Now Reading
Netizen Mula Kongsi Tips Untuk Pastikan ‘Mental Health’ Kekal Stabil

Netizen Mula Kongsi Tips Untuk Pastikan ‘Mental Health’ Kekal Stabil

Pendekatan saling mengambil berat dan memberi perhatian antara satu sama lain boleh membantu mengharungi PKP selain menitikberatkan penjagaan kesihatan mental dan emosi.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPBM untuk updates terkini yang relevan dan menarik!


Tidak dinafikan, sukar sebenarnya untuk seseorang meneruskan kehidupan seperti biasa dengan suasana ‘new normal’ atau normal baharu sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

Bukan sahaja di Malaysia, malah negara jiran juga menghadapi situasi sama.

Kredit: Firdaus Latif/Malay Mail

Perunding Psikiatri Sunway Medical Centre Velocity Dr Lim Wai Jenn berkata, setiap perubahan yang berlaku dalam kehidupan boleh memberi tekanan hingga menyebabkan individu mengalami kebimbangan dan kemurungan.

Menurutnya, adalah perkara biasa individu mengalami gangguan ketidakstabilan emosi atau kerisauan dan kebimbangan yang sederhana dalam kehidupan harian.

Bagaimanapun, jika gangguan ini kerap berlaku atau berlanjutan hingga menjejaskan tidur, selera makan, keupayaan untuk berfungsi dan keseronokan melakukan sebarang aktiviti, ini berkemungkinan tanda masalah kesihatan mental yang lebih serius.

Perunding Psikiatri Sunway Medical Centre Velocity Dr Lim Wai Jenn melalui Harian Metro.
Gambar sekadar hiasan.
(Kredit: Astro Awani)

Malah, ada juga individu mengalami serangan panik (panic attack) apabila ia mempunyai gejala fizikal seperti sesak nafas, menggeletar, tekanan di dada, jantung berdebar-debar, menggeletar, berpeluh atau hampir pengsan.

Menurutnya, gejala ini berlaku secara tiba-tiba, tanpa dijangka dan tiada sebarang punca. Sebilanganya mungkin berasakan mereka mengalami serangan jantung. Gejala ini boleh berulang tanpa amaran.

Dalam situasi ini, mereka digalakkan berjumpa pakar psikiatri untuk mendapatkan perundingan bagi mengurangkan gangguan kehidupan individu terbabit. PKP tidak menghalang pesakit mendapatkan rawatan dan berjumpa doktor.

Perunding Psikiatri Sunway Medical Centre Velocity Dr Lim Wai Jenn melalui Harian Metro.

Warganet kongsi idea untuk pastikan kesihatan mental sentiasa stabil

Baru-baru ini, satu perkongsian di laman Twitter Mehmed Aezhad mula tular dengan lebih 5,246 retweets dan 2,652 quote tweets.

Tweet tersebut membincangkan topik bagaimana setiap orang boleh memastikan kesihatan mental sentiasa terjaga dan stabil pada waktu yang mencabar ini.

Pelbagai idea disalurkan oleh warganet dan pastinya berguna untuk orang ramai mula praktik.

Tips berguna hasil idea warganet

Apa pun, semoga kita semua akan terus kuat untuk menghadapi hari esok dan seterusnya.

Keep going, okay? 🙂


Jika anda atau sesiapa sahaja yang dikenali mempunyai masalah menguruskan kesihatan mental, di sini kami menyediakan beberapa sumber yang boleh membantu masalah tersebut:

MALAYSIAN MENTAL HEALTH ASSOCIATION (MMHA) @+6 03 2780 6803 | E-mail: admin@mmha.org.my | Website: https://mmha.org.my/

BEFRIENDERS @ KL: +6 03 7956 8145 (24 hours), Ipoh: +6 05 547 7933 (4pm to 11pm), Penang: +6 04 281 5161 (3pm to midnight) | E-Mail: sam@befrienders.org.my | Website: https://www.befrienders.org.my/

ALL WOMEN’S ACTION SOCIETY (AWAM) @ Telenita helpline:  +6 03 7877 0224 | E-Mail: awam@awam.org.my | Website: https://www.awam.org.my


Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRPBM: FacebookTwitter, dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd