Now Reading
8 Perkara Ini Penting Untuk Capai Kestabilan Kewangan Di Usia Muda

8 Perkara Ini Penting Untuk Capai Kestabilan Kewangan Di Usia Muda

Yang penting, hutang-hutang yang ada jangan dikumpul. Barulah boleh capai ‘financially stable dan freedom’.

kestabilan kewangan

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Untuk mencapai kestabilan kewangan sememangnya memerlukan pengorbanan dalam beberapa perkara.

Pendek kata, sehingga anda mempunyai kewangan yang mencukupi dan tidak stres menunggu hari di mana gaji anda akan dibayar (payday).

BACA JUGA: Ada Duit Lebih? Ini Cara Menyimpan Di Maybank Islamic Gold Account (MIGA-i)

Sambil-sambil menyimpan, anda masih boleh membayar kesemua bil dan mengekalkan taraf hidup anda selain menjalani kehidupan impian anda dengan hobi yang diminati.

Maknanya, tak perlu risau tentang apa-apa.

Kredit: Sayuti Zainudin/Malay Mail

Orang yang stabil dari segi kewangan yakin dan pasti tentang kewangan mereka. Ini bermakna anda bebas hutang dan akan menyimpan dana untuk sebarang kecemasan yang bakal muncul.

Tapi chup!

Kestabilan kewangan bukan tentang menjadi kaya raya. Sebaliknya, ia adalah keadaan psikologi kepuasan di mana anda tidak stres tentang hari esok dan ketidaktentuan ekonomi.

BACA JUGA: Praktik Formula Simpan Duit Ini Untuk Hidup ‘Goyang Kaki’ Masa Umur 55 Tahun Nanti


8 Perkara Penting Untuk Mencapai Kestabilan Kewangan.

Start young orang kata!

Deva Darshan/Unsplash

1. Sesuaikan Keputusan Kewangan Mengikut Keperluan Anda.

Setiap keputusan kewangan yang anda buat akan menjejaskan kesihatan kewangan anda. Tidak rugi untuk mengecilkan bajet untuk mengetahui nilai dan keperluan bersih anda.

Kiraan ini boleh membawa anda kepada belanjawan peribadi yang membolehkan anda merancang perbelanjaan, menghapuskan kos yang tidak perlu dan menyimpan untuk matlamat dan aspirasi masa depan anda.

Kuncinya ialah berbelanja dengan bijak sambil menyimpan untuk kecemasan.

2. Pelaburan Paling Penting Adalah Pada Diri Sendiri.

Kebanyakan orang akan tergesa-gesa untuk melabur dalam saham atau hartanah, tanpa mengetahui bahawa mereka sendiri adalah aset yang tidak ternilai.

Anda adalah aset kewangan paling penting yang patut dilaburkan, jadi jaga perkembangan peribadi anda. Pembelajaran berterusan adalah penting, dengan peningkatan dalam pengetahuan dan kemahiran anda.

Jaga kesihatan anda juga. Anda tidak mahu bil perubatan menghabiskan simpanan anda. Paling penting sekali, untuk kekal berharga dan menarik peluang pekerjaan yang tidak berkesudahan dengan gaji yang lebih tinggi, anda memerlukan kemahiran dan kesihatan yang cemerlang.

Pembangunan peribadi adalah sesuatu yang anda perlu lakukan secara berterusan. Ia adalah usaha seumur hidup.

3. Jana Pendapatan Dengan Kerja Yang Anda Sukai. ‘Passion’ Itu Penting!

Sumber: Getty Images via Maxis

Kadang-kadang seseorang itu ‘tersepit’ dalam pekerjaan atau perniagaan yang mereka tidak minati. Mereka mencuba untuk bertahan kerana mereka memerlukan wang dan gaji tetap.

Tetapi sayangnya, kunci kepada kestabilan kewangan ialah mengenal pasti dan melakukan perkara yang anda suka. Walaupun anda perlu bermula dari bawah, ia akan menjadikan kerja itu lebih mudah dan menyeronokkan.

Selalunya anda mungkin perlu menukar kerjaya atau majikan anda untuk mengikuti minat anda. Ya, ia mungkin mencabar, tetapi keseimbangan hidup anda boleh membawa kepada kejayaan kewangan yang luar biasa berbanding jika melakukan pekerjaan yang anda tidak sukai.

4. Buat Bajet Tetap & Ikuti.

Tak salah untuk jadi ‘budget freak’.

Ini kerana seseorang itu memerlukan disiplin untuk berpegang pada bajet yang telah ditentukan. Bajet juga boleh membantu anda ‘track’ perbelanjaan anda, mengetahui ke mana perginya setiap sen.

Bajet juga menggariskan perbelanjaan yang tidak boleh dirunding dan mencungkil kos yang tidak perlu.

Anda boleh menyelaraskan perbelanjaan anda dan minta apa-apa perubahan ganti pergi ke dana simpanan kecemasan atau persaraan. Dalam masa yang singkat, anda akan mula melihat akaun anda berkembang.

5. Berbelanja Kurang Daripada Gaji.

Tahukah anda bahawa anda boleh mencipta gaya hidup anda mengikut kemampuan tanpa mengira pendapatan anda? Untuk melakukannya, pastikan anda tidak membelanjakan keseluruhan gaji bulanan untuk kemahuan anda.

Memang akan mencabar untuk mengetepikan beberapa jumlah untuk dimasukkan ke dalam tabung kecemasan dan juga simpanan, tapi perkara ini adalah jauh lebih baik daripada anda perlu meminjam pula, kan?

6. Asingkan Wang Untuk Perbelanjaan Yang Tak Dijangka.

Kehidupan ini sememangnya ‘unpredictable’.

Oleh itu, dana kecemasan adalah perkara yang harus wujud untuk kestabilan kewangan. Dana kecemasan melindungi anda daripada ketidaktentuan kehidupan.

Katakan anda kehilangan pekerjaan, atau anda perlu melakukan pembaikan rumah. Anda akan mempunyai pelan sandaran dan bukannya meminjam untuk perkara yang sama.

7. Kurangkan Hutang Terkumpul.

Tak dapat dinafikan, hutang adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.

Tetapi ia juga boleh menghalang kestabilan kewangan dan menimbulkan banyak tekanan dalam hidup anda. Oleh itu, belanjawan boleh membantu anda menumpukan pada simpanan, dana kecemasan dan membayar hutang.

Tak kisahlah pinjaman peribadi ke, kad kredit ke, pinjaman sesama rakan atau keluarga ke – pelan paling kritikal harus dilakukan untuk kesemua perkara ini. Anda juga perlu membuat pelan pembayaran minimum dengan garis masa yang pendek.

Bila dah habis bayar hutang, tak adalah beban di dada lagi.

8. Enjoy Selagi Boleh!

Menabung untuk kestabilan kewangan tidak bermakna anda harus mengikat perut daripada makan hidangan kegemaran.

“Life is for the liviing!”

Anda masih boleh menikmati waktu cuti, travel sana sini, minum kopi kesukaan anda, makan piza, burger, manjakan diri dan sebagainya.

Ini kerana keseronokan juga merupakan pendorong utama untuk menabung. Ia mengatasi tekanan dan menyediakan minda untuk menyimpan lebih banyak lagi dan menikmati kehidupan.

Tetapi aktiviti yang menyeronokkan juga mempunyai bahagian kos wang yang agak tinggi juga. Oleh itu, buat akaun simpanan khusus untuk keseronokan dan ENJOY JE!


Kesimpulannya

Kredit: sabahtravel.com

Kestabilan kewangan adalah penting untuk kehidupan tanpa tekanan (stress-free). Ia membolehkan anda menikmati kehidupan sehingga akhir hayat.

Anda boleh membayar bil, pergi bercuti, dan melibatkan diri dalam hobi anda tanpa perasaaan bimbang.

So, jangan tunggu tanpa mengambil tindakan jika ingin mendapatkan jaminan kewangan. Anda boleh mulakan dengan langkah yang dinyatakan di atas dan lihat wang anda mula berkembang dalam masa yang singkat.

BACA JUGA: Ini Cara Simpan Duit Ke Tabung Haji Tanpa Caj. Senang Setel!


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd