Now Reading
15 Kementerian Terlibat Dalam Meluluskan Kebenaran Bekerja Ketika PKP – Azmin Ali

15 Kementerian Terlibat Dalam Meluluskan Kebenaran Bekerja Ketika PKP – Azmin Ali

Beliau mengatakan bahawa CIMS 3.0 hanya akan memberikan kelulusan sekiranya Kementerian yang berkenaan membenarkannya.

Jangan lupa follow channel Telegram kami untuk berita dan cerita terkini yang baru dan menarik!


1.57 juta pekerja atau 15.39% daripada 10.2 juta yang berdaftar di bawah Intelligent Management System (CIMS) telah diluluskan untuk bekerja semasa Perintah Kawalan Pergerakan.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali berkata, Kementerian telah meluluskan 128,150 syarikat atau 21.8% daripada 586,308 yang telah mendaftar di bawah sistem tersebut pada 3 Jun.

Namun, mengenai kebenaran perjalanan untuk bekerja yang perlu dihantar semula melalui Intelligent Management System (CIMS) 3.0, Azmin mengatakan bahawa Kementerian yang berkenaan diminta untuk meluluskan sektor masing-masing.

MKN dalam satu kenyataan media pada 31 Mei 2021, memberitahu bahawa surat kebenaran beroperasi untuk sektor perkhidmatan mesti dikeluarkan setelah mendapat pengesahan dari kementerian yang mengatur sektor ini. Ini membuktikan bahawa surat kebenaran untuk beroperasi hanya akan dikeluarkan oleh CIMS 3.0 setelah kementerian yang mengatur sektor yang dibenarkan beroperasi memberikan pengesahan kepada MITI.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali.

Sehingga kini, katanya, 15 Kementerian telah menggunakan sistem CIMS 3.0 untuk memudahkan proses penilaian permohonan kebenaran beroperasi di bawah sektor masing-masing.

Setelah kementerian mengesahkan permohonan, syarikat boleh terus mencetak surat kebenaran untuk beroperasi melalui CIMS 3.0.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali.

Dengan pelaksanaan PKP, beliau mengatakan bahawa semua kegiatan ekonomi dan sosial tidak dibenarkan beroperasi kecuali untuk 17 industri yang dianggap sebagai perkhidmatan perlu dengan tenaga kerja dihadkan kepada 60%.

Ini antara 17 industri yang kini dibenarkan beroperasi oleh MKN:

  • Pembuatan
  • Pertanian
  • Perikanan
  • Ternakan
  • Perladangan dan Komoditi
  • Pembinaan
  • Pengedaran dan Perdagangan

Ini bermaksud pelbagai sektor ekonomi di bawah pengawasan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (KPIAT), Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK), dan Kementerian Kerja Raya (KKR) dibenarkan untuk beroperasi dalam tempoh pelaksanaan PKP 3.0.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali.

Azmin juga mengambil data dari Jabatan Perangkaan Malaysia (JPM) yang mengatakan bahawa jumlah tenaga kerja di Malaysia pada akhir Februari 2021 berjumlah 16.05 juta pekerja.

Dari jumlah ini, katanya, hanya 2.26 juta pekerja (14.13%) bekerja di sektor perkilangan, yang merupakan separuh daripada jumlah pekerja yang bekerja di sektor perkhidmatan sekitar 4.38 juta pekerja (27.38%).


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRP: FacebookTwitter, and Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd