Now Reading
Pekerja Asing Seharusnya Dapat Tempat Tinggal Seperti Ini. Bersih & Teratur!

Pekerja Asing Seharusnya Dapat Tempat Tinggal Seperti Ini. Bersih & Teratur!

Q Centre telah dibina mematuhi Akta Piawaian Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446).

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk updates terkini, relevan dan menarik!


Walaupun beberapa syarikat Malaysia telah dituduh meletakkan pekerja kepada keadaan hidup yang tidak berperikemanusiaan, namun masih terdapat syarikat yang menawarkan majikan cara untuk menyediakan pekerja asing mereka tempat tinggal yang sesuai.

Mempamerkan layanan kelas pertama di Malaysia dan memenuhi piawaian antarabangsa untuk menyediakan pekerja asing dengan tempat tinggal yang selesa, STF Saujana Sdn. Bhd. baru-baru ini memperkenalkan “Q Centre” – Kuarters Buruh Berpusat (CLQ) dan unit perumahan swasta yang pertama untuk Kumpulan Syarikat STF.

Kuarters itu terletak di Sungai Kapar Indah, Selangor dan di lokasi strategik di dalam taman perindustrian sekitar dan berkait rapat dengan perniagaan tempatan di kawasan itu.

Q Centre direka khas untuk mengutamakan kebajikan pekerja dan dilengkapi dengan kemudahan atas talian untuk memastikan kesejahteraan pekerja.

“Q Centre dibina dengan objektif untuk menyediakan perumahan yang terancang dan sistematik untuk pekerja asing serta menyediakan mereka dengan kemudahan untuk mewujudkan persekitaran hidup yang berkualiti, selamat dan kondusif demi menjaga kebajikan dan melindungi hak pekerja asing,” jelas Pengerusi Kumpulan STF Datuk Yan Lee Chin semasa pelancaran rasmi Q Centre.

Beliau menjelaskan bahawa kuarters itu juga diwujudkan untuk memastikan “kesenangan” majikan tentang kebajikan pekerja asing mereka – terutamanya ketika Malaysia menuju fasa endemik.

Q Centre dibina mematuhi Akta 446 (Akta Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja 1990) dan dilengkapi dengan kemudahan berkualiti dan keselamatan 24 jam, kawalan keluar masuk yang ketat serta pemantauan status kesihatan dan kontak rapat penghuni asrama juga akan dilaksanakan pada setiap masa.

Pengerusi Kumpulan STF Datuk Yan Lee Chin.

Beliau menjelaskan bahawa penginapan yang disediakan di Q Centre secara tidak langsung akan dikaitkan dengan prestasi dan produktiviti pekerja dan menyediakan penanda aras untuk perumahan dan persekitaran tempat tinggal lebih baik untuk pekerja asing di Malaysia.

Kumpulan STF berdedikasi untuk mengamalkan pengurusan buruh yang boleh dipercayai dan berjanji untuk memastikan bahawa hak semua pekerja terjamin pada setiap masa sebagai menyokong usaha kerajaan untuk melindungi hak asasi manusia dan kesejahteraan pekerja asing.

Pengerusi Kumpulan STF Datuk Yan Lee Chin.

Team kami turut mengambil peluang untuk menyertai lawatan ke Q Centre ini.

Tidak dinafikan, kemudahan dan estetika di Q Centre ini boleh dibandingkan dengan asrama kolej tempatan atau asrama sekolah yang ada di Malaysia.

Ia mempunyai 30 bilik yang dibahagikan antara dua tingkat utama dan boleh menampung sejumlah 210 penyewa.

Ia juga menempatkan dapur sendiri, kantin, kemudahan dobi dan kawasan rekreasi seperti bilik TV dan ruang terbuka untuk orang ramai berehat dan melepak, serta ruang untuk penduduk meletakkan basikal atau mod pengangkutan lain.

Presiden MIC Datuk T. Murugiah memeriksa koridor terbuka luas Q Centre semasa pelancaran rasminya.
(Kredit: STI Group)

Selain itu, Q Centre dilengkapi dengan sistem pintu masuk pengecaman muka serta penderia haba yang merupakan langkah tambahan diambil oleh pengendali untuk mengurangkan risiko Covid-19.

Untuk mengelakkan wabak, penyewa akan diasingkan di kawasan kuarantin khas yang telah disediakan di tingkat berasingan.

Q Centre juga menggunakan kad akses untuk pintu masuk bilik untuk langkah keselamatan tambahan.

Ciri keselamatan Q Centre dan kemudahan lain.
(Kredit: TRP)

Kuarters ini menawarkan tiga jenis bilik penginapan yang berbeza, iaitu: jenis A1, A2 dan B.

Binaan setiap unit Jenis A1 adalah 215.3 kaki persegi dan dilengkapi dengan kipas dan enam katil.

Untuk bilik yang lebih premium, Q Centre menawarkan penghawa dingin dalam unit Jenis A2 dan mempunyai enam katil, manakala setiap unit Jenis B mempunyai binaan 395.2 kaki persegi dan dilengkapi dengan kipas dan lapan katil.

Setiap tingkat mempunyai bilik air komuniti dan kemudahan solat untuk penyewa beragama Islam.

Setiap bilik mempunyai katil dua tingkat, ruang penyimpanan, stesen kerja dan bekalan kuasa yang mencukupi untuk setiap penyewa.
(Kredit: STF Group)

Menurut Yan, Kumpulan STF akan secara aktif menumpukan usaha membangunkan CLQ untuk menyediakan penyewaan asrama buat pemilik perniagaan agar dapat menempatkan pekerja mereka dengan betul di bawah mandat kerajaan dengan mematuhi Akta 446.

Yan juga mendedahkan bahawa CLQ Sungai Kapar Indah akan secara rasmi menempatkan pekerja daripada Alpine Pipe Manufacturing Sdn Bhd anak syarikat Hap Teck Venture Bhd, mulai 16 April 2022.

Q Centre juga baru-baru ini memasuki fasa kedua mengembangkan CLQnya.

Kemudahan kedua akan ditempatkan di Klang Sentral dan boleh menempatkan seramai 420 penyewa.

Q Centre merancang untuk mempunyai sejumlah lima CLQ berasingan menjelang akhir 2022 dan akan mengembangkan projek itu ke seluruh Semenanjung Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang.

Mereka juga berusaha untuk mengurangkan pelepasan karbon dengan memasang perkara seperti panel solar di semua kemudahan mereka di seluruh negara.

Untuk maklumat lanjut, layari laman web rasmi STF Saujana, DI SINI.


Kongsi cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPbm: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd