Now Reading
Pembayaran Digital: Bagaimana GrabPay Tingkatkan Pengalaman Pengguna

Pembayaran Digital: Bagaimana GrabPay Tingkatkan Pengalaman Pengguna

Grab berperanan dalam memperkasakan rakyat Malaysia untuk merangkul ekonomi digital termasuk GrabPay Wallet.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Pandemik ini telah memberikan dorongan yang tidak dijangka terhadap tabiat perbelanjaan rakyat Malaysia dengan lebih banyak individu memilih untuk menggunakan pembayaran secara digital.

Pada tahun 2020, jumlah purata pembayaran digital yang dilakukan setiap individu dalam setahun meningkat kepada 170 daripada 150 pada tahun sebelumnya – dengan e-wallet menjadi kaedah pembayaran pilihan di kalangan pengguna di Asia Tenggara.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan berpendapat bahawa dengan pembayaran digital menjadi titik fokus perjalanan digitalisasi Malaysia, ini juga merupakan salah satu kaedah termudah untuk digunakan.

Adalah penting bagi perniagaan untuk mengikuti gelombang transformasi ini dan mula memikirkan semula strategi pembayaran mereka bagi memberikan fleksibiliti lebih besar dan pengalaman lebih lancar buat pengguna.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.
Kredit: Grab

Cara pembayaran lebih mudah, bijak dan bermanfaat

Sebagai syarikat teknologi, dia mengatakan bahawa Grab berperanan dalam memperkasakan rakyat Malaysia untuk merangkul ekonomi digital – termasuk pengenalan GrabPay Wallet pada tahun 2018 dan mendorong penerapannya untuk memberikan penyelesaian pembayaran lancar dan mudah untuk peniaga serta pengguna.

Sejak dilancarkan, kami telah memperkenalkan pelbagai ciri seperti ‘Save Using Points’ (Berjimat Melalui Kutipan Mata), dan Bayar dengan GrabPay (pembayaran dalam talian dan luar talian) untuk memberikan gaya hidup tanpa tunai yang lebih bermanfaat dan berpatutan – semuanya dalam satu aplikasi.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.

Mereka juga telah menambahkan ciri ke platform pembayaran dengan pelbagai kaedah pembayaran yang membolehkan pengguna menikmati lebih banyak fleksibiliti di mana ianya menjadikan setiap jumlah yang dibelanjakan lebih bermanfaat serta menjimatkan dengan GrabRewards.

Dengan GrabRewards, pengguna dapat menggunakan mata terkumpul mereka untuk menebus tawaran eksklusif atau baucar untuk menggantikan pembayaran di stor GrabPay kegemaran mereka. Dengan ciri ‘Save Using Points’, pengguna telah menggunakan lebih dari 400 juta GrabRewards Points pada suku kedua 2021 untuk mengimbangi semula aturan.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.
Kredit: Grab

Tawaran terbaru Grab adalah ciri ansuran bulanan – PayLater – yang membolehkan pengguna menguruskan kewangan mereka dengan bertanggungjawab. Dengan PayLater, pengguna boleh membahagikan pembayaran menjadi empat kali ansuran bulanan atau melunaskan pembayaran keseluruhan pada bulan berikutnya.

Data kami menunjukkan bahawa lebih daripada 80% pengguna menggunakan PayLater sebagai alat penganggaran untuk memudahkan aliran tunai dan bukan sebagai jalan untuk meningkatkan jumlah liabiliti mereka. Tambahan pula, 72% pengguna Grab bersetuju bahawa mempunyai lebih banyak kaedah pembayaran adalah penting bagi mereka.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.

Mereka bahkan merangkul syarikat kewangan tradisional seperti Maybank dengan memperkenalkan Kad Kredit Maybank Grab Mastercard Platinum pada tahun 2020 bagi memberi lebih banyak ganjaran kepada rakyat Malaysia dengan gaya hidup digital pertama.

Kredit: Grab

Dengan Kad Kredit Maybank Grab Mastercard Platinum, pemegang kad dapat memperoleh lebih banyak mata GrabRewards dengan lebih cepat dan mudah yang boleh digunakan untuk menebus sebarang baucar Grab atau rakan kongsi serta membuat pembayaran.

Kad Kredit Maybank Grab Mastercard Platinum telah diiktiraf sebagai Produk Kad Kredit Terbaik oleh Asian Banker Awards yang menunjukkan kerjasama strategik kami untuk membawa produk dan perkhidmatan yang unggul buat pengguna. Walaupun dilancarkan di tengah-tengah pandemik, kad kredit itu mendapat sambutan positif dan berjaya meraih penerimaan yang kuat di Malaysia.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.

Sempena meraikan ulang tahun pertama, mereka telah hadir dengan Cabaran Maybank Bonanza 6.0 dari bulan September hingga Oktober dan akan memberi ganjaran kepada pengguna (ahli kad baru dan sedia ada) apabila mereka berbelanja dengan Kad Kredit Maybank-Grab-Mastercard Platinum mereka.

Berikut merupakan cara untuk menyertai:

1. Pemegang Kad Kredit Maybank kali pertama

Mohon, aktifkan dan berbelanja minimum RM300 dalam masa 45 hari dengan Maybank-Grab-Mastercard Platinum Credit Card untuk menerima pulangan tunai RM100 (untuk pemohon yang diluluskan buat pertama kali).

2. Untuk kesemua pemegang Kad Kredit Maybank Grab Mastercard Platinum baru (dalam tempoh kempen)

Menang GrabFood bernilai 6 bulan (kredit GrabPay RM6,000) atau Nintendo Switch Lite kerana berbelanja menggunakan kad kredit Maybank sepanjang tempoh kempen.


Next untuk Grab?

Priyanka mengatakan bahawa Grab mengalu-alukan peluang untuk berkolaborasi dan menjalin kerjasama strategik dengan rakan industri dan kerajaan untuk mendorong penggunaan pembayaran digital di seluruh negara.

Kami melancarkan GrabPay DuitNow QR di seluruh negara, kod QR Nasional Malaysia yang direka untuk menawarkan pengguna kaedah pembayaran selamat dan mudah untuk pembelian di keda dan memberi peniaga akses kepada berjuta-juta pengguna yang telah menggunakan gaya hidup digital pertama ini.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.
Kredit: Grab

Grab juga telah membantu banyak perniagaan untuk beralih dan berkembang ke dunia digital.

Pada tahun lalu, kami telah mengalu-alukan pelbagai jenis peniaga untuk menggunakan platform ini bermula dari penjaja hingga kedai runcit serta rantaian perniagaan besar di seluruh negara. Kami telah membolehkan peniaga untuk melayani pengguna Grab melalui ekosistem pembayaran dan ganjaran kami sambil memberikan kemudahan kepada pengguna untuk membeli barang keperluan dan diberi ganjaran dengan menggunakan GrabPay.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.

Memetik laporan Google e-Conomy SEA 2020, dia mengatakan bahawa transaksi e-wallet meningkat kepada rata-rata 25% pasca Covid-19, yang menunjukkan bahawa pengguna akan terus menggunakan pembayaran digital berdasarkan kemudahan mereka.

Kami merasa rendah diri dengan peluang dan sokongan dalam usaha kami untuk mendorong pertumbuhan pembayaran digital di Malaysia. Kami akan terus berinovasi dengan penawaran kami untuk memenuhi keperluan kewangan digital pengguna dan peniaga dengan lebih baik.

Ketua GrabPay Grab Malaysia Priyanka Madan.

Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd