Now Reading
Farm Fresh Beli Saham Aiskrim Inside Scoop Bernilai RM84 Juta, Rakyat Malaysia Luah Rasa Bangga!

Farm Fresh Beli Saham Aiskrim Inside Scoop Bernilai RM84 Juta, Rakyat Malaysia Luah Rasa Bangga!

Jenama aiskrim, Inside Scoop ini telah muncul di pasaran pada tahun 2013 oleh pasangan suami isteri, Edmund Tan dan Lim Shiew Li. Selepas 10 tahun, Farm Fresh ‘merisik’ untuk membeli mereka dengan nilai RM84 juta.

inside scoop

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


“I scream for ice cream!”

Seperti yang dilaporkan oleh The Edge, penyedia produk tenusu Farm Fresh Bhd merancang untuk memperoleh 65% saham dalam rantaian aiskrim tempatan Inside Scoop pada harga RM83.9 juta.

Ini akan dibayar melalui gabungan tunai dan saham baharu yang diterbitkan.

Bercakap kepada platform berita dalam talian BFM News, pengarah urusan Farm Fresh Loi Tuan Ee berkata penilaian itu mengambil kira prestasi dan potensi terdahulu Inside Scoop.

Dari pandangan kami, Inside Scoop ialah sebuah syarikat aiskrim tempatan yang sangat kukuh. Ianya sama seperti Baskin Robbins atau Häagen-Dazs. Anda bukan sahaja membeli perniagaan tetapi anda membeli jenama yang sangat boleh dipercayai. Tidak ramai rakyat Malaysia yang mampu membina syarikat dengan penjenamaan premium sebegitu dalam pasaran aiskrim. Semuanya dikuasai oleh syarikat multinasional.

Pengarah Urusan Farm Fresh, Loi Tuan Ee.

Beliau juga memberitahu BFM News, perjanjian itu dibuat di tengah-tengah rancangan syarikat untuk mengembangkan penawaran produknya.

Farm Fresh terlebih dahulu akan memperoleh 53% daripada pemegang saham sedia ada Inside Scoop dengan harga RM68.4 juta, tertakluk kepada pelarasan.

Syarikat itu kemudiannya akan memperoleh 12% lagi dengan jumlah pertimbangan langganan sebanyak RM15.5 juta, berdasarkan terma dan syarat perjanjian.

Inside Scoop bermula sebagai impian untuk membuat aiskrim yang segar untuk rakyat Malaysia.

Ia adalah cetusan idea Edmund Tan dan isterinya, Lim Shiew Li, dan diilhamkan oleh minat mereka terhadap aiskrim dan ingin mencipta kenangan untuk setiap orang.

Mereka dipandu oleh falsafah menggunakan bahan-bahan berkualiti tinggi yang diperoleh dari seluruh dunia dan diilhamkan oleh citarasa Malaysia, penerokaan makan, pengembaraan dan trend semasa.

Sejak penubuhannya pada 2013, kesemua aiskrim Inside Scoop telah dibuat segar secara tempatan menggunakan bahan-bahan premium.

Netizen menerusi media sosial menerima berita ini dengan gembira dan terbuka, malah ada yang menulis bahawa mereka tidak mengetahui rantaian jenama aiskrim Inside Scoop ini diperbuat oleh rakyat tempatan.

Pengguna Twitter @apeinhd berkata kejayaan Inside Scoop mungkin kerana mereka lebih mementingkan citarasa Malaysia berbanding citarasa asing.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd