Now Reading
[TERKINI] PM Umum Rancangan Pemerkasa Plus Bernilai RM40 Bilion

[TERKINI] PM Umum Rancangan Pemerkasa Plus Bernilai RM40 Bilion

Jangan lupa follow channel Telegram kami untuk berita dan cerita terkini yang baru dan menarik!


Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini telah mengumumkan bahawa di bawah rancangan PEMERKASA Plus, tambahan RM2.1 bilion akan dibelanjakan untuk program Bantuan Prihatin Rakyat (BPR).

Bagi isi rumah dengan pendapatan di bawah RM2,500 akan menerima RM500.

Bagi isi rumah dengan pendapatan antara RM2,501 hingga RM5,000 akan menerima RM300.

Individu bujang akan menerima RM100.

Pembayaran akan dibuat mulai akhir bulan Jun. Ini sebagai tambahan kepada fasa terakhir BPR yang akan berakhir pada bulan September.

Beliau menambah bahawa mereka yang berada dalam kategori B40 dan mereka yang kehilangan pekerjaan, termasuk perusahaan mikro dan PKS yang tidak dibenarkan beroperasi selama PKP – akan diberi pilihan antara menerima moratorium automatik selama tiga bulan atau pengurangan pembayaran balik pinjaman mereka sebanyak 50% selama 6 bulan.

Pemandu teksi dan bas yang layak boleh mendapat moratorium pinjaman mereka sehingga 12 bulan dan melanjutkan pinjaman sehingga 36 bulan.

MARA akan meneruskan program Peace of Mind MARA PRIHATIN sehingga 31 Julai 2021.

Peminjam boleh membuat permohonan secara dalam talian untuk penjadualan semula pembayaran pinjaman pelajar atau moratorium.

Pengusaha MARA yang terjejas oleh penutupan ekonomi akan diberi potongan 30% untuk penyewaan premis perniagaan untuk bulan Mei hingga Julai 2021.

Program Subsidi Upah di bawah PERKESO akan diperpanjang selama 1 bulan untuk semua sektor ekonomi yang terjejas dengan had 500 pekerja setiap permohonan.

Dijangka 2.5 juta pekerja dan lebih dari 200 ribu majikan akan mendapat keuntungan.

Majikan yang berdaftar dengan Pembangunan Sumber Manusia Berhad akan diberi pengecualian pembayaran pungutan selama satu bulan pada bulan Jun 2021.

Pekerja juga dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran melalui portal pembelajaran e-LATiH percuma dengan lebih daripada 400 modul dan kursus kemahiran.

Kadar Geran Khas Prihatin (GKP) akan dinaikkan sebanyak RM500 kepada RM1,500.

Hampir 1 juta PKS dan perusahaan mikro akan menerima RM1,000 pada pertengahan Jun dan RM500 lagi akan diberikan pada bulan Julai.

Bagi peniaga kecil, peniaga tepi jalan, dan termasuk perusahaan mikro – pembiayaan kredit mikro sebagai modal kerja disediakan sepanjang tahun oleh BSN, TEKUN, MARA, SME Corp, dan YAPEIM dengan kadar pembiayaan serendah 3%.

Sebanyak RM7 bilion dana pinjaman untuk PKS dengan kadar serendah 3.5% masih ada.

Kerajaan juga bersetuju untuk memberikan Bantuan Khas one-off bernilai RM500 kepada 17,000 pemandu pelancong, 40,000 pemandu teksi, 11,000 pemandu bas sekolah, 4,000 pemandu bas persiaran, dan 62,000 pemandu kereta sewa dan pemandu e-hailing. Bayaran ini akan disalurkan kepada penerima yang berdaftar pada bulan Julai.

Untuk sektor kesihatan, kerajaan akan memperuntukkan RM450 juta untuk meningkatkan kapasiti katil dan peralatan ICU untuk rawatan Covid-19.

Ini untuk semua hospital dibawah Kementerian Kesihatan dan Hospital Pengajar Universiti Awam seperti di UiTM, UPM dan UKM serta hospital medan ATM.

Selain itu, penyumberan luar juga akan dilaksanakan di hospital swasta. Jumlah ini merangkumi RM200 juta yang diumumkan oleh Menteri Kewangan pada 22 Mei.

RM550 juta diperuntukkan untuk menampung keperluan perbelanjaan yang berkaitan dengan Covid-19 oleh pelbagai agensi termasuk peningkatan kos operasi dan pengurusan dalam menangani krisis kesihatan Covid. Ini termasuk ubat-ubatan, reagen untuk pemeriksaan, dan pelantikan pegawai berdasarkan kontrak.

Ini juga merangkumi kos operasi untuk Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 atau PKRC di MAEPS dan di peringkat negeri.

Tempoh perkhidmatan lebih 14,000 pegawai perubatan dan jururawat yang ada di bawah kontrak dilanjutkan sehingga 2022.

Kerajaan juga akan melantik semula lebih daripada 500 pekerja kesihatan yang menghadapi persaraan wajib tahun ini secara kontrak.

Di samping itu, kerajaan juga akan melantik semula lebih daripada 500 pekerja kesihatan yang menghadapi persaraan wajib tahun ini secara kontrak.

Perdana Menteri mengatakan bahawa pada akhir bulan Jun, kita akan dapat mencapai sasaran 150,000 dos vaksinasi sehari dan mengalu-alukan kerjasama sektor swasta, NGO, dan organisasi masyarakat untuk memperhebatkan usaha ini.


Secara keseluruhan, PEMERKASA Plus akan melibatkan dana berjumlah RM40 bilion dan mempunyai tiga matlamat:

  • Meningkatkan keupayaan Kesihatan Awam;
  • Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat; dan
  • Menyokong Kesinambungan Perniagaan

Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRP: FacebookTwitter, and Instagram.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd