Now Reading
Wanita Warga Emas ‘Kantoi’ Dirakam CCTV. Sabotaj Tanaman Milik Jiran Dengan Petik & Siram Air Garam Hingga Layu

Wanita Warga Emas ‘Kantoi’ Dirakam CCTV. Sabotaj Tanaman Milik Jiran Dengan Petik & Siram Air Garam Hingga Layu

Warga emas tersebut bagaimanapun menyangkal dakwaan tersebut dan mengatakan bahawa baja tanah yang digunakan oleh jirannya itu adalah tidak berkualiti.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm atau ikuti berita kami menerusi aplikasi Lumi News untuk updates terkini & relevan!


Hidup berjiran ini sememangnya memerlukan kesabaran dan sikap bertoleransi yang tinggi. Apa jua yang terjadi, pasti jiran yang akan membantu kita terlebih dahulu, terutamanya jika hidup bersendirian tanpa ahli keluarga di sisi.

Maklumlah, sekarang ini kebanyakan anak muda memilih untuk tinggal berasingan dengan orang tua demu memudahkan lagi urusan mereka pergi ke tempat kerja dan sebagainya.

Jadi, ibu ayah di rumah hanya bersendirian dan melakukan sesuatu yang disukai untuk mengisi masa lapang. Sebagai contoh, bercucuk tanam. Itu adalah hobi paling ‘common’ dan ‘basic’.


Lelaki Di Singapura Berang, Tanaman Miliknya Disabotaj Oleh Jiran

Seorang lelaki di Singapura telah memasang kamera pengawasan di luar flatnya untuk menangkap pelaku yang dicurigai merosakkan tanaman di koridornya.

Individu berkenaan akhirnya berjaya menangkap seorang jiran wanita warga emas yang melakukan perbuatan tersebut.

Namun, ketika ditemubual oleh wartawan, wanita tersebut menyangkal melakukan apa-apa perbuatan yang telah merosakkan tanaman dan menuduh lelaki itu menggunakan tanah berkualiti buruk.

Apa yang lebih mengeruhkan keadaan, tanam-tanaman tersebut telah disabotaj sejak setahun yang lalu.

Sumber: Mothership.sg

Lin, 50, yang tinggal di Blok 68 Geylang Bahru, menjelaskan kepada Shin Min Daily News bahawa tanaman-tanaman yang ditanamnya di koridor seringkali rosak.

Dalam setahun yang lalu, dia mengatakan bahawa beberapa tanaman telah dicabut, manakala yang lain cabangnya patah. Dia juga mengadu bahawa air garam telah dituang ke dalam pasu, menyebabkan tanamannya layu dan mati.

Lin menunjukkan buktinya dengan adanya sisa-sisa kristal butiran yang terlihat dalam satu pasu bunga tertentu.

Saya telah menanam pokok carambola selama lima tahun. Ia dahulu menghasilkan banyak buah, tetapi sejak itu layu disebabkan oleh air garam.

Lin kepada Shin Min.

Pada mulanya, Lin menganggap itu sebagai ‘prank’, tetapi apabila kejadian itu menjadi lebih kerap, ia membuatnya berasa “stres, marah, dan tidak berdaya”.

Malah, dia turut menganggarkan bahawa sebanyak 20 jenis tanaman miliknya telah disabotaj dengan cara seperti itu.


‘Tangkap’ Jiran Wanita Warga Emas Sabotaj Tanaman Menerusi CCTV

Berang dengan kejadian yang berulangkali berlaku, Lin membuat keputusan untuk menyelesaikan masalah ini dengan caranya sendiri iaitu dengan memasang kamera CCTV di hadapan rumahnya untuk mengetahui siapakah pelakunya.

Sumber: Unsplash

Menurut Shin Min, ketika Lin menonton kembali rakaman CCTV beberapa hari lalu, dia melihat seorang jiran wanita warga emas dari tingkat yang sama mencabut salah satu tanamannya dan melemparkan tangkainya ke luar jendela, sebelum membawa pergi satu pot lain.

Lin mengakui kebingungan terhadap tindakan wanita tersebut kerana keluarganya mempunyai hubungan baik dengannya dan sering bertegur sapa.

Saya tidak mahu merosakkan hubungan tetangga kami, jadi saya belum menegur pihak sana.

Lin kepada Shin Min.

Ketika ditemubual oleh Shin Min, jiran wanita tersebut menafikan bahawa dia merosakkan tanaman miliknya Lin.

Tanaman mereka layu kerana kualiti tanah yang tidak berkualiti dan tidak ada kaitan dengan saya.

Jiran wanita tersebut.

Sumber: Mothership.sg


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd