Now Reading
‘THE SHOW’ – Pertunjukan Fusion Fesyen Anjuran Taylor’s University Beri Definisi Baru Dalam Norma Fesyen

‘THE SHOW’ – Pertunjukan Fusion Fesyen Anjuran Taylor’s University Beri Definisi Baru Dalam Norma Fesyen

‘THE SHOW’ – Pertunjukan Fusion Fesyen dianjurkan oleh Taylor’s University dengan kerjasama Minggu Fesyen Kuala Lumpur (KLFW).

Pelajar Teknologi Reka Bentuk Fesyen Taylor’s memberi definisi baharu norma fesyen di 'THE SHOW' – P (5)

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm atau ikuti berita kami menerusi aplikasi Lumi News untuk updates terkini & relevan!


Baru-baru ini, Taylor’s University menjalin kerjasama akademik dengan Minggu Fesyen Kuala Lumpur (KLFW) dengan menganjurkan ‘THE SHOW’ – Pertunjukan Fusion Fesyen yang merupakan sebuah eksperimen gabungan seni, fesyen, kelestarian dan teknologi.

Pertunjukan oleh pelajar berbakat dari program Sarjana Muda (Kepujian) Teknologi Reka Bentuk Fesyen mempersembahkan sebanyak 39 reka cipta inovatif dihadiri oleh penggemar fesyen, profesional industri, ahli media dan orang ramai.

“Melalui penggayaan jelas yang merentasi budaya dan sempadan geografi, ‘THE SHOW’ terbukti menjadi pengalaman transformatif untuk semua hadirin. Pelajar Teknologi Reka Bentuk Fesyen memanfaatkan keupayaan unik mereka untuk menyepadukan teknologi termaju ke dalam reka bentuk mereka dengan visi artistik.

“Reka bentuk bijak ini menekankan gabungan fesyen dan teknologi, mendorong aspek kreativiti dan ketukangan lebih jauh untuk mentakrifkan semula masa depan industri,” kata Pengarah Program Sarjana Muda Teknologi Reka Bentuk Fesyen Taylor’s, Maria Sandra Wijaya.


Pertunjukan Ini Perkenalkan Empat Konsep Koleksi Fesyen

Acara tersebut memperkenalkan empat konsep koleksi fesyen iaitu:

  • Geometri Organik
    • Gabungan bahan dan warna untuk membentuk struktur dan bentuk pakaian.
  • Fesyen Tidak Konvensional
    • Menggunakan seni media campuran untuk mencipta tekstur dan kedalaman.
  • Fesyen Berlapis
    • Menggabungkan pelbagai bahagian tekstil.
  • Morphe Tanpa Jantina
    • Boleh berubah menjadi reka bentuk boleh bertukar.

Timbalan Naib Canselor dan Ketua Pegawai Akademik Taylor’s University Profesor Dr Pradeep Nair berkata, ijazah Teknologi Reka Bentuk Fesyen yang ditawarkan oleh Taylor’s Design School direka secara berbeza daripada program fesyen lain.

Profesor Dr Pradeep Nair menjelaskan ‘THE SHOW’ adalah contoh utama bagaimana mereka menggabungkan pembelajaran berdaya teknologi seperti pengimbas badan dan pendekatan berasaskan impak ke dalam ijazah teknologi fesyen.


Acara ‘Show and Tell Press Segment‘ Dengan Pod Fesyen 3D Pertama Di Malaysia

Satu acara Show and Tell Press Segment diadakan di Mayamode, studio fesyen kerja bersama pertama di Malaysia sebelum pertunjukan untuk mempersembahkan Pod Fesyen 3D pertama negara.

Teknologi pengimbasan badan 3D membantu pengimbasan badan yang jitu dan pengukuran digital, meningkatkan kelajuan pengeluaran, menghapuskan sampel fizikal, mengurangkan kos membuat sampel dan mengurangkan sisa bahan, lalu menjanakan proses pengeluaran fesyen yang lebih mampan.

“Kami kini bergerak ke hadapan sebagai peneraju dalam pembangunan pakaian digital menggunakan pengimbasan badan 3D dan teknologi Reka Bentuk Bantuan Komputer (CAD),” kata Pengarah Puspamara Sdn Bhd Ibrahim Aiman Tan Sri Mohd Nadzmi.

Penyepaduan Pod Fesyen 3D dan teknologi CLO 3D, alat CAD akan melengkapkan lagi kemudahan teknologi terkemuka di Mayamode, memperkasa fesyen maya dan pakaian yang dibuat mengikut ukuran.

Selain daripada memperkasakan institusi pendidikan untuk menerapkan teknologi dalam bidang pendidikan, Pod Fesyen 3D juga akan melengkapkan Kempen Saiz Kebangsaan Malaysia.

Kempen ini bertujuan untuk menganalisis dan mengumpul ukuran data badan rakyat Malaysia bagi membangunkan sistem saiz standard kebangsaan pertama yang akan memberi manfaat kepada pengguna Malaysia dan industri pakaian.

Sebelum penganjuran ‘THE SHOW’, pelajar dari Ijazah Sarjana Muda Reka Bentuk Spatial Interaktif (Kepujian) diberi peluang bekerjasama dengan pelajar Teknologi Reka Bentuk Fesyen dan rakan industri Mitoworld oleh Virtualtech Frontier untuk mencipta Pertunjukan Fesyen Metaverse pertama di Malaysia yang dipanggil MAYAmode.

Beri Persiapan Untuk Para Graduan Menghadapi Pekerjaan Pada Masa Akan Datang

Taylor’s University juga terus menjadi pelopor dalam pendidikan fesyen, memperkasakan pelajar untuk menerima kemajuan teknologi dan meneroka wilayah yang belum dipetakan.

‘THE SHOW’ berfungsi sebagai bukti sebenar komitmen universiti dalam memupuk generasi peneraju fesyen akan datang melalui kecemerlangan pendidikan dan dalam membentuk masa depan industri fesyen.

Pertunjukan fesyen tersebut menyaksikan kerjasama dengan SUB International Beauty School bersama ZALORA dan OWHITE.

Untuk maklumat lanjut, boleh klik [DI SINI].


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd