Now Reading
Lelaki Ini Beli Duit Kertas RM1 Bersiri ‘8888888’ Dengan Harga RM1,000

Lelaki Ini Beli Duit Kertas RM1 Bersiri ‘8888888’ Dengan Harga RM1,000

Pembeli lain menawarkan antara RM300 dan RM700 untuk membeli wang kertas itu.

kumpul wang kertas

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Seorang pengumpul syiling yang berasal dari Pulau Pinang dilaporkan telah membeli wang kertas RM1 dengan nombor siri 8888888 dicetak pada harga yang begitu tinggi iaitu RM1,000.

Pembelian itu dikongsikan di media sosial yang kemudiannya mendapat perhatian netizen di mana rata-rata memberi komen sama ada wang kertas itu berbaloi untuk dibeli dengan harga sedemikian.

Pengumpul syiling berusia 31 tahun, Ah Kai berkata, seorang penjual dari Kuala Lumpur menghantar gambar wang kertas RM1 itu kepadanya.

Tandatangan pada wang kertas itu ialah Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara Malaysia pada tahun 2000 hingga 2016.

@wanglamamalaysia Rezeki Abang John dapat RM1000🙏🙏 #WangLama #Malaysia #WangLamaMalaysia #DuitLama #SyilingLama #Collection #Koleksi #DuitMalaysia #高价收购旧钞票 #收购旧钞票 #高价收购旧钞 #Antik #收购旧硬币 #JualBeliDuitLama #Penang ♬ original sound – Ah Kai Wang Lama

Dia berkata pada umumnya terdapat banyak wang kertas dengan tandatangan Zeti di pasaran, tetapi yang paling menarik perhatiannya ialah set nombor pada wang kertas itu, “WY 8888888”.

Nombor lapan (八) dianggap sebagai nombor bertuah dalam budaya Cina.

Ini kerana sebutan “lapan” dalam bahasa Cina Mandarin (bā) berbunyi serupa dengan perkataan untuk “kemakmuran” atau “kekayaan” (发, fā).

Untuk mengesahkan sama ada wang kertas itu wujud atau tidak, dia memandu dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur untuk bertemu sendiri dengan penjual.

Nombor 8 sangat menarik bagi saya, jadi saya memutuskan untuk membelinya pada harga yang tinggi. Pembeli lain hanya sanggup membida RM300 hingga RM700. Saya sanggup membayar harga yang lebih tinggi untuk mendapatkan apa yang saya inginkan. Akhirnya saya berjaya membelinya dengan harga RM1,000.

Pengumpul syiling, Ah Kai.

Beliau turut menjelaskan betapa sukarnya untuk mencari semua nombor yang sama pada wang kertas. Selalunya, ia dianggap sebagai barang ‘panas’ dan akan laris dijual.

AhKai memberitahu mStar bahawa dia memiliki ‘soft spot’ untuk semua wang kertas yang sama, dan dia suka mengumpul wang kertas lama dengan nombor “popular” ini.

Dia juga kini sudah memiliki wang kertas dengan semua digit yang sama iaitu 1, 3, 7, 8, dan 9.

Ah Kai mula mengumpul dan membeli wang kertas lama pada tahun 2012 dan menganggapnya bukan sahaja sebagai hobi tetapi juga sebagai bisnes.

“Saya suka kumpul duit Malaysia dan Malaya sebab saya suka dan cinta negara ini. Saya suka sejarah Malaysia,” jelasnya.

Setakat ini, Ah Kai telah mengumpul hampir 500 keping wang ringgit dan syiling Malaysia dan Malaya, serta beberapa wang kertas dari China dan Singapura.


Wang Kertas Yang Tak Rugi Untuk Dikumpul & Amat Berharga

Wang dengan nombor bersiri unik sememangnya bernilai jumlah yang sama seperti mana-mana mata wang lain dengan denominasi yang sama.

Nombor siri unik tidak memberikan mata wang nilai intrinsik tambahan.

Walau bagaimanapun, sesetengah pengumpul mungkin sanggup membayar jumlah yang premium untuk wang kertas dengan nombor siri luar biasa atau ‘rare’. Contohnya seperti nombor digit berulang, nombor siri rendah atau corak unik yang lain.

Nilai wang kertas dengan nombor bersiri unik sebahagian besarnya ditentukan oleh kelangkaan dan keinginannya di kalangan pengumpul.

Sebagai contoh, bil $1 dengan nombor siri yang berbunyi “12345678” atau “00000001” mungkin dianggap ‘luar biasa. Oleh itu, bagi golongan pengumpul wang kertas – nilainya mungkin akan lebih tinggi daripada nilai wang kertas itu sendiri.

Selain itu, wang kertas dalam keadaan yang baik mungkin lebih bernilai daripada wang yang haus atau rosak, tanpa mengira nombor siri.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa nilai wang kertas ini adalah subjektif dan boleh berbeza-beza bergantung pada minat, ketersediaan dan permintaan pengumpul.

Tapi pada akhirnya, pasaran yang akan menentukan nilai mata wang dengan nombor siri yang unik.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd