Now Reading
Diserang Anxiety Ketika Memandu? Doktor Ini Kongsi Cara Mengatasinya

Diserang Anxiety Ketika Memandu? Doktor Ini Kongsi Cara Mengatasinya

Cara utama dan paling penting untuk mengatasi Anxiety Attack ketika memandu adalah memberhentikan kenderaan di tempat yang selamat terlebih dahulu.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Gangguan kegelisahan (anxiety disorder) atau serangan gangguan kegelisahan (anxiety attack) adalah sekumpulan penyakit mental yang melibatkan reaksi kegelisahan dan keresahan melampau.

Menurut portal hello doktor, kegelisahan dan keresahan yang dialami ini boleh menjadi terlalu teruk sehingga menyebabkan gangguan kepada fungsi harian penghidap.

Selain itu anxiety attack ini juga boleh terjadi tanpa mengira waktu dan tempat. Lebih berbahaya apabila ia terjadi di saat seseorang itu sedang memandu.

BACA JUGA: Stres Yang Kronik Boleh Jadi Punca Struktur Otak Berubah Secara Fizikal

BACA JUGA: Menari, Dengar Lagu & 3 Lagi Jenis Aktiviti Untuk Kuatkan Kesihatan Mental


Doktor Kongsi Cara Kurangkan Tahap Anxiety Ketika Memandu

Oleh itu, seorang doktor perubatan yang dikenali sebagai Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan berkongsi beberapa cara mengurangkan tahap anxiety ketika memandu.

Menerusi bebenang di laman Twitter, berikut adalah cara yang dikongsikan:

1. Persiapkan Laluan Anda

Jika seseorang itu senang berasa cemas untuk menghadapi kesesakkan lalu lintas dan risau tersesat semasa memandu, cara terbaik untuk mengatasinya adalah dengan cuba persiapkan laluan yang bakal anda tempuhi terlebih dahulu atau gunakan GPS.

Selain itu, pastikan minyak kereta mencukupi dengan cara mengisinya terlebih dahulu. Hal ini sedikit sebanyak dapat mengawal anxiety attack daripada menjadi semakin kritikal.

2. Elakkan Memandu Dalam Keadaan Emosi Tak Stabil

Jika anda mempunyai perasaan terlalu marah, sedih, runsing dan sebagainya, adalah lebih baik untuk tunggu terlebih dahulu sehingga emosi kembali reda sebelum memulakan pemanduan.

Bagi yang sedang memandu pula, sebaiknya berhenti dahulu di tempat yang selamat untuk bertenang sebelum menyambung perjalanan.

3. Lakukan Senaman Pernafasan Mendalam (Deep- Breathing Exercise)

Ambil nafas yang perlahan dan sedalam-dalamnya lebih kurang lima saat. Kemudian, lepaskannya dengan perlahan-lahan. Senaman ini dapat membantu menenangkan dan mengurangkan rasa cemas. Sebaiknya, senaman pernafasan ini dilakukan sebelum anda memulakan pemanduan.

4. Lakukan Senaman Kesedaran (Mindfulness)

Namakan tiga benda yang anda lihat, tiga benda yang anda dengar, dan tiga anggota badan anda yang anda boleh sentuh. Ini untuk buatkan anda kembali ke realiti dan tidak berfikir terlalu jauh.

Sama juga seperti senaman ‘deep breathing’, sebaiknya senaman ini juga dilakukan sebelum memulakan pemanduan.

5. Elak Daripada Membayangkan Perkara Negatif

Elakkan diri daripada berfikir tentang perjalanan yang bakal anda tempuhi penuh dengan kesukaran dan cabaran. Selain itu, elakkan juga daripada berfikir tentang perjalanan buruk yang pernag anda lalui sebelum ini.

Lebih baik tumpukan fikiran anda pada pemanduan pada waktu semasa.

6. Hindari Gangguan Semasa Memandu

Jangan lakukan aktiviti yang boleh mengalihkan perhatian anda semasa memandu, seperti makan, menaip teks, atau berfikir mengenai hal kerja. Sebaiknya anda hanya perlu memberikan tumpuan sepenuhnya pada pemanduan sahaja tanpa berfikir tentang hal yang lain.

7. Beri Kata-kata Semangan Buat Diri Sendiri

Cuba untuk meyakinkan diri bahawa anda mampu memandu dengan selamat, dan pernah berjaya memandu sebelum ini. Sebagai contoh, beritahu diri anda “Saya boleh memandu ke destinasi yang dituju dengan selamat”.

8. Jangan Fikirkan Pandangan Orang Lain

Selain itu, anda juga haruslah tidak terlalu memikirkan pandangan orang terhadap diri anda. Sebaiknya fokus untuk memandu dengan tenang dan beretika.

Pemanduan yang beretika adalah seperti beri isyarat untuk membelok atau tukar laluan dan bertimbang rasa kepada pemandu lain serta tidak melayan sebarang provokasi dari pembuli jalan raya.

9. Dapatkan Bantuan Profesional

Akhir sekali, jika anxiety anda semasa memandu teruk atau berterusan walaupun telah mencuba cara-cara yang telah dikongsikan ini.

Anda haruslah mendapatkan bantuan dengan pergi berjumpa dengan doktor, kaunselor, atau psikologi untuk mendapatkan rawatan dan bimbingan.

Diharapkan dengan perkongsian oleh doktor tersebut, sedikit sebanyak ia membantu dan memberi manfaat kepada semua orang terutamanya yang sering mengalami anxiety attack.


Jika anda atau sesiapa sahaja yang dikenali mempunyai masalah menguruskan kesihatan mental, di sini kami menyediakan beberapa sumber yang boleh membantu masalah tersebut:

MALAYSIAN MENTAL HEALTH ASSOCIATION (MMHA) @+6 03 2780 6803 | E-mail: admin@mmha.org.my | Website: https://mmha.org.my/

BEFRIENDERS @ KL: +6 03 7956 8145 (24 hours), Ipoh: +6 05 547 7933 (4pm to 11pm), Penang: +6 04 281 5161 (3pm to midnight) | E-Mail: sam@befrienders.org.my | Website: https://www.befrienders.org.my/

ALL WOMEN’S ACTION SOCIETY (AWAM) @ Telenita helpline:  +6 03 7877 0224 | E-Mail: awam@awam.org.my | Website: https://www.awam.org.my

Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd