Now Reading
Haram Bawa Balik Makanan Berlebihan Dari Masjid Melainkan Sudah Minta Izin – UAI

Haram Bawa Balik Makanan Berlebihan Dari Masjid Melainkan Sudah Minta Izin – UAI

UAI turut berpesan kepada orang ramai supaya berhati-hati apabila melibatkan makan dan minum kerana akan menjadi darah daging.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Bila sebut tentang halal dan haram dalam agama Islam, ia adalah topik yang sangat sensitif kerana boleh mempengaruhi keberkatan rezeki dalam kehidupan seharian.

Lebih membimbangkan lagi jika ada beberapa perkara yang kita terlepas pandang dari segi pengesahan status halal terutamanya melibatkan makanan serta minuman.

Makanan yang halal itu bukan sahaja tidak mengandungi bahan terlarang seperti alkohol dan daging babi, tetapi juga dikaitkan dengan cara ia didapatkan.


UAI Dedah Hukum Bawa Balik Makanan Dari Masjid

Menerusi video dimuat naik di laman TikTok (@cer4mahagama), pendakwah bebas Ustaz Azhar Idrus memberikan penjelasan tentang hukum sekiranya seseorang membawa balik bungkusan makanan yang diambil dari masjid.

Ustaz Azhar Idrus atau juga dikenali sebagai UAI mendedahkan bahawa haram hukumnya jika para jemaah membawa pulang makanan dari masjid tanpa meminta izin kerana pemberian hidangan itu adalah hak orang ramai.

Gambar sekadar hiasan. (Sumber: Terengganu 11)

Walau bagaimanapun, ia tidak dikira haram jika makanan yang dibawa itu adalah lebihan selepas orang ramai sudah mengambilnya.

Pergi masjid tengok ada nasi minyak. Dia pun makan satu, bawa balik satu. Hukumnya haram. Kerana apa? Kerana hak orang ramai. Melainkan jika ada lebih, kalau tak dibawa balik nanti basi dan jadi rosak. Kalau itu, boleh.

Pendakwah bebas Ustaz Azhar Idrus

UAI turut berpesan kepada orang ramai supaya berhati-hati apabila melibatkan makan dan minum kerana akan menjadi darah daging.

Perkara ini dikukuhkan lagi apabila UAI membacakan satu hadis berikut:

كُلُّ لَحْمٍ نَبَتَ مِنْ سُحْتٍ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ.

Maksudnya: Setiap daging yang tumbuh dari yang haram maka Neraka lebih layak baginya. (HRat-Thabrani dalam Al-Kabir, 19/136; Sahihul Jami’, 3594.)

@apitsenget

#ustaz azhar ,hukum bawa balik makanan dari masjid

♬ سبحان الله – Ali Dawud

Ilmu Baharu Untuk Netizen

Di ruangan komen video berkenaan, sesetengah netizen berpendapat bahawa ilmu yang dikongsikan oleh UAI adalah sesuatu yang bermanfaat.

Pada masa sama, ada juga netizen yang menceritakan pengalaman mereka melihat sendiri beberapa jemaah masjid yang dikatakan membuat perkara sedemikian semasa mengambil bungkusan makanan dari masjid.

Seorang netizen berpendapat bahawa para jemaah masjid perlu bersikap jujur terutamanya mereka yang diberi tanggungjawab untuk menguruskan makanan berkenaan.

“Harus jujur. Biasanya orang tapau di hujung jamuan. Masalah timbul bila tamak, terutamanya orang yang diberi amanah untuk uruskan makanan,” kata netizen.

Sumber: TikTok

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada orang ramai agar tidak mengambil kesempatan di sebalik hak orang ramai yang perlu diagihkan dengan adil dan jujur.

Baca Artikel Berkaitan: UAI Perjelas Hukum Guna Teknologi Artificial Intelligence (AI) Dalam Islam. Boleh Ke?

Baca Artikel Berkaitan: [Video] UAI Perjelas Haram Orang Dewasa Tidur Dengan Patung Teddy Bear

Baca Artikel Berkaitan: Boleh Ke Terima Orang Belanja Tapi Dari Syarikat Yang Diboikot? Ini Penjelasan Dari UAI


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd