Now Reading
Bagaimana Perdana Menteri Malaysia Ke-8 Dilantik & Berundur Dalam Masa 17 Bulan

Bagaimana Perdana Menteri Malaysia Ke-8 Dilantik & Berundur Dalam Masa 17 Bulan

Kisah Mahiaddin: Kebangkitan dan kejatuhan seorang ahli politik yang mahir.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Tan Sri Mahiaddin Md Yasin, juga dikenal sebagai Muhyiddin Yassin, memegang tugas yang berat sebagai Perdana Menteri Malaysia ketika wabak pandemik global menular dan belum pernah terjadi sebelum ini.

Kami telah membicarakan tentang perjalanan politiknya dari mula sehingga beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia pada 29 Februari 2020.

BACA SINI: The Dark Horse of Malaysian Politics: Muhyiddin Yassin

Namun, mari kita lihat kembali perjalanan beliau sehingga ke tahap sekarang ini dan skema politik yang menyebabkan beliau mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-8.

Di mana masalah mula wujud

Mahiaddin dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Pada usia 72 tahun, Mahiaddin dilantik sebagai Perdana Menteri oleh Yang di-Pertuan Agong pada 1 Mac 2020 setelah seminggu yang kucar-kacir dan tidak menentu berikutan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah campur tangan untuk menyelesaikan kebuntuan dengan berunding dengan semua Ahli Parlimen satu per satu secara peribadi, sebelum melantik Mahiaddin sebagai Perdana Menteri.

Oleh kerana beliau dilantik tanpa pilihanraya atau perundingan secara terbuka, masih ada kemungkinan Mahiaddin diganti ketika Parlimen bersidang pada 9 Mac 2020. Tetapi sebelum sampai saat itu, beliau berpeluang membentuk kerajaan.

Terlepas dari masalah

Azhar Azizan Harun.

Setelah itu, terdapat laporan bahawa sidang Dewan Parlimen ke-14 ditangguhkan ke 18 Mei. Ianya kemudian menjadi persidangan satu hari untuk mendengar ucapan Yang di-Pertua, tanpa perbahasan.

Oleh kerana penularan Covid-19 pada masa itu, Parlimen ditunda sehingga 13 Julai. Ketika itulah Mahiaddin menunjukkan sokongan yang beliau ada dengan perlantikan Speaker menggunakan majoriti tipis.

Datuk Azhar Azizan Harun dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat selepas tanpa undian daripada Ahli Parlimen. Langkah itu menimbulkan kemarahan dari pembangkang.

Gelombang Ketiga

Element5 Digital / Unsplash

Terdahulu, kes Covid-19 di Malaysia adalah pada tahap rendah.

Negara Malaysia dianggap sebagai salah satu negara terbaik di dunia yang berjaya menangani pandemik Covid-19. Malah, beliau juga telah meraih kepercayaan masyarakat terhadap dirinya. Namun, satu kejadian salah langkah telah berlaku…

Pilihan Raya negeri Sabah (26 September hingga 12 Oktober 2020) menghasilkan gelombang ketiga kes Covid-19 ketika rakyat dari seluruh negara terbang ke Sabah untuk berkempen dan kemudiannya pulang ke rumah.

Setelah itu, kerajaan berusaha untuk mengatasi wabak tersebut dengan mengeluarkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Sabah dan negeri-negeri terpilih.

The Hail Mary

Apabila jumlah kes kian meningkat, populariti Mahiaddin semakin berkurang. Semua perkara yang dilakukannya nampak tidak berjaya. Dari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Pelan Pemulihan Negara (PPN) sehingga Bantuan Kewangan, dan SOP yang telah dikeluarkan.

Selama ini Mahiaddin memegang jawatan sebagai Perdana Menteri tanpa Timbalan. Ada yang berspekulasi bahawa hal itu dilakukan untuk mencegah perpecahan antara penyokongnya.

Perkara itu berubah pada tahun ini (2021) pada 7 Julai ketika beliau melantik Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM) dan Menteri Luar Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Kanan.

Langkah itu dipercayai telah dilakukan untuk menenangkan UMNO agar Mahiaddin dapat mengekalkan majoriti.

The Fumble

Parlimen, 26 Julai 2021.

Pada 26 Julai 2021, Menteri Parlimen dan Undang-undang Datuk Seri Takiyuddin Hassan menyatakan bahawa Ordinan Darurat yang telah berlaku sejak 11 Januari telah ditarik balik pada 21 Julai.

Kenyataan itu kemudian ditegur oleh Yang di-Pertuan Agong yang memegang hak Perlembagaan untuk menggubal dan memansuhkan Ordinan Darurat.

Isu tersebut memecahkan pakatan Mahiaddin yang sudah rapuh. Oleh kerana itu, dua Menteri dan beberapa orang Ahli Parlimen lain telah menarik sokongan mereka kepada Perdana Menteri dan pembangkang mulai mencabar majoritinya.

Pada 13 Ogos, Mahiaddin memanjangkan tawaran untuk berdamai kepada pihak pembangkang. Beliau menjanjikan Pilihan Raya Umum, kerangka lintas parti, dan dana tambahan.

Tetapi, ianya tidak berjaya.

Malah ada yang menganggapnya sebagai rasuah.

Hari ini (16 Ogos 2021), setelah kurang dari dua tahun, Mahiaddin telah melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri.


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd