Now Reading
Datuk Kong & Datuk Keramat – Penyembahan Keagamaan Melayu Yang Unik Orang Cina Malaysia

Datuk Kong & Datuk Keramat – Penyembahan Keagamaan Melayu Yang Unik Orang Cina Malaysia

Dewa Melayu yang luar biasa ini yang disembah oleh orang Cina di Malaysia disebut Datuk Kong, Datuk Gong atau Datuk Keramat.

Jangan lupa follow channel Telegram kami untuk berita dan cerita terkini yang baru dan menarik!


Pernah tak anda nampak mezbah Cina di seluruh Malaysia, sama ada di bandar, luar bandar atau dalam hutan?

Kalau anda mengintip ke dalam, anda mungkin akan melihat prasasti yang mengandungi watak Cina dan anda juga mungkin akan disambut oleh seorang lelaki Melayu yang mengejutkan!

Dewa Melayu yang luar biasa ini yang disembah oleh orang Cina di Malaysia disebut Datuk Kong, Datuk Gong atau Datuk Keramat.

Asal-usul penyembahan Datuk Kong atau Datuk Keramat

Anggapan umum pemujaan Datuk Kong adalah ianya merupakan kepercayaan orang Cina. Namun, tak semestinya benar.

Penyembahan Datuk Kong bermula dengan pemujaan keramat kuno oleh masyarakat Melayu yang hanya menurun sejak kebelakangan ini dengan peningkatan nilai-nilai Islam dalam budaya Malaysia.

Mezbah Datuk Kong.
(Kredit: @idespisecats/Twitter)

Keramat merujuk kepada tempat dan seseorang yang suci, pemujaan alam dan pemujaan nenek moyang masyarakat Melayu. Istilah “keramat” dalam bahasa Melayu berasal dari istilah Arab “karamah” yang merujuk secara khusus kepada wali, teman Tuhan, atau orang yang soleh.

Sarjana Inggeris R.O Winstetd mencatatkan penyelidikannya mengenai pemujaan keramat oleh penjajah Tanah Melayu dalam edisi Disember 1924 Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society. Dalam tulisannya, dia meletakkan keramat di bawah 6 kategori iaitu:

  1. Objek semulajadi seperti batu, puncak bukit, pusaran air, dan lain-lain
  2. Harimau suci dan buaya
  3. Kubur ahli sihir
  4. Kubur pengasas penempatan
  5. Kubur para wali Muslim
  6. Orang suci Muslim yang hidup
Sebuah mezbah yang dikhaskan untuk Sultan Abdul Samad, Sultan Selangor ke-4.
(Kredit: Mahen Bala melalui Indiegogo)

Datuk-datuk Melayu yang mati dipercayai telah memperlihatkan diri mereka dalam bentuk roh yang tidak kelihatan dan tugasnya adalah untuk memastikan kesejahteraan penduduk yang memuja mereka.

Walaupun cerita asal keramat ini mungkin berbeza, intinya tetap sama. Tempat, batu, binatang, pokok atau kubur akan menjadi keramat jika dihubungkan dengan peristiwa ajaib yang biasanya disertai dengan mimpi.

Salah satu contoh yang terkenal ialah keramat yang membawa kepada penamaan Kampung Datuk Keramat di Kuala Lumpur.

Nama Kampung Datuk Keramat bermula ketika wujudnya kisah keramat yang dihormati di kampung tersebut.
(Kredit: Peta Google)

Sebelum tahun 1920-an, sebuah kampung di Ampang dipanggil sebagai Kampung Tangga China – dinamakan sempena tangga batu yang menuju ke tempat rehat Kapitan Cina Yap Ah Loy di Bukit Setiawangsa.

Namun, sekitar akhir tahun 1800-an, tinggal seorang pendatang asing dari Sumatera soleh di kampung To ’Janggut yang memelihara kuda dan beberapa ekor lembu.

Kisahnya; ketika dia meninggal dunia, kuda betina, kerbau dan lembunya kelihatan menggila dan tidak terima makanan dan minuman. Malah, mereka juga tidur di tepi kubur. Seterusnya, kuda, lembu dan kerbau itu mati.

Tanah Perkuburan Orang Islam di Datuk Keramat. (Kredit: YADIM)

Ramai yang kagum dengan ini dan mengatakan bahawa si mati adalah orang yang suci. Kepercayaan ini dikatakan menjadi lebih kuat lagi ketika orang-orang yang bersumpah di kuburnya telah dikabulkan setiap doa dan keinginan mereka.

Orang-orang Cina kaya kemudian membina sebuah kuil di atas kubur itu dan ia dikenali sebagai Karamat Tangga China, menarik para penyembah dari semua bangsa dan agama.

Seorang penduduk lama di Kampung Datuk Keramat memberitahu Berita Harian bahawa orang biasa mengatakan “Saya akan pergi ke kampung Datuk Keramat.” Ia sering disebut sehingga nama itu melekat dan akhirnya dikenali sebagai Kampung Datuk Keramat. Difahamkan, keramat ini telah dihapus dan keberadaannya masih belum diketahui.

Bagaimana masyarakat Cina menerima ketuhanan Melayu

Orang Cina menyembah keramat dalam bentuk Datuk Kong atau Nadugong. Malah, Datuk Kong juga disebut sebagai Datuk Gong, Na Tuk Kong atau La Tok Kong dalam dialek Cina.

Istilah Datuk Kong terdiri daripada dua sinonim, “Datuk” dan “Kong” yang bermaksud datuk dalam bahasa Melayu dan Cina. Kong digunakan sebagai gelaran kehormatan bagi orang Melayu Datuk, atau orang suci, yang disembah sebagai keramat atau orang suci.

Datuk Kong memakai pakaian Melayu – bersongkok dan sarong.
(Kredit: etawau.com)

Kepercayaan ini sebenarnya tidak terlalu jauh dari praktik Taoisme yang dikaitkan dengan alam dan menyembah roh yang berbeza.

Pemuja Cina menyembah ketuhanan Melayu ini dengan kepercayaan bahawa makhluk roh mempunyai kekuatan untuk memelihara keamanan, keharmonian dan keselamatan di kediaman dan tempat kerja.

Mereka mendirikan kuil-kuil Datuk Kong di tempat kerja atau perkarangan tempat perniagaan dan akan menyembah keramat sebelum pergi bekerja.

Kuil Datuk Kong diwakili oleh mezbah dengan unsur Islam, seperti nama-nama Islam, simbol bintang, bulan sabit dan juga seni bina masjid tempatan. Setiap mezbah mengandungi satu dewa Melayu walaupun beberapa altar mempunyai lebih dari satu dewa seperti Keramat Che Nah atau Keramat Tujoh Beradek yang terkenal di Ayer Hitam, Pulau Pinang.

Mezbah Datuk Kong yang dihiasi dengan hiasan seni bina masjid tempatan.
(Kredit: Twitter)

Oleh kerana Datuk Kong adalah dewa Melayu yang dihormati, sosok itu mengenakan pakaian tradisional Melayu. Dia sering memegang keris dan biasanya memakai songkok atau kopiah, dan kadang-kadang tengkolok. Unsur-unsur Cina juga disertakan, seperti jongkong emas untuk mewakili kekayaan atau telinga seperti Buddha yang panjang sebagai simbol kebijaksanaan.

Campuran unsur Cina dan Melayu yang dilihat di Datuk Kong ini yang memakai tengkolok dan keris sambil dikelilingi dengan jongkong emas Cina.
(Kredit: Taois Sorcery)

Sebagai tanda penghormatan bagi tokoh Melayu Muslim, para penyembah menyediakan makanan dan daging tanpa daging babi kepada Datuk Kong. Juga termasuk daun sirih, teh tarik, kopi tarik dan buah-buahan tempatan.

Ada juga para pemuja yang berpakaian Melayu sambil berdoa, seperti kes terkenal seorang nelayan Cina yang memakai sarung dan kopiah ketika bersolat di sebuah mezbah di Perak pada tahun 2019 yang menimbulkan kekecohan.

Seorang nelayan Cina memakai pakaian Melayu ketika bersembahyang di mezbah Datuk Kong yang menimbulkan kekecohan pada bulan Jun 2019.
(Kredit: Facebook)

Dia telah meminta maaf kerana telah menyinggung perasaan penduduk Melayu Muslim tempatan. Namun begitu, pemujaan terhadap dewa Melayu oleh orang Cina di Malaysia adalah sebahagian daripada asimilasi masyarakat terhadap budaya tempatan.

Cheu Hock Tong dari Jabatan Pengajian Melayu di Universiti Nasional Singapura menunjukkan bahawa dengan menerapkan keramat Melayu ke dalam sistem kepercayaan mereka, masyarakat Cina lebih kenal dengan budaya dan kepercayaan tempatan.

Oleh itu, walaupun pemandangan dewa Melayu yang disembah oleh orang Cina ini dianggap sebagai sebagai luar biasa dalam iklim sosioekonomi semasa, amalan ini disokong pada kepercayaan kuno yang unik untuk rantau ini.

Datuk Kong atau keramat Melayu boleh menjadi lelaki atau perempuan.
(Kredit: Penang Monthly)

Kongsi pendapat anda bersama kami di media sosial TRPBM: Facebook, Twitter dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd