Now Reading
Rakyat Seru Kerajaan Jadikan Hari Gawai & Kaamatan Sebagai Cuti Umum

Rakyat Seru Kerajaan Jadikan Hari Gawai & Kaamatan Sebagai Cuti Umum

Sehingga 2022, Malaysia mempunyai sejumlah 32 cuti umum rasmi tetapi tidak semuanya dipatuhi di seluruh negara.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Sekumpulan NGO mendesak agar kerajaan persekutuan mengisytiharkan perayaan Kaamatan dan Gawai yang disambut oleh rakyat Malaysia Timur sebagai hari kelepasan am kebangsaan.

Di Sabah, Hari Kaamatan berlangsung antara 30 dan 31 Mei, manakala Hari Gawai disambut di Sarawak setiap 1 dan 2 Jun. Kedua-duanya adalah perayaan menuai berasingan yang disambut oleh pelbagai kumpulan etnik di Malaysia Timur.

BACA JUGA: No, Kaamatan And Gawai Are Not Interchangeable

Kedua-dua perayaan itu diwartakan sebagai cuti umum di peringkat negeri dan persekutuan, tetapi tidak secara nasional. Walau bagaimanapun, penjawat awam di Semenanjung Malaysia yang dilahirkan di Malaysia Timur secara rasmi boleh mendapatkan satu cuti untuk meraikan perayaan itu jika mereka memohon.

Selama bertahun-tahun, orang ramai telah menggesa kerajaan untuk mengisytiharkan perayaan menuai sebagai cuti umum kebangsaan yang boleh disambut oleh seluruh negara.

(Kredit: Abdul Malik Mohd Eusoff via Flickr)

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Sarawak Datuk Joseph Entulu Belaun pernah berkata bahawa kedua-dua perayaan itu membawa berat yang sama dan bermakna kepada rakyat Malaysia Timur seperti Hari Raya Aidilfitri dan Tahun Baharu Cina di seluruh negara.

Jelasnya, pemerhatian cuti di peringkat kebangsaan akan memberikan rakyat Malaysia Timur – terutama mereka yang bekerja di Semenanjung, lebih menghargai cuti tambahan untuk menyambut perayaan masing-masing.

Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Shafie Apdal pernah menjelaskan bahawa cuti itu akan membolehkan ribuan rakyat Malaysia Timur di Semenanjung merancang dan meraikan majlis di kampung halaman mereka dengan lebih teratur.

Kita perlu lagi ke Cuti Umum?

YES YES YES!

Kredit: John Ragai/Flickr

Sehingga 2022, Malaysia mempunyai sejumlah 32 cuti umum rasmi di peringkat persekutuan dan negeri.

Tetapi hanya cuti persekutuan yang dipatuhi di seluruh negara.

Jadi bergantung pada tempat tinggal anda, bekerja atau belajar, anda akan mendapat sekurang-kurangnya 12 cuti kebangsaan untuk;

  • Merdeka
  • Hari Malaysia
  • Hari Buruh
  • Hari Jadi Agung
  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Hari Keputeraan Nabi Muhammad
  • Awal Muharram
  • Tahun Baru Cina
  • Krismas
  • Deepavali
  • Wesak

Perayaan seperti Tahun Baru, Good Friday, Thaipusam dan lain-lain dianggap sebagai cuti negeri – di mana setiap negeri boleh membuat keputusan sama ada mereka mahu merayakannya atau tidak. Perkara yang sama berlaku untuk wilayah persekutuan juga.

Menjengah di media sosial, orang ramai menunjukkan sokongan mereka supaya Hari Kaamatan dan Hari Gawai diisytiharkan sebagai hari kelepasan kebangsaan.

Ramai bersetuju bahawa mewartakan perayaan ini sebagai cuti kebangsaan adalah perkara yang betul untuk dilakukan bagi meraikan kepelbagaian di Malaysia, membolehkan keluarga dan rakan-rakan meluangkan masa bersama, dan sudah tentu, membolehkan orang ramai menikmati lebih banyak hari cuti.

Ada juga tampil menegaskan bahawa kita perlu mengiktiraf majlis keagamaan dan kebudayaan lain di Malaysia dan menjadikannya sebagai hari kebangsaan.

Sementara itu, terdapat pihak yang mencadangkan bahawa – di atas sebab demografi, adalah lebih praktikal untuk membiarkan setiap negeri memilih dan memilih untuk mewartakan Hari Kaamatan dan Hari Gawai mengikut keperluan.

Segelintir netizen juga berpendapat bahawa kita juga boleh “bertukar-tukar” cuti lain yang sedia ada dan menghargai perayaan yang lebih pelbagai.


Selain itu, pada 2021, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Seri Nancy Shukri mendedahkan bahawa terdapat bantahan orang ramai supaya Kaamatan dan Gawai dimasukkan sebagai cuti kebangsaan.

Kedua-dua Kaamatan dan Gawai telah pun ditonjolkan dalam kempen “Cuti-Cuti Malaysia” Tourism Malaysia.

Nancy menyebut bahawa kemasukkan perayaan ini dalam senarai cuti perayaan adalah cara terbaik untuk Malaysia mengukuhkan perpaduan, mempamerkan kepelbagaian kita dan merangsang pelancongan negara ini.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd