Now Reading
MetMalaysia Keluar Amaran Hujan & Ribut Petir Selama 3 Hari Bermula 14 Disember

MetMalaysia Keluar Amaran Hujan & Ribut Petir Selama 3 Hari Bermula 14 Disember

Amaran cuaca buruk dikatakan bermula hari ini sehingga Jumaat (16 Disember) di beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia, Sabah, dan Sarawak.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


MetMalaysia telah mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan berterusan untuk beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak dalam tempoh tiga hari akan datang mulai hari ini hingga Jumaat (14 hingga 16 Disember 2022).


Rabu (14 Disember)

Di waktu sebelah pagi, beberapa kawasan di Pahang, Terengganu, Penang, Perak, Kelantan, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, dan Sabah (Tawau dan Sandakan) akan mengalami hujan manakala cuaca mendung di Kuala Lumpur.

Menjelang waktu petang dan malam, amaran cuaca yang sama dikeluarkan untuk Terengganu, Johor, dan pedalaman Sabah bersama-sama dengan satu atau dua tempat di Kelantan, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka, Sarawak (Sri Aman, Kapit, dan Miri), dan Sabah (Tawau dan Kudat).

Ribut petir diramalkan berlaku di beberapa kawasan di Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Negeri Sembilan. Satu atau dua tempat di Perlis, Kedah, Perak, Pulau Pinang, Pahang, Selangor, dan Melaka mungkin mengalami ribut petir juga.

Amaran serupa diberikan di beberapa tempat di Sarawak (Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Mukah, dan Kapit) dan Sabah (Pantai Barat, Tawau, Sandakan, dan Kudat).

Khamis (15 Disember)

Pada sebelah pagi, hujan dijangka di Terengganu dan Pahang dan di beberapa tempat di Kelantan, Sarawak (Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman, Betong, dan Sarikei) dan Sabah (Pantai Barat, Tawau dan Labuan) termasuk pantai di Pulau Pinang.

Bagaimanapun, Sabah (Sandakan dan Kudat) diramalkan akan mengalami ribut petir pada pagi esoknya (16 Disember).

Pada sebelah petang pula, Terengganu, Kelantan, dan Sabah (Labuan) dijangka hujan.

Kawasan seperti Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Pahang, Selangor, Melaka, dan Johor termasuk beberapa kawasan di pedalaman Perlis, Kedah dan Perak, akan menghadapi ribut petir.

Amaran sama diberikan kepada Sarawak (Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei, Miri dan Limbang) dan Sabah (dalaman, Pantai Barat, Tawau, Sandakan, dan Kudat).

Pada waktu malam, amaran ribut petir dikeluarkan ke beberapa kawasan di Pahang, Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Sabah (dalaman dan Labuan).

Beberapa kawasan di Perak, Sarawak (Sarikei, Sibu, Mukah, dan Bintulu) dan Sabah (Tawau, Sandakan, dan Kudat) mungkin mengalami hujan.

Jumaat (16 Disember)

Pada sebelah pagi, Terengganu dan Pahang akan mengalami hujan manakala beberapa kawasan di Kelantan, Sarawak (Sarikei, Sibu, Mukah, Kapit dan Bintulu) dan Sabah (dalaman, Pantai Barat, Tawau, Sandakan dan Kudat) termasuk pantai di Pulau Pinang.

Pada sebelah petang, amaran sama dikeluarkan kepada Terengganu dan beberapa kawasan di Kelantan dan Sarawak (Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman, Betong dan Sarikei).

Ribut petir diramalkan berlaku di Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan, Sarawak (Miri dan Limbang), satu atau dua tempat di Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Johor, Sarawak (Sibu, Mukah, Kapit dan Bintulu) dan Sabah (dalaman, Pantai). Barat, Tawau, Sandakan, Kudat dan Labuan).

Pada waktu malam, hujan diramalkan di Terengganu, pedalaman Perak, Sarawak (Miri dan Limbang) dan beberapa tempat di Pulau Pinang, Kelantan, Pahang, pedalaman Kedah, Sarawak (Sarikei, Sibu, Mukah, Kapit dan Bintulu) dan Sabah (Pantai Barat). , Tawau, dan Sandakan).

Sementara itu, ribut petir diramalkan melanda beberapa tempat di Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Sabah (Labuan dan pedalaman) serta pedalaman Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka.

Ikuti kemas kini ramalan cuaca di halaman media sosial MetMalaysia [Facebook, Twitter], website rasmi MetMalaysia atau aplikasi MyCuaca [Android | iOS].

MetMalaysia juga boleh dihubungi melalui talian hotline di 1-300-22-1638 untuk maklumat lanjut.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd