latihan: Membangunkan program latihan untuk meningkatkan kemahiran tempatan dalam platform kod-rendah (low-code) Mendix.
  2. Makmal Inovasi: Membentuk makmal inovasi yang memfasilitasi projek kerjasama dan mendorong inovasi teknologi.
  3. Program Mentorship: Menjalankan program mentorship untuk mendorong pertukaran pengetahuan dan pembangunan kemahiran oleh Orangeleaf Consulting.
  4. Penglibatan Komuniti: Terlibat dengan komuniti tempatan untuk meningkatkan kesedaran dan penyertaan dalam inisiatif transformasi digital.

Sebagai contoh inisiatif tersebut, Kerajaan Selangor telah menaja Program Profesional Digital Bertauliah Siemens-Mendix yang berlangsung selama tiga hari pada tahun 2023. Dikelola oleh Orangeleaf Consulting, acara tersebut berhasil menarik minat dari para penggiat digital yang bersemangat di Malaysia.

Dengan lebih dari 296,656 anggota, komuniti kod-rendah (low-code) Mendix tersebar di seluruh dunia. Nilai pasaran global platform kod-rendah hampir mencapai ASD 22.5 bilion (RM107.2 bilion) pada tahun 2022, dan dijangkakan akan meningkat kepada kira-kira ASD 32 bilion (RM152.5 bilion) pada tahun 2024.

Ketua Pegawai Eksekutif Mendix, Raymond Kok berkata, “Kami sangat bersemangat untuk bekerjasama dengan STDCx dan Orangeleaf Consulting untuk mendorong inovasi dan mencipta penyelesaian yang efektif.

“Kami menyedari cabaran unik dan peluang di dalam negara dan kami berkomitmen untuk menangani mereka melalui teknologi. Dengan memanfaatkan platform kod-rendah (low-code), kami dapat membantu menyelaraskan proses pembangunan dan mendorong inisiatif transformasi digital yang efektif.

“Permintaan terhadap platform kod-rendah (low-code) Mendix tinggi di seluruh dunia, dengan organisasi dari berbagai industri memanfaatkan keupayaannya. Kerjasama ini memberikan peluang untuk menunjukkan kepelbagaian dan keupayaan platform kami di peringkat tempatan.”

Untuk maklumat lanjut, layari laman www.orangeleaf.com.my atau platform media sosial Facebook (@orangeleafconsultingglobal) dan LinkedIn (@Orangeleaf Consulting).


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd