Now Reading
Pemansuhan Hukuman Mati Mandatori Adalah Langkah Yang Betul [Pendapat]

Pemansuhan Hukuman Mati Mandatori Adalah Langkah Yang Betul [Pendapat]

Menurut pendapat yang diajukan ini, bagi memastikan keadilan ditegakkan, hukuman mati mandatori harus dimansuhkan, dan hakim harus dibenarkan memutuskan apakah hukuman paling adil yang akan dikenakan.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Oleh:
Lai Mun Onn
Pensyarah Kanan Undang-undang
Taylor’s Law School
.


Pada 10 Jun 2022, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengumumkan bahawa kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk memansuhkan hukuman mati mandatori dan menggantikan hukuman mengikut budi bicara mahkamah.

BACA LANJUT: Hukuman Mati Mandatori Akhirnya Dimansuhkan Di Malaysia

Hukuman mati mandatori bermaksud sekiranya seseorang tertuduh didapati oleh hakim melakukan sebarang kesalahan yang membawa hukuman mati mandatori, hakim tidak mempunyai pilihan selain menjatuhkan hukuman mati kepada orang tersebut.

Di Malaysia, pada masa ini terdapat 11 kesalahan yang membawa hukuman mati mandatori seperti:

  • Kesalahan membunuh
  • Mengambil tebusan sehingga menyebabkan kematian
  • Melakukan perbuatan pengganas yang mengakibatkan kematian.

Dengan pemansuhan hukuman mati mandatori, hakim kemudiannya akan mempunyai budi bicara untuk menjatuhkan hukuman berdasarkan had yang ditetapkan oleh undang-undang selepas mengambil kira faktor yang memburukkan dan/atau meringankan.

Sumber: Hawaii Public Radio

Terdapat 3 Sebab Mengapa Pemansuhan Hukuman Mati Mandatori Patut Dialu-alukan, iaitu:

Pertama, memandangkan tiada dua kes boleh dikatakan sama, hakim harus diberi peluang untuk mendengar kes itu, berjumpa dengan tertuduh dan saksi lain semasa perbicaraan, dan harus diberi budi bicara untuk memutuskan perkara yang sesuai dan adil.

Hukuman akan dikenakan berdasarkan faktor-faktor yang meringankan seperti latar belakang tertuduh, motif mereka melakukan jenayah, dan sebagainya.

Bagaimanapun, di bawah undang-undang semasa, seseorang yang bersalah membunuh, misalnya, akan menerima hukuman mati mandatori di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Hakim perlu menjatuhkan hukuman sama kepada semua yang terbukti melakukan pembunuhan, sama ada atau tidak ia dilakukan dengan cara yang kejam, atau dilakukan untuk menamatkan penderitaan orang yang disayangi.

Tambahan pula, hakim tidak boleh menjatuhkan apa-apa hukuman lain walaupun terdapat faktor pengurangan yang kuat.

Sebagai contoh, pada 15 Oktober 2021, seorang ibu tunggal yang mempunyai 9 anak telah dijatuhi hukuman mati kerana didapati bersalah memiliki 113.9g (4 auns) methamphetamine – membawa hukuman mati mandatori.

Terdapat bantahan oleh ramai orang mengenai perkara ini, tetapi hakim tidak mempunyai pilihan selain menjatuhkan hukuman mati walaupun terdapat faktor pengurangan yang kuat untuk tidak mengenakan hukuman berat.

Sumber: Pixabay

Terdapat juga bantahan pada bulan April tahun ini apabila seorang lelaki Malaysia dihukum gantung sampai mati di Singapura kerana mengedar dadah walaupun dia didakwa orang kurang upaya (OKU) mental.

BACA JUGA: Nagaenthran Has Been Executed, Last-Ditch Effort To Save Him Failed

Oleh itu, bagi memastikan keadilan ditegakkan, hukuman mati mandatori harus dimansuhkan, dan hakim harus dibenarkan memutuskan apakah hukuman paling adil yang akan dikenakan.

Kedua, hakim-hakim yang menganggotai badan kehakiman kerajaan haruslah memutuskan hukuman yang akan dijatuhkan.

Dengan Parlimen meluluskan undang-undang mengenai jenayah yang membawa hukuman mati mandatori, ia adalah berkuat kuasa Parlimen yang memutuskan hukuman terhadap orang dituduh.

Di bawah Doktrin Pengasingan Kuasa, tiga cabang kerajaan—iaitu Parlimen, Eksekutif dan Badan Kehakiman—harus dipisahkan untuk wujudnya semak dan imbang yang sewajarnya dalam kerajaan.

Di Malaysia, dengan peranan tertinggi perlembagaan, badan kehakiman mempunyai peranan tambahan penting untuk memastikan undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen adalah berperlembagaan.

Dengan Parlimen menggubal undang-undang yang menyebabkan anggota badan kehakiman tiada pilihan selain menjatuhkan hukuman mati, Parlimen jelas mengambil peranan badan kehakiman.

Dengan pemansuhan hukuman mati mandatori, keputusan mengenai hukuman yang akan dikenakan ke atas tertuduh disabitkan kesalahan dikembalikan kepada anggota badan kehakiman.

Akhir sekali, pemansuhan hukuman mati mandatori adalah langkah positif yang sepatutnya membawa kepada pemansuhan muktamad hukuman mati.

Dengan pemansuhan hukuman mati mandatori, hakim masih boleh menjatuhkan hukuman mati kepada seseorang jika mereka berpandangan bahawa ia adalah keputusan yang betul dan adil untuk berbuat demikian.

Masih ada pihak yang berpendapat bahawa hukuman mati perlu dikekalkan bagi penjenayah tertentu, khususnya yang kejam seperti pembunuh bersiri atau perogol kanak-kanak bersiri.

Ada juga yang tidak bersetuju bahawa wang pembayar cukai harus digunakan untuk memastikan sebahagian daripada penjenayah ini hidup sepanjang hayat mereka.

Bagaimanapun, kini diakui bahawa hukuman mati tidak berjaya menghalangi orang daripada melakukan jenayah berat.

Terdapat juga kebimbangan untuk menghantar orang yang tidak bersalah kepada kematian kerana kesilapan boleh dilakukan. Ia juga diakui bahawa hukuman mati adalah pelanggaran hak asasi manusia individu.

Menurut Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (Universal Declaration of Human Rights), setiap orang mempunyai hak untuk hidup dan tiada sesiapa pun boleh disiksa, atau perlakuan kejam, tidak berperikemanusiaan dan merendahkan martabat.

Semua manusia berhak mendapat hak ini, dan hak ini tidak dilucutkan walaupun orang itu melakukan suatu perbuatan jenayah. United Nations pada Disember 2020 meluluskan General Assembly Resolution  mengenai moratorium berhubung penggunaan hukuman mati.

Malaysia mengundi menyokong moratorium tersebut. Malaysia sejak itu telah dipilih untuk menjadi sebahagian daripada United Nations Human Rights Council.

Oleh itu, pemansuhan hukuman mati sepenuhnya akan selaras dengan peranan yang dimainkan Malaysia di peringkat antarabangsa.


Lai Mun Onn adalah Pensyarah Kanan Undang-undang di Taylor’s Law School. Semua pendapat yang tertulis adalah miliknya dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pihak TRP.


Jika anda ingin berkongsi pendapat bersama kami, boleh hantarkan e-mel ke editorial@therakyatpost.com dengan tajuk “OPINION” atau “PENDAPAT”: atau melalui media sosial kami TRPbm: FacebookTwitter dan Instagram.


Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd