Now Reading
71% Pekerja Malaysia Jangka Kenaikan Gaji 10% Akibat Kos Sara Hidup Semakin Tinggi

71% Pekerja Malaysia Jangka Kenaikan Gaji 10% Akibat Kos Sara Hidup Semakin Tinggi

Hasil kajian dari Tinjauan Gaji Tahunan 2024 Robert Walters menunjukkan pekerja kini lebih mengutamakan wang tambahan dengan bonus menjadi tumpuan mereka.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Lebih tiga daripada lima pekerja di Malaysia (63%) menjangkakan kenaikan gaji pada tahun depan seperti yang didedahkan dalam Tinjauan Gaji Tahunan 2024 Robert Walters.

Majoriti responden (71%) menjangkakan kenaikan gaji sehingga 10% meskipun menyedari industri masing-masing dipengaruhi oleh iklim ekonomi semasa.

Selain itu, lebih separuh daripada responden (54%) menyatakan bahawa mereka juga selesa berunding dengan majikan untuk mendapatkan gaji yang lebih tinggi.

Dapatan kaji selidik itu turut menunjukkan bahawa 69% pekerja kini menantikan wang bonus kira-kira 6% hingga 10% daripada jumlah gaji pokok dan 90% pekerja berpendapat skim bonus adalah faedah penting dalam pemilihan kerja di tempat baharu.

Walau bagaimanapun, terdapat ketidakselarasan yang ketara antara jangkaan pekerja dan tindakan majikan kerana 53% daripada majikan cenderung ke arah kenaikan gaji 1% hingga 5% yang hanya memenuhi jangkaan satu per lima pekerja (22%).

Susulan itu, majikan menyedari keutamaan faedah berkaitan kewangan dalam kalangan pekerja dan 83% syarikat telah melaksanakan bonus serta skim insurans kesihatan swasta untuk para pekerja.

Sentimen ini disuarakan oleh pekerja sendiri selepas mereka mula menerima faedah kewangan tambahan dan perlindungan perubatan peribadi dalam tempoh 18 bulan yang lalu.

Sumber: tirachardz via Freepik

2024: Kenaikan Gaji Mencerminkan Kos Negara dan Inflasi Gaji

Ketua Robert Walters Malaysia, Ai Rene Tan menjelaskan bahawa jangkaan pertumbuhan gaji pada 2024 dijangka kekal stabil, didorong oleh persaingan yang semakin sengit dalam kalangan peserta pasaran baharu.

Syarikat berkemungkinan perlu menawarkan pakej pampasan keseluruhan yang kompetitif untuk menarik calon yang dikehendaki dan memerlukan tumpuan untuk menangani jurang bekalan-permintaan.

Ketua Robert Walters Malaysia, Ai Rene Tan.

Semakan gaji tahunan am di seluruh organisasi telah diunjurkan untuk tahun 2024, di mana pekerja sedia ada boleh menjangkakan kenaikan gaji antara 3% hingga 7%. Pelarasan ini turut mencerminkan kos dan inflasi gaji negara.

64% daripada majikan berkemungkinan menawarkan kenaikan gaji dalam tempoh 12 bulan akan datang dengan 58% daripadanya berkata mereka komited untuk menyediakan kenaikan gaji melebihi inflasi.

Gambar sekadar hiasan.

Di samping itu, individu yang ingin menukar pekerjaan boleh menjangkakan kenaikan 15% hingga 20%, dengan jawatan permintaan tinggi tertentu yang berpotensi memberikan peningkatan sehingga 30%.

Walaupun insentif kewangan kekal penting, Tan menyatakan bahawa calon juga mengutamakan budaya kerja sebagai pertimbangan kedua.

Ini kerana 64% pekerja juga akan memilih syarikat yang menawarkan waktu dan tempat kerja yang fleksibel.


Kemahiran Yang Mendapat Permintaan Tinggi Dan Trend Pengambilan Kerja Pada Tahun 2024

Ai Rene menambah bahawa permintaan tinggi yang berterusan untuk bakat ESG terutamanya dalam perkhidmatan kewangan, tenaga, teknologi, barangan pengguna dan penjagaan kesihatan didorong oleh peralihan global ke arah kemampanan serta peningkatan penekanan terhadap amalan perniagaan yang bertanggungjawab.

Pelancaran Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional oleh Kementerian Ekonomi ditetapkan untuk meningkatkan prospek pelaburan dan menghasilkan peluang pekerjaan yang lebih tinggi, khususnya dalam sektor Tenaga Diperbaharui.

Ketua Robert Walters Malaysia, Ai Rene Tan.

Populariti penggunaan kenderaan elektrik di Malaysia yang semakin meningkat di rantau ini telah mempercepatkan pembangunan teknologi, sekali gus menyemarakkan lagi permintaan yang lebih tinggi untuk kemahiran kejuruteraan dan teknikal.

Sumber: Soya Cincau

Dengan ketersediaan ruang yang teguh untuk pembangunan pusat data, aspirasi negara untuk menjadi hab serantau yang semakin berkembang telah membawa kepada permintaan yang ketara untuk bakat industri.

Peluang pekerjaan juga dijangka muncul semasa kedua-dua fasa pembinaan dan operasi pusat data ini.

Proses pendigitalan yang kukuh boleh menyumbang kepada peningkatan permintaan untuk digital dan automasi merentas pelbagai industri termasuk perkhidmatan kewangan, pembuatan, runcit dan e-dagang, perkhidmatan IT dan penjagaan kesihatan.

Kemahiran profesional dalam transformasi digital, fintech, automasi industri, e-dagang, pembangunan perisian, keselamatan siber dan informatik kesihatan kini mendapat permintaan tinggi.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang pasaran kerja Malaysia, set kemahiran dalam permintaan dan julat gaji, boleh klik [DI SINI]


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd