Now Reading
Penjawat Awam Di Pahang Kerja Separuh Hari Setiap Jumaat Ketika Bulan Ramadan

Penjawat Awam Di Pahang Kerja Separuh Hari Setiap Jumaat Ketika Bulan Ramadan

Keputusan kerja separuh hari pada setiap Jumaat sepanjang bulan Ramadan ini dititahkan oleh Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagi memupuk persekitaran kerja yang lebih akomodatif.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Boleh dikatakan banyak syarikat yang mengubah jadual waktu berkerja mereka pada bulan Ramadan bagi membolehkan individu beragama Islam berbuka puasa bersama keluarga di rumah.

Sesetengah majikan meminta pekerjanya untuk masuk ke pejabat dengan lebih awal. Senang kata, masuk awal, balik pun awal!

Jadi, sempatlah untuk singgah ke bazar Ramadan terlebih dahulu untuk membeli juadah berbuka sebelum pulang ke rumah.


Kerajaan Pahang Bagi Pelepasan Kerja Separuh Hari Setiap Jumaat Pada Bulan Ramadan

Terbaharu, kerajaan Pahang mengumumkan bahawa semua penjawat awam di negeri berkenaan akan bekerja separuh hari sehingga jam 12:30 tengah hari sahaja pada setiap Jumaat sepanjang bulan Ramadan ini.

Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata keputusan penetapan masa itu meliputi semua jabatan negeri, Pejabat Daerah dan Tanah, pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun.

Keputusan ini selaras dengan titah Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagi memupuk persekitaran kerja yang lebih akomodatif dalam tempoh berpuasa ini.

Pelarasan yang dilakukan ini juga bertujuan untuk memberi penghormatan kepada kemuliaan bulan Ramadan selain menyesuaikan keperluan praktikal tenaga kerja.

Pada masa yang sama, penetapan ini turut berpotensi untuk memberi ilham kepada negeri-negeri lain untuk menjadikannya sebagai contoh.

Di seluruh Malaysia, kebiasaannya waktu bekerja akan diubah sedikit pada bulan Ramadan bagi membolehkan umat Islam menjalani ibadah puasa dan menyertai aktiviti keagamaan dengan lebih selesa.

Amalan ini adalah bukti komitmen negara terhadap toleransi dan akomodasi beragama serta menyerlahkan fleksibiliti budaya kerja Malaysia dalam menghormati kepelbagaian budaya.


Penetapan Waktu Ini Boleh Sumbang Ke Arah Produktiviti Yang Lebih Tinggi

Walaupun ada sesetengah pihak yang meluahkan rasa bimbang dengan produktiviti kerja terutamanya selepas pernah menerima kritikan mengenai kecekapan perkhidmatan awam di Malaysia, sebenarnya terdapat pelbagai manfaat dari penetapan yang dilakukan ini.

Pelarasan waktu kerja pada bulan Ramadan boleh meningkatkan kesejahteraan dan semangat pekerja Muslim dan seterusnya dapat menaikkan produktiviti serta kualiti kerja.

Baca Artikel Berkaitan: Flexible Working Hours At Lower Pay For Female Civil Servants Seen As Step Backwards

Jika difikirkan semula, produktiviti bukanlah semata-mata tentang tempoh bekerja tetapi ia juga melibatkan kualiti kerja dan kesejahteraan pekerja.

Langkah kerajaan negeri Pahang ini secara tidak langsung menyampaikan mesej sokongan sertapenghargaan kepada penjawat awam atas usaha kerja keras mereka terutamanya pada bulan puasa.

Penyesuaikan waktu kerja pada bulan Ramadan ini bukanlah sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Sebagai contoh, negeri Kelantan juga mengambil langkah yang sama seperti Pahang untuk memberikan penjawat awam mereka pulang lebih awal pada bulan Ramadan.

Dengan mengamalkan aktiviti dalam agama Islam, kerajaan berusaha untuk memupuk tempat kerja yang lebih inklusif serta mengukuhkan ikatan antara penjawat awam dan komuniti masyarakat setempat.

Ketika Malaysia terus menelusuri landskap budayanya yang pelbagai, dasar seperti separuh hari pada setiap Jumaat di Pahang pada bulan Ramadan berfungsi sebagai bukti persefahaman serta mengukuhkan identiti negara sebagai penyatuan budaya dan agama.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd