Now Reading
Betul Ke Aktiviti Derma Pakaian Terpakai Scam? Ini Penjelasannya

Betul Ke Aktiviti Derma Pakaian Terpakai Scam? Ini Penjelasannya

Seorang individu mengkritik sebuah pusat pengumpulan sumbangan pakaian, mendakwa semua pakaian yang diderma telah dieksport dan dijual sebagai bungkusan.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Baru-baru ini, satu klip video yang mendakwa bahawa sumbangan pakaian adalah satu penipuan telah mencetuskan perdebatan di seluruh platform media sosial.

Seorang indvidu mengkritik sebuah pusat pengumpulan sumbangan pakaian, mendakwa semua pakaian yang diderma telah dieksport dan dijual sebagai bungkusan. Malah, dia juga menggesa orang ramai supaya tidak tertipu dengan taktik tersebut.

Lokasi kejadian adalah di sebuah pusat pengumpulan pakaian terpakai dikelilingi oleh banyak bungkusan pakaian terpakai dan kotak derma yang besar.

Menerusi semakan kami, video tersebut telah pun dipadam oleh individu yang memuat naik posting berkenaan.


Netizen Beri Pelbagai Reaksi Tentang Dakwaan Pakaian Derma Dijual Semula

Menerusi ruangan komen, ada yang berpendapat bahawa hasil kutipan jualan barangan terpakai itu berkemungkinan digunakan untuk perkara yang baik.

“Mungkin semak ke mana wang hasil penjualan pakaian bundle itu disalurkan? Mungkin ia pergi ke sebab yang betul. Siapa tahu,orang yang membuat video mungkin tidak menyemak sama ada ia benar atau tidak,” kata seorang warganet.

Ada juga yang berpendapat bahawa adalah lebih baik jika baju-baju itu dijual daripada disimpan dan terbiar.

“Biarkanlah. Lebih baik daripada berlonggok dalam almari pakaian,” kata seorang lelaki.

Sementara itu seorang individu berkata orang ramai sepatutnya menerapkan sifat menderma daripada membazir dengan membiarkan pakaian lama di rumah.

“Jangan peduli, lebih berdosa jika mempunyai banyak pakaian tetapi tidak memakainya. Lebih baik menderma, niat sahaja mendapat pahala,” ujarnya.

Seorang warganet pula bersetuju dengan dakwaan asal di mana pakaian diderma telah dieksport.

“Apa yang abang tu cakap memang betul. Pakaian itu dieksport. Dia tidak membuat sebarang andaian. Sekarang kami tahu apa yang berlaku kepada pakaian anda di dalam tong sampah itu,” jelas seorang lelaki.


Ini Pandangan Aktivis Tentang Isu Ini

Mengulas lanjut mengenai isu terbabit, aktivis hak asasi manusia Zuhri Yuhyi memberikan perspektif yang berbeza mengikut pengalamannya sendiri.

Zuhri ketika dihubungi TRP berkata, dia pernah menganjurkan kempen sumbangan pakaian sebelum ini.

Sebagai seseorang yang pernah terlibat dalam program berkenaan, beliau menegaskan tidak semua barangan sumbangan diterima secara langsung oleh pihak yang memerlukan.

Hal ini kerana kebanyakan penerima kehilangan tempat tinggal dan mempunyai kapasiti terhad untuk menyimpan barangan.

Sumber: Zuhri Yuhyi

Jelas Zuhri, lebihan derma yang tidak memberi manfaat langsung kepada gelandangan akan dijual kepada pengeksport. Pakaian tersebut kemudiannya akan dikitar semula di luar negara.

Yang paling penting, hasil dijana daripada jualan itu akan dilaburkan dan digunakan untuk membeli barangan keperluan buat golongan miskin yang memerlukan.


Rakyat Malaysia Bersikap Pemurah Dalam Menderma Pakaian

Melalui inisiatif amal tersebut, Zuhri menegaskan bahawa rakyat Malaysia telah menunjukkan sikap mereka yang pemurah dan prihatin dalam memastikan pakaian disumbangkan berada dalam keadaan baik iaitu bersih serta bebas daripada sebarang kerosakan.

Nasib baik, penderma kami adalah orang yang bertamadun. Kami tidak pernah menerima sesuatu yang rosak. Kebanyakan pakaiannya bagus. Kami juga menerima kasut, barangan bayi dan beg bagasi. Kami tidak pernah menerima apa-apa yang perlu kami buang.

Zuhri Yuhyi.
Sumber: Zuhri Yuhyi

Peningkatan Sumbangan Pakaian di Malaysia

Malaysia telah menunjukkan peningkatan ketara dalam sumbangan pakaian di mana beberapa organisasi melaporkan peningkatan mencecah 300%.

Antara organisasi di Malaysia yang menerima sumbangan pakaian adalah seperti Salvation Army’s Red Shield Industries, Community Recycle for Charity (CRC), Kloth Cares dan BLESS Shop.

Organisasi berkenaan dalam masa sama mengumpul, memproses dan menjual barangan yang didermakan untuk membiayai program perkhidmatan sosial dan projek komuniti mereka.


Pakaian Terpakai Akan Dikitar Semula

Inisiatif seperti Upcycle4Better dan Life Line Clothing juga menawarkan rakyat Malaysia untuk mendermakan pakaian mereka yang tidak diingini atau tidak boleh dipakai untuk dikitar semula.

Barangan dikitar semula yang menjadi produk baharu itu akan mengurangkan sisa dan mencipta penyelesaian yang lebih mampan untuk pelupusan pakaian.

Sesetengah perniagaan di Malaysia seperti 2nd Street, REFASH dan helaian.co, menawarkan wang tunai atau baucar sebagai pertukaran untuk pakaian, kasut dan barangan fabrik lain yang didermakan. Ini memberikan insentif kepada orang ramai untuk mengitar semula pakaian mereka yang tidak diingini.

Gergasi peruncitan fesyen H&M dan UNIQLO turut menerima sumbangan pakaian terpakai di kedai mereka di Malaysia.

Pelanggan boleh meletakkan pakaian lama mereka di kaunter dan kedai akan memastikan barangan itu dikitar semula atau didermakan kepada badan amal.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd