Now Reading
Kementerian Kesihatan Malaysia Lancar COVIDNOW Untuk Data & Analisa Tentang Covid-19

Kementerian Kesihatan Malaysia Lancar COVIDNOW Untuk Data & Analisa Tentang Covid-19

Lebih banyak data akan diberikan secara berperingkat melalui laman web COVIDNOW ini.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Kerajan hari ini telah melancarkan laman web statistik Covid-19 baharu iaitu COVIDNOW – untuk memberikan data yang lebih terperinci mengenai Covid-19, menurut Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

KJ mengatakan bahawa laman web ini akan dapat diakses mulai hari ini jam 6 petang dan akan dikemas kini setiap hari pada jam 12 pagi.

KKM juga akan menghentikan format yang sedia ada untuk kes-kes harian pada minggu depan ke format pelaporan baru dengan pecahan kes-kes aktif yang lebih mudah berdasarkan petunjuk utama.

Kami tidak mahu petugas kesihatan awam kami dibebani. Penting untuk kami memberikan data sebenar mengenai kes aktif setiap hari – di mana mereka berada, kategori apa berdasarkan lokasi mereka.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

Dia menjelaskan bahawa laman web tersebut akan mempunyai lebih banyak statistik seperti data hospital, kapasiti katil hospital dan pecahan kematian yang disebabkan oleh Covid-19.

KKM juga akan lebih tepat dalam melaporkan kematian disebabkan Covid-19, contohnya seperti menunjukkan tarikh sebenar kematian.

Dia mengatakan bahawa alasan mengapa terdapat perkara yang tidak konsisten dalam jumlah tersebut sebelum ini adalah kerana prosedur klinikal yang harus dilakukan untuk mengesahkan penyebab kematian bagi setiap kes.

Kami sedang memperbaiki laporan kes harian kami. Menjelang akhir bulan ini, kami akan mempunyai pelaporan yang lebih tepat untuk kes harian termasuk data granular.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: Facebook, Twitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd