Now Reading
Tak Faham Inggeris Punca Pelajar Ini Dikenakan Caj RM44.10 Untuk Secawan Kopi

Tak Faham Inggeris Punca Pelajar Ini Dikenakan Caj RM44.10 Untuk Secawan Kopi

Pelajar tersebut menjelaskan dia tidak dapat memahami apa yang dikatakan oleh cashier di Starbucks dalam Bahasa Inggeris. Oleh itu dia secara tidak sengaja telah memesan segala jenis ‘topping’ untuk minumannya.

starbucks rm44

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Seorang pelajar universiti di Malaysia terkejut apabila dikenakan bayaran sebanyak RM44.10 untuk secawan kopi di Starbucks. Dia mendakwa insiden berlaku kerana tidak dapat memahami bahasa Inggeris yang digunakan oleh pekerja di kedai tersebut.

Insiden itu menjadi viral selepas dikongsi di laman Facebook MMU Confessions.

Pelajar tersebut mengatakan bahawa dia hanya mengangguk sebagai respon kepada cashier itu kerana dia tidak dapat memahaminya.

Dan akhirnya, dia dengan tidak sengaja telah memesan kesemua topping tambahan yang menyebabkan kos tambahan air berkenaan mencecah RM22.15.

Manakala pada pengakhirannya, keseluruhan kos untuk minuman kopi tersebut menjadi RM44.10 setelah ditambah dengan 6% duti perkhidmatan.

Kejadian ini telah menimbulkan kekecohan di media sosial, di mana ada yang menasihatkan pelajar itu untuk bertanya jika topping tersebut percuma sebelum memesannya atau hanya memesan kopi tanpa topping.

Ada juga yang mengesyorkan agar dia mempelajari bahasa Inggeris untuk mengelakkan kejadian serupa berulang kembali.


Order Kopi Dalam Bahasa Inggeris: ‘The Struggle Is Real’.

Buat pelanggan yang tidak fasih dalam berbahasa Inggeris, mereka mungkin menghadapi kesulitan untuk membuat pesanan di Starbucks. Namun, Starbucks mempunyai kakitangan yang dilatih untuk membantu pelanggan memesan menu daripada kedai kopi tersebut.

Selain itu, Starbucks juga mempunyai aplikasi mudah alih yang membolehkan pelanggan membuat pesanan mereka terlebih dahulu, sekalipun membantu bagi yang ingin mengelakkan masalah seperti ini daripada berlaku.

PSA untuk golongan di luar sana yang tidak fasih berbahasa Inggeris, anda mungkin akan menghadapi kesulitan untuk membuat pesanan di Starbucks. Oleh yang demikian, terdapat sumber dalam talian yang memberikan tip dan latihan sebelum anda membuat pesanan dalam bahasa Inggeris.

Pelanggan juga disarankan untuk meminta bantuan daripada pekerja Starbucks sendiri jika mereka memerlukan bantuan dalam melakukan pesanan.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd