Now Reading
Maxis Lancar Satelit MEASAT-3d Untuk Luaskan Rangkaian Menyeluruh

Maxis Lancar Satelit MEASAT-3d Untuk Luaskan Rangkaian Menyeluruh

Pelancaran satelit MEASAT-3d memainkan peranan penting bagi sektor telekomunikasi, terutamanya dari keupayaan mudah alih, fiber dan satelit untuk membawa pengalaman rangkaian yang lebih baik di lokasi terpencil.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Kejayaan pelancaran satelit MEASAT-3d oleh MEASAT Global Berhad menandakan peristiwa penting dalam mengembangkan liputan jalur lebar berkelajuan tinggi dan perkhidmatan intensif data dalam menghubungkan lebih ramai rakyat Malaysia, terutamanya di kawasan terpencil.

BACA JUGA: Maxis eKelas HIP English StoryFest Wujud Untuk Meluaskan Pendedahan Bahasa Inggeris

Kami telah melabur secara signifikan dalam pembinaan Rangkaian Menyeluruh selama lebih 25 tahun, untuk memastikan semua rakyat Malaysia bersalinghubung di mana mereka berada, pada bila-bila masa dan dalam apa jua cara untuk Terus Menerajui dunia yang semakin berubah. Kami turut gembira dengan kejayaan pelancaran MEASAT-3d baru-baru ini yang bakal memainkan peranan penting dalam keupayaan komunikasi mudah alih, fiber dan satelit untuk membawa pengalaman rangkaian yang lebih baik kepada rakyat Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif Maxis, Gokhan Ogut.

Maxis Komited Dengan Pelan Tindakan JENDELA Negara.

Pada suku pertama 2022, syarikat itu telah mencapai 3,000 premis yang diluluskan di bawah komersial dan 16,400 premis di bawah Universal Service Provision (USP) untuk fiber dan untuk mudah alih, 12 tapak baharu dan menaik taraf 609 tapak.

Bagi JENDELA Fasa 2, penggunaan Akses Rangkaian Jalur Lebar Satelit akan menyediakan salinghubungan untuk capai liputan 100% untuk Malaysia.

Penyelesaian tertumpu berkelajuan tinggi Very Small Aperture Terminal (VSAT) telah memanfaatkan pengguna Perusahaan dan juga segmen mudah alih yang terdiri daripada Korporat dan PKS, inisiatif swasta serta kerajaan, dan juga merentasi permukaan darat dan laut.

Pelancaran satelit baharu akan membolehkan liputan dan prestasi lebih komprehensif terutamanya bagi kawasan kurang perkhidmatan dan terpencil di seluruh negara yang kekurangan akses rangkaian 4G atau fiber.

MEASAT-3d akan melengkapkan satelit MEASAT3a dan 3b untuk keperluan komunikasi teras dan meningkatkan kapasiti jalur lebar satelit sepuluh kali ganda kepada 30 Gbps, yang membolehkan peningkatan kelajuan jalur lebar internet pelanggan daripada 30 Mbps sehingga 100 Mbps.

Penyelesaian VSAT boleh mengguna kapasiti jalur lebar satelit untuk menyediakan rangkaian komunikasi pantas tanpa halangan geografi atau infrastruktur daratan.

Oleh itu, ia sesuai untuk kawasan terpencil dan lokasi yang sukar diakses, atau di kawasan yang kurang sesuai untuk perkhidmatan darat biasa atau menara mudah alih.

KLIK SINI untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkhidmatan VSAT Maxis.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd