Now Reading
Gamuda Gardens Raih Kemenangan ‘Project Of The Year’ Di Malaysia Landscape Architectural Awards

Gamuda Gardens Raih Kemenangan ‘Project Of The Year’ Di Malaysia Landscape Architectural Awards

Anugerah tahunan yang bermula pada tahun 2007 ini dianjurkan oleh Institute of Landscape Architects Malaysia (ILAM) dalam penyertaan World Landscape Architecture Month.

gamuda land menang project of the year

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm atau ikuti berita kami menerusi aplikasi Lumi News untuk updates terkini & relevan!


Gamuda Gardens Central Park telah memenangi ‘Project Of The Year’ manakala projek-projek lain oleh Gamuda Land memenangi sebanyak lapan (8) anugerah dalam majlis Anugerah Landskap Arkitek Malaysia (MLAA 13) yang diadakan di The Westin Desaru Coast Resort pada 27 Mei 2023.

Anugerah tahunan yang bermula pada tahun 2007 ini dianjurkan oleh Institute of Landscape Architects Malaysia (ILAM) dalam penyertaan World Landscape Architecture Month.

Kami tidak hanya memberi perhatian kepada butiran ruang yang kami cipta, kami juga memilih spesies tumbuhan yang dapat meningkatkan kepelbagaian biologi. Kami mencipta tempat yang tidak hanya indah dipandang, tetapi juga berfungsi. Kami memberi perhatian kepada bagaimana orang dapat menggunakan ruang tersebut secara efektif. Sebagai contoh, kami meletakkan pokok-pokok mengikut susun atur yang bukan sahaja memberikan naungan, tetapi juga memastikan keselamatan orang berjalan di sekitar perbandaran dengan selesa. Alam sekitar yang kami cipta akan menjadi tempat tinggal yang sesuai untuk manusia, tumbuhan, dan haiwan.

Khariza Abd. Khalid, Pengarah Eksekutif Gamuda Land.

Khariza dalam masa yang sama turut meluahkan perasaan bangga bahawa kerja yang mereka lakukan di perbandaran diiktiraf oleh sebuah institusi landskap arkitek yang ternama seperti ILAM.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada bukan sahaja para perunding dan rakan kongsi kami, tetapi juga rakan sekerja kami di Gamuda Land yang bekerja bersama kami tanpa henti untuk mencapai ini.

Khariza Abd. Khalid, Pengarah Eksekutif Gamuda Land.

Central Park

Central Park dikatakan menjadi ciri khas setiap perbandaran Gamuda Land sejak pembangunannya pada tahun 1995 di Kota Kemuning. Ini adalah tempat di mana komuniti boleh berkumpul dan berkenalan satu sama lain.

Pada tahun 2018 Gamuda Land melangkah lebih jauh dengan memperkenalkan Gamuda Parks dengan kerjasama organisasi bukan kerajaan, pakar, dan perunding flora dan fauna untuk melaksanakan idea peningkatan berterusan bagi penyelenggaraan kawasan hijau di dalam bandar Gamuda Land dan beberapa inisiatif utama diperkenalkan adalah antara yang pertama dalam negara.

Contohnya termasuk melakukan audit kepelbagaian biologi yang berfungsi sebagai panduan dalam reka bentuk landskap, pemilihan pokok, dan pemindahan pokok.

Inisiatif #OneMillionTrees ini telah merawat lebih daripada 600,000 pokok, disokong oleh program penanaman pokok yang canggih dan kaedah pemuliharaan hutan Miyawaki.

Kami belajar dari projek-projek kami yang lalu dan terus berinovasi dalam apa yang berfungsi dengan baik untuk alam sekitar dan terus meningkatkan kehidupan bagi penduduk. Oleh itu, kami adalah pemaju hartanah pertama yang secara saintifik mengaudit kesihatan dan memantau pertumbuhan alam sekitar pembangunan kami di Malaysia. Kami konsisten dalam apa yang kami lakukan kerana ingin mencipta alam sekitar yang mampan untuk kehidupan jangka panjang.

Khariza Abd. Khalid, Pengarah Eksekutif Gamuda Land.

Dengan ketelitian dalam merancang pembangunan perbandaran Gamuda Land diikuti landskap hijau tersambung dan penghijauan yang meniru hutan semulajadi, Gamuda Land turut menggalakkan kepelbagaian biologi sambil memerangi perubahan iklim dan menyediakan persekitaran hijau subur bagi penduduk dan pengunjung.

Di Gamuda Land, kami secara berhati-hati merancang dan melaksanakan semua ini pada peringkat awal reka bentuk dan perancangan utama. Kami bekerjasama rapat dengan rakan kongsi, NGO, dan perunding untuk memastikan kami mengamalkan prinsip kelestarian – inilah bagaimana kami memperhatikan butiran untuk mencipta bandar yang tahan lama.

Khariza Abd. Khalid, Pengarah Eksekutif Gamuda Land.

Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd