Now Reading
Skyline Luge Kuala Lumpur Tarikan Terbaharu Di Malaysia, Sesuai Untuk Aktiviti Keluarga Atau Kaki #Healing

Skyline Luge Kuala Lumpur Tarikan Terbaharu Di Malaysia, Sesuai Untuk Aktiviti Keluarga Atau Kaki #Healing

Terdapat empat trek Luge yang boleh dipilih iaitu Legend, Ultra, Gravity dan Express.

Adakalanya kita merasakan Kuala Lumpur terlalu padat dan sesak. Pernah tak rasa macam nak lari sekejap?

Baru-baru ini, kami telah “melarikan” diri ke Kuang, yang terletak di daerah Rawang, Selangor.

Di celah kehijauan alam dan ladang kelapa sawit, ada sesuatu di sini yang menarik untuk dicuba.

Sekiranya anda biasa memandu di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), pasti anda pernah nampak satu kawasan pembinaan menarik di sebelah kiri lebuh raya, sebelum susur keluar Rawang (S), menghala utara.

Namun sekarang, pembinaan itu iaitu Gamuda Luge Gardens telah pun selesai, dan sudah dibuka kepada umum.

Secara ringkasnya, Gamuda Luge Gardens terletak hanya beberapa minit selepas plaza tol Rawang (S). Ikut susur kiri yang pertama selepas plaza tol dan sekejap sahaja akan sampai di taman tema terbaharu di Selangor itu.

Memandangkan hujung minggu ini cuti sekolah bakal bermula jadi ini merupakan peluang terbaik untuk anda membawa keluarga ke sini bagi mencuba sendiri tarikan luge pertama di Malaysia – Skyline Luge Kuala Lumpur.

Pengalaman yang menyeronokkan!

Sekarang TRP nak cerita masa kami “melarikan” diri ke sana sebab dijemput untuk menghadiri majlis pra-pelancaran taman tema itu.

Taman tema ini ada pelbagai aktiviti menarik tetapi dua tarikan utama ialah Skyride dan Luge.

Apa benda tu?

Pernah tak tengok meluncur salji di kawasan pergunungan? Untuk bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain, pemain ski akan menggunakan kerusi angkut.

Ataupun tak perlu pergi jauh sangat, orang Kuala Lumpur masa penghujung tahun 70an dan awal 80an pasti ingat “kereta kabel” di Bukit Nanas. Macam itulah Skyride di Gamuda Luge Gardens.

Kerusi angkut di Gamuda mempunyai empat tempat duduk dan bergerak sepanjang tali kabel untuk membawa anda ke tempat permulaan Luge.

Semakin tinggi pergerakan Skyride tersebut, semakin indah pemandangan sekeliling.

Bila dah sampai di atas, anda akan turun dan dibawa ke tapak permulaan Luge. Bagi yang tidak tahu, Luge seakan-akan go-kart tetapi tidak menggunakan bahan pembakar. Pergerakan kereta Luge menggunakan kuasa graviti.

Jangan risau kalau ini adalah kali pertama anda mencuba Luge kerana ada sesi penerangan.

Setelah anda yakin untuk berlepas, ada empat trek untuk dipilih di mana panjang kesemuanya adalah 1.6 kilometer: Legend, Ultra, Gravity dan Express.

Skyline Luge Guna Sistem Pantau Cuaca

Skyride dan Luge dibawa oleh syarikat Skyline yang ditubuhkan pada tahun 1985.

Kami bertemu pengurus besar Skyline Kuala Lumpur Gavin Barnes dan kami diberi jaminan pihak mereka telah mengambil semua langkah berjaga-jaga yang perlu untuk memastikan keselamatan pengunjung.

Memandangkan kerusi angkut ini bersifat terbuka (tanpa bumbung), di mana anda akan berjuntai di udara, sememangnya kami tertanya-tanya tentang cuaca.

Barnes memberitahu kami bahawa mereka menggunakan sistem cuaca untuk memaklumkan mereka tentang ribut dan petir yang akan datang supaya mereka dapat menutup Skyride sebelum ribut petir.

“Skyline Luge sentiasa di barisan hadapan dalam menyampaikan pengalaman yang inovatif dan hebat. Jadi, kehadiran kami dalam lanskap hiburan di Malaysia akan membuka satu lembaran yang mengujakan bagi kami.

“Taman aktiviti Kuala Lumpur kami menampilkan terowong terpanjang yang pernah dibina, sekali gus menetapkan piawaian baharu untuk para pencari keseronokan! Saya sangat teruja untuk memperkenalkan pengembaraan baharu ini kepada rakyat Malaysia. Ia menjanjikan pengalaman menakjubkan dan sukar ditandingi, yang sudah tentu akan menjadi kemuncak dalam kemeriahan landskap Kuala Lumpur,” kata Barnes.

Sementara itu, Luge mempunyai ciri tambahan kerana ia akan menampilkan paparan warna LED yang terang di waktu malam.

Waktu & hari operasi

Taman ini dibuka setiap Khamis hingga Selasa dan ditutup pada hari Rabu.

Waktu operasinya pula adalah:

Khamis, Isnin & Selasa: 10 am – 6 pm

Jumaat – Ahad : 10 am – 10 pm

(Bersempena cuti sekolah, walaupun 20 dan 27 Disember ini jatuh pada hari Rabu, tetapi Gamuda Luge Gardens akan beroperasi pada kedua-dua tarikh ini.)

Jika anda tidak mahu tergesa-gesa, pastikan anda tiba di sana sekurang-kurangnya 2 jam sebelum ditutup. Kemasukan terakhir adalah 1 jam sebelum penutupan yang dijadualkan.

Jadi seronok atau tidak?

Sudah pasti seronok! Skyride sangat menarik, terutamanya semasa turun kerana pemandangan yang sangat cantik.

Kerusi angkut, pada firasat kami, selamat dan orang-orang yang mengawal barisan adalah sangat mesra dan baik.

Tetapi jangan lupa pegang erat telefon bimbit anda semasa anda mengambil swafoto di dalam Skyride, takut terlepas dan jatuh ke bawah.

Bagi Luge, kami berharap trek lebih panjang kerana ia sangat menyeronokkan untuk turun dengan kelajuan yang mendebarkan. Kawalan adalah responsif dan kami tidak menghadapi masalah menavigasi selekoh.

Walaupun Skyride dan Luge adalah dua tarikan utama, pencinta air boleh menikmati Percikan Big Bucket. Tiket-tiket adalah untuk slot tiga jam jadi itu banyak yang memercik. Bersebelahan dengan gelongsor air dan kolam terdapat Fun Park dengan karusel dan tunggangan seperti karnival.

Sedia untuk berseronok?

Mereka mempunyai garis panduan tertentu untuk kanak-kanak seperti yang diperincikan di bawah.

Kanak-kanak perlu berumur 6 tahun dan lebih tinggi daripada 1.1m untuk menaiki Luge seorang diri. Jika tidak, mereka boleh berkongsi kart dengan orang dewasa yang menemani (dengan pembelian tiket penggandaan kanak-kanak).

Pakej Ultimate akan memberikan anda yang terbaik kerana mengandungi Lima Luge Rides dan Skyride Combo pada harga RM76 (harga dalam talian).

Butiran lanjut mengenai variasi tiket di sini.

Kuang? Di mana tu?

Kini setelah anda mengetahui tentang Gamuda Luge Gardens, ada yang mungkin tertanya-tanya di manakah Kuang.

Ia tidak begitu jauh dari kawasan Petaling Jaya dan terletak di daerah Rawang dan mempunyai sedikit kelainan jika anda mencari ketenangan dan kedamaian.

Cari Cafe RumaBukit jika anda inginkan tempat yang bagus dan Instagrammable untuk kopi dan makanan.

Terdapat juga Tasik Biru jika anda ingin menikmati momen #healing.

Selain itu, terdapat Gamuda Waterfront Village yang merupakan taman seluas 50 ekar dengan tasik dan restorannya sendiri.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd