Now Reading
‘Phone Scam’ Antara 5 Isu Paling Banyak Diterima Oleh Bank Negara Malaysia Pada 2021

‘Phone Scam’ Antara 5 Isu Paling Banyak Diterima Oleh Bank Negara Malaysia Pada 2021

BNMTelelink telah menjadi salah satu pusat hubungan utama bagi orang ramai untuk menghubungi BNM dan melaporkan tentang jenayah penipuan.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Kedua-dua pelaburan dalam talian dan penipuan telefon adalah antara lima isu teratas yang diketengahkan oleh orang ramai kepada Bank Negara Malaysia (BNM) melalui BNMTelelink, menurut Laporan Tahunan 2021 yang diterbitkan hari ini.

BNMTelelink telah menjadi salah satu pusat hubungan utama bagi orang ramai untuk menghubungi BNM berikutan sekatan pergerakan yang disebabkan oleh pandemik Covid-19.

“Walaupun terdapat sekatan pergerakan fizikal, kami mengekalkan bilangan penglibatan yang tinggi dengan kira-kira 300,000 interaksi sepanjang tahun,” kata laporan itu.

Antara inisiatif utama yang diambil oleh BNM untuk menangani isu tersebut adalah dengan kerap mendidik orang ramai tentang penipuan di laman Facebook Amaran Scam yang telah memperoleh 39,000 pengikut sejak penubuhannya pada 2020.

“Sepanjang tahun ini, kami mendapati terdapat penurunan sebanyak 11.2% dalam pertanyaan dan aduan berkaitan penipuan yang diterima oleh BNM,” katanya.

BNM juga telah menyiarkan siri webinar tujuh episod tentang penipuan kewangan pada Oktober 2021 lalau bersempena dengan Bulan Celik Kewangan.

Webinar tersebut juga disiarkan dalam pelbagai bahasa untuk mendekati masyarakat pelbagai kaum seperti Melayu, Cina dan India.

Antara topik yang dibincangkan di dalam webinar ialah Skim Cepat Kaya, Penipuan Macau, Akaun Mule, Phishing dan penipuan e-dagang.

Pusat bank itu juga telah menganjurkan 47 program kesedaran secara online tentang jenayah penipuan kewangan termasuklah melalui stesen radio negeri serta webinar maya di peringkat serantau.


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd