Now Reading
JAWI Umum Face Mask Tak Wajib Pakai Di Masjid & Surau Mulai 30 September

JAWI Umum Face Mask Tak Wajib Pakai Di Masjid & Surau Mulai 30 September

Walau bagaimanapun, individu bergejala seperti demam, batuk dan selesema serta mereka yang berisiko tinggi seperti warga tua serta kanak-kanak amat digalakkan untuk memakai pelitup muka.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Untuk pengetahuan umum, pemakaian pelitup muka (facemask) kini tidak diwajibkan lagi ketika berada di dalam masjid dan surau di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Labuan.

Perkara ini telah diumumkan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Mohd Ajib Ismail. Ketetapan ini akan berkuat kuasa mulai esok, 30 September 2022.

Ketetapan berkenaan juga telah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan ianya selari dengan ketetapan terkini kelonggaran Prosedur Operasi Standard (SOP) untuk pencegahan Covid-19.

Bagaimanapun, pemakaian pelitup muka di dalam masjid dan surau masih digalakkan. Individu bergejala seperti demam, batuk dan selesema serta mereka yang berisiko tinggi seperti warga tua serta kanak-kanak amat digalakkan untuk memakai pelitup muka.

Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Mohd Ajib Ismail.

BACA JUGA: Face Masks No Longer Mandatory Even Indoors, Says KKM


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd