Now Reading
Pencipta Seni NSFW Bakal Diambil Tindakan Undang-Undang

Pencipta Seni NSFW Bakal Diambil Tindakan Undang-Undang

Karya seni eksplisit itu melibatkan watak bawah umur dalam rancangan animasi Ejen Ali.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Boleh dikatakan bahawa Ejen Ali adalah kebanggaan Malaysia, dengan animasi kanak-kanak ini yang pernah meraih anugerah di peringkat global.

Walau bagaimanapun, siri animasi kanak-kanak ini tidak selamat daripada Peraturan 34 yang menyatakan bahawa jika sesuatu wujud, maka akan ada unsur lucah di Internet.

Baru-baru ini, karya seni NSFW (Not-Safe-For-Work) Ejen Ali yang eksplisit tersebar luas di media sosial dan didakwa dilukis oleh artis Malaysia.

Maklum balas mendapati bahawa pencipta Ejen Ali juga mengambil bahagian untuk mengecam karya seni tersebut melalui satu kenyataan akhbar.

Mereka menyatakan bahawa karya seni itu tidak dicipta atau disahkan oleh studio dan tidak membenarkan penciptaan sebarang seni NSFW tersebut.

Walaupun kami percaya terhadap kebebasan dalam kreativiti berkarya, tetapi kami tidak membenarkan penciptaan, penerbitan dan pengedaran beberapa karya seni eskplisit.

Pihak studio juga sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap pemilik akaun media sosial tersebut.

Kredit: Twitter @ejen_ali

Masalah besar tentang unsur lucah bawah umur

Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, seni NSFW bermasalah bukan sahaja kerana sifat eksplisitnya, tetapi kerana kebanyakan watak dalam rancangan itu adalah di bawah umur.

Watak bergelar Ali dan rakan-rakannya baru berusia 12 tahun.

Oleh kerana karya seni itu menampilkan hasil seni rancangan kanak-kanak, tidak mustahil majoriti yang akan mencari karya seni tersebut adalah kanak-kanak juga.

Dengan adanya karya seni eksplisit sedemikian di media sosial boleh menyebabkan si cilik mungkin terdedah kepada seni yang tidak senonoh tentang rancangan kanak-kanak mereka tanpa disedari.

Jika anda terjumpa mana-mana kandungan yang tidak sesuai di Internet, gunakan butang laporan atau fungsi bendera yang tersedia pada kebanyakan platform media sosial.


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd