Now Reading
“Tiada Kompromi” – Anggota Polis Disaman Akibat Tiada Cermin Sisi & No Plat Mewah

“Tiada Kompromi” – Anggota Polis Disaman Akibat Tiada Cermin Sisi & No Plat Mewah

Pemandu kenderaan boleh dikenakan denda antara RM50 – RM250 kerana tidak mempunyai cermin sisi pada kenderaan dan antara RM300 – RM3,000 kerana memasang nombor plat mewah.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


“Tiada kompromi,” tegas pihak polis apabila salah seorang pegawai mereka dikeluarkan dengan saman trafik selepas dikesan menunggang motosikal tanpa cermin sisi dan mempunyai plat lesen “mewah” yang tidak mengikut spesifikasi.

Menjawab video berdurasi 21 saat pertama kali muncul di TikTok yang menunjukkan seorang pegawai peronda beruniform dari Balai Polis Ampang melakukan pelanggaran jalan raya, Ketua Polis Ampang Jaya Mohamad Farouk Eshak memberitahu Harian Metro bahawa mereka tidak mengambil mudah perkara itu dan akan menegur mana-mana pegawainya yang tidak mematuhi undang-undang.

Susulan kejadian itu, kami telah mengambil tindakan undang-undang terhadap pegawai tersebut dengan mengeluarkan saman trafik bagi kedua-dua kesalahan tersebut

Ketua Polis Ampang Jaya Mohamad Farouk Eshak melalui Harian Metro.

Video TikTok tersebut didakwa telah diturunkan oleh pengguna asal selepas orang ramai melaporkannya.

Walau bagaimanapun, pengguna lain kemudiannya menyiarkan semula klip itu. Malah, ada juga individu tidak dikenali kelihatan berang kerana video itu didedahkan kepada umum.

“Kenapa perkara seperti ini diviralkan. Sangat pelik?” kata lelaki itu sambil bertanyakan mengapa isu yang dilihatnya kecil menjadi tular di media sosial.

@arulwhuut @haikaliskandr benda macam ni pun nak viral ii 🥺 #fyp #fypシ #fypdong #fypdongggggggg #masukberanda ♬ bunyi asal – ROY LABU ✌🏻😎

Menurut laman automotif tempatan Carlist.my, pemandu boleh didenda antara RM50 hingga RM250 kerana tidak mempunyai cermin sisi pada kenderaan mereka.

Manakala Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pula memberikan saman berjumlah antara RM300 hingga RM3,000 bagi kenderaan yang mempunyai nombor plat bertulis mewah.

BACA SINI: Netizens Put JPJ In A Spot Regarding ‘Fancy’ Number Plates


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd