Now Reading
BNM Umum Kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR) 25 Mata Asas

BNM Umum Kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR) 25 Mata Asas

Ini merupakan kenaikan yang ketiga pada tahun ini dalam tempoh enam bulan.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini tepat jam 3 petang telah mengumumkan dalam satu mesyuarat bahawa Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 2.50%.

BNM dalam satu kenyataan berkata, ianya diputuskan sewaktu Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) yang bermesyuarat selama dua hari sejak semalam, 8 September.

Menurut BNM, “Ekonomi global terus berkembang, walaupun pada kadar yang lebih perlahan, terjejas oleh tekanan kos yang meningkat, keadaan kewangan global yang lebih ketat dan langkah-langkah pembendungan yang ketat di China.

“Ini telah mengakibatkan turun naik yang lebih tinggi dalam pasaran kewangan, menjejaskan mata wang pasaran utama dan sedang pesat membangun yang lain, termasuk ringgit.

“Melangkah ke hadapan, pertumbuhan global dijangka menghadapi cabaran daripada kesan pengetatan dasar monetari dalam kebanyakan ekonomi, dan langkah pengurusan wabak di China.

Mengulas lanjut, kenyataan tersebut juga menjelaskan bahawa, “Dengan prospek pertumbuhan positif bagi ekonomi Malaysia kekal utuh, MPC memutuskan untuk melaraskan lagi tahap penginapan monetari. Pada tahap OPR semasa, pendirian dasar monetari terus kekal akomodatif dan menyokong pertumbuhan ekonomi.

“MPC tidak berada di mana-mana kursus yang telah ditetapkan dan akan terus menilai keadaan yang berkembang dan implikasinya terhadap prospek keseluruhan kepada inflasi dan pertumbuhan domestik.

“Sebarang pelarasan kepada tetapan dasar monetari pada masa hadapan akan dilakukan secara terukur dan beransur-ansur, memastikan dasar monetari kekal akomodatif untuk menyokong pertumbuhan ekonomi yang mampan dalam persekitaran kestabilan harga.”


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd