Now Reading
Pembedahan Otak Dalam Keadaan Sedar Pertama Telah Berjaya Dilakukan Di Sabah

Pembedahan Otak Dalam Keadaan Sedar Pertama Telah Berjaya Dilakukan Di Sabah

Ini adalah “awake craniotomy” pertama yang dilakukan di Sabah dengan kerjasama pasukan perubatan dari Universiti Malaysia Sabah dan sebuah hospital kerajaan.

pembedahan otak

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Pembedahan otak yang dipanggil ‘awake craniotomy’ telah berjaya dilakukan ke atas seorang pesakit wanita berusia 50 tahun yang sedar sepenuhnya di Sabah pada Khamis lalu (12 Januari).

Prosedur itu dilakukan oleh pasukan pakar bedah dari Hospital Queen Elizabeth 2 (HQE2) dan Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Dalam satu kenyataan media, Pengarah Jabatan Kesihatan Sabah Datuk Rose Nani Mudin berkata pasukan perubatan itu diketuai oleh pakar bedah saraf HQE2 Dr M. Sofan Zenian dan Dr Hezry Abu Hasan bersama pakar bius otak Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UMS Dr Yeap Boon Tat serta Sungai Perunding kanan pakar bedah saraf Hospital Sungai Buloh Dr Liew Boon Seng.

(Sumber: Sabah Health Department / Facebook)

Ini bukan “pembedahan otak sedar sepenuhnya” pertama di Malaysia kerana “awake craniotomy” telah dilakukan di Malaysia sejak 2010 di Hospital Universiti Sains Malaysia, Hospital Kuala Lumpur, Hospital Sungai Buloh dan Hospital Sultanah Aminah.

Dr Rose Nani berkata persiapan untuk pembedahan itu dilakukan pada November 2022 selepas pesakit wanita itu mengadu mengalami sakit kepala yang berterusan ketika mendapatkan rawatan di Hospital Duchess of Kent pada Oktober tahun lalu.

Pesakit telah didiagnosis dengan “multiple meningioma” di sebelah kiri otaknya yang sangat kritikal.

Oleh kerana gangguan itu telah menjejaskan kualiti hidupnya, Dr Rose Nani berkata bahawa keputusan telah dibuat untuk melakukan pembedahan “awake craniotomy” ke atasnya.

Semasa pembedahan selama enam jam, pesakit diminta menyatakan nama atau menyanyikan lagu pendek untuk memastikan dia kekal berjaga dengan bius hanya diberikan dalam dos tertentu.

(Sumber: Sabah Health Department / Facebook)

“Selepas pembedahan, pesakit hanya mengadu sakit kepala ringan dan boleh minum air. Dia boleh makan makanan ringan pada keesokan harinya,” kata Dr Rose Nani.

Dia kemudian menambah bahawa pesakit yang mengalami aneurisme serebrum, pendarahan ekstradural dan pendarahan subdural kronik boleh mendapat manfaat daripada pembedahan “awake craniotomy” yang sama.


‘Meningioma & Awake Craniotomy’

Meningioma ialah sejenis tumor biasa yang timbul daripada meninges (membran yang mengelilingi otak dan saraf tunjang). Ia boleh memampat atau memerah otak, saraf atau saluran bersebelahan, yang boleh menyebabkan kecacatan serius.

Keadaan ini berlaku lebih kerap pada wanita dan ditemui pada usia yang lebih tua (walau bagaimanapun, ia juga boleh menyerang setiap golongan umur). Kebanyakan meningioma tumbuh dengan perlahan tanpa sebarang gejala yang ketara, jadi itulah sebabnya ia mungkin dipantau dari semasa ke semasa dan tidak selalu memerlukan rawatan segera.

“Awake Craniotomy” ialah prosedur yang dilakukan pada otak semasa anda terjaga dan sedar. Ia digunakan untuk merawat beberapa keadaan otak seperti tumor otak atau sawan epilepsi.

(Sumber: National Cancer Institute / Unsplash)

Sebab mengapa pesakit perlu berjaga semasa jenis pembedahan ini adalah untuk mengurangkan risiko kerosakkan kawasan otak kritikal yang mengawal pertuturan dan kemahiran lain.

Jika tumor/kejang berada di bahagian yang mengawal penglihatan, pergerakan atau pertuturan, pakar bedah akan bertanya kepada anda soalan dan memantau aktiviti otak semasa anda bertindak balas ketika pembedahan.

Sebagai contoh, jika anda tiba-tiba tidak dapat membentuk perkataan atau mengangkat jari anda semasa pembedahan, maka ia mungkin disebabkan oleh terdapat beberapa komplikasi tidak sengaja yang dihadapi.

Malah terdapat kes pada tahun 2020 di mana seorang pemain biola berusia 53 tahun diminta bermain biola semasa pembedahan otak terjaga ini untuk memastikan koordinasi dan pergerakan tangannya tidak terjejas.

Jika pesakit tidak sedarkan diri, hasil pembedahan yang berjaya perlu ditunggu sehingga pesakit tersedar daripada bius dan apabila otak pesakit sudah tertutup sepenuhnya.

(Sumber: Anna Shvets / Pexels)

Agak sukar untuk menentukan kawasan otak yang mempengaruhi bahasa, pertuturan atau kemahiran motor secara tepat sebelum pembedahan.

Pembedahan otak terjaga membolehkan pakar bedah mengetahui dengan tepat bahagian otak anda yang mengawal fungsi tersebut dan mengelakkannya.

Untuk makluman anda, ini adalah prosedur yang agak tidak menyakitkan kerana tisu otak itu sendiri tidak boleh merasa sakit, menurut Dr Aaron Cohen-Gadol, seorang profesor di Jabatan Neurosurgeri Universiti Indiana.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd