Now Reading
New Zealand Sedia Sambut Semula Pelajar Malaysia Ogos Ini

New Zealand Sedia Sambut Semula Pelajar Malaysia Ogos Ini

Untuk rekod, Malaysia merupakan salah satu rakan diplomatik dari Asia Tenggara yang tertua dan paling rapat dengan New Zealand.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Selepas lebih dua tahun penutupan sempadan, New Zealand akan dibuka semula kepada pelajar dari seluruh dunia pada bulan Ogos – termasuk  Malaysia, negara sumber kesepuluh terbesar untuk pelajar antarabangsa.

Education New Zealand (ENZ) menyertai Kolej DISTED Pulau Pinang untuk menandakan peristiwa penting dan juga hubungan diplomatik yang telah terjalin selama 65 tahun antara kedua-dua negara.

Acara berkenaan dihadiri oleh Pesuruhjaya Tinggi New Zealand ke Malaysia, Pam Dunn dan juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Encik Chow Kon Yeow.

Berucap pada majlis itu, Encik Chow menekankan kepentingan memastikan rakyat Malaysia mempunyai akses kepada pelbagai pilihan pendidikan yang meluaskan prospek mereka sebagai warga global.

Sektor pendidikan tinggi memainkan peranan tidak ternilai dalam merealisasikan sasaran Malaysia untuk menjadi negara berpendapatan tinggi.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Encik Chow Kon Yeow.

Menurut Pam Dunn, New Zealand gembira dapat berhubung semula secara fizikal dengan dunia dan menghidupkan semula sektor pendidikan antarabangsa yang merupakan eksport keempat terbesar negara sebelum wabak itu melanda.

New Zealand mengalu-alukan kedatangan pelajar Malaysia sejak 1950-an. Seperti yang diketahui, kehadiran pelajar antarabangsa di kampus kami telah memberi kepelbagaian persekitaran pendidikan dan pengalaman kehidupan pelajar. Dengan pembukaan semula kepada pelawat antarabangsa nanti, kami berharap dapat berhubung semula dan mengeratkan hubungan dengan rakan kerjasama lama dan baru serta rakan sekerja kami di Malaysia.

Pesuruhjaya Tinggi New Zealand ke Malaysia, Pam Dunn

Education New Zealand Kekalkan Reputasi Global.

Sepanjang dua tahun yang lalu, Education New Zealand memberi tumpuan dalam mengekalkan reputasi globalnya melalui kerjasama dalam pendidikan dan penyelidikan, serta memanfaatkan alatan digital bagi memaksimumkan pengalaman pembelajaran.

Di Malaysia, Kolej DISTED telah melancarkan program secara kerjasama dengan University of Canterbury (UC) membenarkan pelajar DISTED yang layak mendapat pemindahan kredit selama setahun ke Ijazah Sarjana Muda Perdagangan UC – BCom.

Selain itu, pelajar juga boleh memasuki program UC lain – termasuk bidang Kejuruteraan dan Sains melalui pelbagai program pra-universiti yang ditawarkan oleh DISTED.

Encik Chow berkata kerjasama seumpama ini membolehkan pelajar memulakan pengajian di negara sendiri sebelum melanjutkan pengajian peringkat ijazah dengan lancar di  New Zealand.

Malah, pengurangan kos yang ketara juga dapat dilihat serta mempunyai banyak pilihan ijazah sarjana muda untuk pelajar Malaysia.


Ketua Pegawai Eksekutif Kolej DISTED, Brian Imrie yang merupakan warga New Zealand, mengalu-alukan peluang oleh UC kepada pelajar antarabangsa yang ingin meneroka dunia dan membantu menyelesaikan cabaran global masa hadapan.

Pelajar DISTED yang berpeluang belajar di UC di bawah pengaturan sebelum ini kembali ke Malaysia dengan bersemangat untuk berkongsi pengalaman dan peluang kerjaya terbuka luas buat mereka, kata Imrie.

Perkongsian DISTED dan UC adalah salah satu perkara yang mengeratkan hubungan lama New Zealand dengan Malaysia serta bertujuan untuk menggalakkan kesedaran perbezaan budaya dan persahabatan lebih mendalam antara kedua-dua negara.

Ketua Pegawai Eksekutif Kolej DISTED, Brian Imrie.
Sumber: Encyclopedia Brittanica.

Untuk rekod, Malaysia adalah salah satu rakan diplomatik tertua dan paling rapat di New Zealand di Asia Tenggara. Kerjasama pendidikan antara kedua-dua negara ini telah diperkukuhkan dengan penubuhan Rancangan Colombo pada 1951.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd